اردوغان مهاجران را از خرید ملک در ترکیه منع کرد

اردوغان مهاجران را از خرید ملک در ترکیه منع کرد

روز جدید به نظر می رسد تورم و مهاجرت دو نقطه ضعف اصلی اردوغان در انتخابات سال آینده باشد و دولت قصد دارد با اجرای برنامه بازگشت یک میلیون آواره سوری از رای خود در برابر مخالفان دفاع کند.

دیدارنیوز – رضا قنبری *: هنوز خورشید روز پنجشنبه در تنگه بسفر طلوع کامل نکرده بود که خیابان های باریک حاشیه شهر مملو از وانت های سیاه پلیس شد. ساعاتی پس از سخنرانی سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه، عملیات دستگیری مهاجران غیرقانونی در مناطق مختلف استانبول آغاز شد. هم اکنون نیز منابع رسمی کشور از ممنوعیت اخذ اقامت از طریق خرید ملک در 781 منطقه ترکیه خبر می دهند. به نظر می رسد اردوغان پس از یک دهه از سیاست مهاجرت بازنشسته شده است.

استانبول عید فطر امسال تجربه عجیبی داشت؟! میلیون ها گردشگر، مهاجر، گردشگر شهری و پناهجوی غیرقانونی در 48 ساعت به خیابان ها ریختند. پارک ها ویران شده اند و سیستم حمل و نقل عمومی کار نمی کند. پناهجویان غیرقانونی به صورت گروهی با پرچم افغانستان و سوریه در سواحل افغانستان راهپیمایی کردند و ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که تیم های پلیس چند نفره جرات نزدیک شدن به آنها را ندارند. شهردار و فرماندار مدام برای اداره شهر اعلام آمادگی می کردند اما در عمل استانبول تحت کنترل مهمانان بود و واکنش میزبانان به این وضعیت خشم و ترس بود. رسانه های مخالف نیز در عید فطر امسال به سوی خارجی ها سنگ پرتاب کردند.

خبرنگاران تصاویری زنده از بازی کودکان در باغ های تاریخی کاخ توپکاپی و نابودی لاله ها در پارک امیرگان پخش کردند و اخبار آزار و اذیت خارجی ها برای اقلیت های جنسی در منطقه بی اوغلو خبرساز شد. تقریباً همه احزاب سیاسی مخالف دولت و حتی برخی از گروه‌های طرفدار اردوغان به این وضعیت اعتراض دارند. حدود 1.3 میلیون خارجی تنها در استانبول زندگی می کنند و اگر مهاجران و گردشگران غیرقانونی را نیز اضافه کنیم، خارجی ها حدود 15 درصد از جمعیت شهر را تشکیل می دهند.

اما این بیشتر به کیفیت مربوط می شود تا کمیت. رفتار غیرمعمول برخی ها مانند فیلمبرداری از زنان و دختران در ملاء عام یا آواز خواندن و کشیدن سیگار در مترو و اتوبوس خشم عمومی را برانگیخته است. همانطور که اومیت اوزدا، نماینده استانبول در پارلمان گفت، وقتی زنان ما آنطور که می خواهند در خیابان راه نمی روند، به این معنی است که ما در اینجا یک اقلیت هستیم، نه مهاجر …

اما آمارهای غیررسمی نشان می دهد که جرم و خشونت در میان مهاجران کمتر از میانگین اجتماعی است و تفاوت های فرهنگی عامل اصلی این مشکلات است. علاوه بر این، مراکز خرید و رستوران‌ها از این تعطیلات پرماجرا بهره‌های زیادی برده‌اند و شاید به همین دلیل است که بخش خدمات همچنان از سیاست درهای باز اردوغان حمایت می‌کند.

در سال گذشته، قوانین اقامت برای کاهش هجوم اتباع خارجی به استانبول اصلاح شده است. به عنوان مثال، بر اساس قانون «رقیق‌سازی» در محله‌ای که بیش از 25 درصد مالکان خارجی دارند، دیگر برای خرید ملک اقامت یک ساله صادر نمی‌شود، زیرا در محله‌هایی مانند اسنیورت و فاتح جمعیت ایرانی و عرب وجود دارد. آنقدر افزایش یافت که بازارهای محلی بیشتر شبیه تهران و بغداد است.

با اجرای این قانون در سه ماه اخیر قیمت ملک در مناطق غربی شهر حدود 20 درصد کاهش یافته و خریداران داخلی به سمت این نقاط حرکت می کنند. از اول ماه جاری اعلام حداقل قیمت 75000 دلار برای اقامت یک ساله در شهرهایی مانند استانبول و ممنوعیت اخذ اقامت از طریق خرید ملک از زندگی مهاجران در مناطق حاشیه ای و پرجمعیت جلوگیری می کند.

از سوی دیگر حداقل هزینه اعطای تابعیت سرمایه گذاری در این کشور از 250 هزار دلار به 400 هزار دلار افزایش یافته است و به این ترتیب ترکیه به تدریج از دسترس مردم خاورمیانه دور خواهد شد.

به نظر می رسد تورم و مهاجرت دو نقطه ضعف اصلی اردوغان در انتخابات سال آینده باشد و دولت قصد دارد با اجرای برنامه بازگشت یک میلیون آواره سوری از رای خود در برابر مخالفان دفاع کند.

با این حال، اردوغان در چند سال اخیر سیاست‌های مختلفی را برای تقویت بخش مسکن و حمایت از شرکت‌های بزرگ ساختمانی نزدیک به حزب خود دنبال کرده است، از جمله اعطای شهروندی به خارجی‌ها از طریق خرید ملک. برنامه ای که در عین برخورداری از منافع مالی هنگفت برای حامیان عدالت و توسعه، می تواند در سال آینده یک ضرر کامل سیاسی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید