ارزشیابی معلم؛ وعده ای پر از فراز و نشیب که بالاخره محقق شد


ساعت: 10:14
تاریخ انتشار: 1301/09/24
کد خبر: 1917973

طرح ارزشیابی معلمان سال ها از سوی دولت ها نادیده گرفته شد، اما در نهایت معلمان به خواسته خود رسیدند و ارزشیابی معلمان در این طرح ارزش گذاری می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز : در 3 آذر 1400 از سوی نمایندگان ملت از دولت درخواست شد تا آیین نامه اجرایی و تشکیل کمیته حسابرسی نظام ارزشیابی معلمان را تنظیم کند.

بر این اساس نمایندگان شورای اسلامی ماده 8 لایحه ارزشیابی معلمان را با 196 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 238 رأی به تصویب رساندند.

حال این سوال پیش می آید که رتبه معلم چیست و چه مزایایی دارد؟ در پاسخ باید گفت رتبه بندی معلمان مطابق با اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در نظر گرفته شده و انتظار می رود علاوه بر ارتقای کیفی، برخی از الزامات جامعه فرهنگی کشور را برآورده کند. آموزش در نظام آموزشی کشور

قبل از طرح رتبه بندی معلمان همه معلمان در یک سطح بودند و معلمانی که مستحق ترفیع بودند به این امر نرسیدند و بسیاری از آنها امروز بدون اینکه در طرح رتبه بندی قرار بگیرند بازنشسته شدند اما معلمان امروزی که مستحق ارتقا هستند شما به این وظیفه بر اساس امتیاز دست خواهید یافت.

رتبه بندی معلمان برگرفته از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و می توان آن را انقلابی بزرگ در عرصه تعلیم و تربیت دانست که رتبه بندی با وام گرفتن از اسناد بالادستی در جهت ارزشیابی با تمرکز بر اهداف جمهوری اسلامی، ارتقای جایگاه اجتماعی و وضعیت حرفه ای نیروی انسانی تدوین شده است.

در طرح ارزشیابی معلمان در معرض سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای قرار می‌گیرند و انگیزه و ارتقای شغلی بر اساس موازین اسلامی در این طرح لحاظ می‌شود.

رتبه بندی معلمان سال 1393 توسط دولت وقت با تخصیص هزار و 300 میلیارد تومان معرفی شد، اما خیلی زود با شکست مواجه شد زیرا نیازمند اعتبارسنجی و طی مراحل قانونی بود که باید تا 3 آذر سال گذشته پس از تصویب نهایی کاش و بسیاری از رنگین کمان ها به تصویب مجلس می رسید. و دولت موظف به اجرای آنها شد.

بر خلاف برخی اظهارنظرها، رتبه بندی معلمان با هدف ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در مدارس صورت می گیرد، اما منجر به افزایش حقوق معلمان نیز می شود. از سوی دیگر، معلمانی که حداقل دو سال سابقه تدریس و کار، 120 ساعت آموزش را گذرانده و 75 درصد امتیاز مربوط به مدارک عمومی، تخصصی و حرفه ای را کسب کرده باشند، با رتبه طرح ارزیابی می شوند.

به این بهانه برای بررسی و تحلیل مزایا، چگونگی و چرایی اجرای رتبه بندی معلمان، گفت وگویی با خجت الاسلام سید سلمان ذاکر، عضو کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی شهر و اصغر میرقاسمی، رئیس آموزش و پرورش پاکدشت انجام داده ایم. که می توانید در زیر بخوانید:


ارزشیابی کمترین حق معلمان بود

ذاکر با بیان اینکه رتبه بندی معلمان بر اساس اسناد عالی رتبه و سیاست های کلی نظام تصویب شد، گفت: این طرح بر اساس سند اصلاح بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد زیرا معلمان جایگاه بالایی دارند و برخی معلمان دارای پژوهش علمی و پژوهشی هستند. فعالیت علمی علاوه بر تدریس مشروط به ارزشیابی است اما متاسفانه این طرح در سالهای اخیر اجرا نشده است.

وی افزود: با آغاز به کار دولت سیزدهم مردم، موضوع ارزشیابی معلمان مورد توجه قرار گرفت و سیاست اصلی دولت ارائه لایحه در مجلس بود که خوشبختانه با همکاری و تلاش مشترک دولت و دولت به تصویب رسید. مجلس.

یکی از اعضای کمیته اجتماعی شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تصویب طرح ارزشیابی معلمان فرآیندی طولانی بود و معلمان زیادی متضرر شدند و کیفیت آموزش می توانست بهتر از الان باشد.

ذاکر با تاکید بر اینکه باید برای معلمان و فرهنگیان ارزش قائل شویم چرا که آنها زحمات زیادی را تحمل می کنند و دانش آموزان را تربیت می کنند، تاکید کرد: با طرح ارزشیابی معلمان جدای از ارتقای کیفیت آموزشی، معلمان حقوق و مزایای بهتری خواهند گرفت.

وی تاکید کرد: مسئولان باید به معیشت معلمان توجه جدی داشته باشند چرا که سرنوشت کشور در دست معلمان است و آموزش دانش آموزان بسیار حساس است تا آنها را در مقابل نظام جمهوری اسلامی تجهیز کنند اما ناکام ماندند.

عضوکمیته اجتماعی شورای اسلامی با بیان اینکه دشمنان سعی دارند ذهن دانش آموزان را بهم بریزند، ادامه داد: معلمان با جهاد تبیین و ارائه معیارهای اسلامی، انقلابی و علمی اجازه این کار را به دشمنان ندادند. بنابراین معلمان علاوه بر تدریس مباحث آموزشی، رسالت سنگینی نیز بر عهده دارند و مسئولیت آموزش و پژوهش را نیز بر عهده دارند و رتبه یکی از حقوق آنان است.

ذاکر تصریح کرد: معلمان کلاس باید الگوهایی مانند شهدای سلیمانی، محسن حاجی، شهدای امنیت، حراست، انقلاب اسلامی، مدافعان سلامت، مدافعان حرم و … را به دانش آموزان ارائه دهند.

آموزش و پرورش دانش آموزان بسیار حساس است. در اغتشاشات اخیر دیدید که دشمنان اسلام در درجه اول دانش آموزان را هدف قرار داده اند تا آنها را در مقابل نظام جمهوری اسلامی تجهیز کنند که با هوشیاری معلمان و خانواده ها ناکام مانده است.

وی تصریح کرد: افزایش حقوق معلمان با اجرای طرح ارزشیابی معلمان باید دائمی باشد، خوب نیست بعد از چند ماه دوباره بر حقوق معلمان تاثیر بگذارد.


تمامی معلمان پاکدشت دارای امتیاز هستند

رئیس آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت نیز طرح ارزشیابی معلمان را نویدبخش آینده خوبی برای معلمان عنوان کرد و گفت: با اجرای آن کیفیت آموزش و پرورش ارتقا یافته و معلمان انگیزه بیشتری برای کار و یادگیری پیدا می کنند.

میرقاسمی تصریح کرد: معلمان چند سالی است که منتظر تصویب طرح ارزشیابی معلمان بوده اند و در نهایت این خواسته دیرینه محقق شده و در ماه های آینده ثمره آن با تحول در کیفیت آموزشی نمایان خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان با اجرای ارزشیابی معلمان از کتاب های درسی دانش آموزان مطابق با اهداف اسلامی و انقلابی تغییر کرد؟ وی پاسخ داد: در بخشنامه مربوط به تربیت دانش‌آموز، تغییر کتب درسی برای رسیدن به آرمان‌ها و رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری حائز اهمیت است، بنابراین این تغییرات از سال آینده در مفاد کتب درسی اعمال خواهد شد.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تاکید کردند که محتوای کتاب های درسی باید تغییر کند و با توجه به موقعیت زمانه و رشد فکری دانش آموزان، تحقق این مهم ضروری بود. بنابراین کتاب‌های درسی دانش‌آموزان در سال تحصیلی آینده بر اساس سیاست‌ها و رویکردهای تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

میرقاسمی ادامه داد: مقرر شده کتاب های درسی سال آینده زمان حال دانش آموزان را به تصویر بکشند و با رویکردهای دانش آموزان سبک لازم را داشته باشند.

وی تصریح کرد: برخی از کتاب های درسی با محتوای بیگانه با ماهیت و ماهیت خود به دانش آموزان تحویل داده شد و در کتاب های جدیدی که در سال آینده به دانش آموزان تحویل داده می شود قطعا مشکلات فعلی را نخواهیم داشت.

رئیس آموزش و پرورش پاکدشت در پاسخ به این سوال که چند درصد از معلمان پاکدشت مشمول طرح رتبه بندی هستند، گفت: همه معلمان این شهرستان به جز معلمان انتقالی یا کادر اداری مشمول رتبه بندی هستند.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید