ارزیابی مطهری از پیام راهبردی بیانات مقام معظم رهبری در مراسم 14 خرداد و انتصاب صالحی به اطلاعات

ارزیابی مطهری از پیام راهبردی بیانات مقام معظم رهبری در مراسم 14 خرداد و انتصاب صالحی به اطلاعات

معاون سابق رئیس جمهور گفت: بعد از دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری احساس می شد که سیاست کلی نظام حذف کسانی است که مستقلاً اظهار نظر می کنند و بنابراین فقط کسانی که صرفاً مطیع و عمدتاً بیانگر هستند حذف می شود. قصد ماندن در دولت را دارند. اما متن این جمله و نوع انتخابشان نشان داد که به نظرات مختلف توجه دارند.

نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رهبری می خواهد افراط گرایی را کنترل کند، گفت: در حالی که باید به افکار و سلیقه های مختلف افراد و گروه های معتقد به انقلاب و نظام اسلامی توجه شود، باید توجه داشته باشیم. در مورد مخالفان جا برای اظهار نظر داشته باشید.» و منتقدان نظام را باز کنید و باب گفت و گو و مناظره را باز کنید تا آنها هم حرف بزنند و دیگر به رسانه های بیگانه متوسل نشوند؛ از سوی دیگر، معتقدان به نظام باید. نیز پاسخ دهد.

مشروح گفت و گو با علی مطهری را در ادامه می خوانید:

تصمیم مقام معظم رهبری مدیرمسوول جدید اطلاعات، دکتر صالحی را چگونه ارزیابی می کنید؟

آنچه در سمت مدیر اجرایی مؤسسه و روزنامه اطلاعات آقای صالحی به چشم می خورد توجه به سلیقه های فکری متفاوت معتقدان به انقلاب و نظام بود. البته نظر آنها این نیست که به نظرات مخالفان نظام توجه نشود; زیرا آزادی نقد و نظر مخالفان یکی از اصول اصلی انقلاب اسلامی است که مورد تاکید امام خمینی (ره) و شهید آیت الله مطهری بوده و اساساً زندگی امام علی (ع) در حکومت است. بهترین گواه این مشکل

اما رهبر معظم انقلاب در این جمله به سلایق مختلف در بین مومنان در شرایط کنونی توجه می کنند که به عنوان سیاست بسیاری از مردم و یا عمدتاً سیاست یکپارچه سازی دولت و صرف نظر از نیروهای به اصطلاح انقلابی احساس می شود. و حذف دیگران، شکوهمند است و نشان دهنده توجه رهبر انقلاب به افکار و اندیشه های مختلف در مسائل اجتماعی و سیاسی است.

البته این یک پدیده خوشحال کننده است. چرا که بعد از دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری احساس می شد که سیاست کلی نظام حذف کسانی است که مستقلاً اظهار نظر می کنند و بنابراین اعتقاد بر این است که در حلقه فقط کسانی هستند که فقط مطیع هستند و عموماً اظهار نظر نمی کنند. در حال اجرا اما متن این جمله و نوع انتخابشان نشان داد که به نظرات مختلف توجه دارند.

به نظر من یکی دیگر از نشانه های این تغییر رویه در نظام همین است که ایشان در سالروز رحلت امام خمینی (ره) رهبر معظم انقلاب در پایان سخنان خود به صراحت فرمودند. من این اغتشاشات در سخنرانی حاج را قبول ندارم حسن آقا. این هم نشان از توجه او به حفظ همه نیروهای انقلاب است. البته بهتر است در گذشته همین کار را انجام دهیم. یعنی همزمان با وقوع این اغتشاشات، کار این اغتشاشگران نیز محکوم شد; شش ماه یا یک سال بعد انگ نزنید. اگر چنین اغتشاشاتی از همان ابتدا محکوم و مجازات می شد، ما اینجا نبودیم.

ارزیابی مطهری از پیام راهبردی بیانات مقام معظم رهبری در مراسم 14 خرداد و انتصاب صالحی به اطلاعات

بیشتر بخوانید:

واکنش علی مطهری به «عملیات بزرگ»، اعتراضات اخیر و گرانی

پاسخ تند مطهری به سخنان سفیر روسیه در تهران

آیا پرونده شما با شیراز یکی از آنهاست؟

آره؛ از همان لحظه ای که در شیراز با آجر و سنگ و اسپری فلفل به من حمله کردند، اگر این افراد به جای انتصاب در مناصب عالی مجازات می شدند یا زمانی که رئیس وقت مجلس شورای اسلامی در قم با کفش مهر و موم شده بود، مورد حمله قرار می گرفتند. بلافاصله و این محکوم شد، اکنون ما این چیزها را ندیده ایم. او این بار همزمان موضع خود را اعلام کرد و این می تواند بسیار موثر باشد.

به هر حال، هم جمله آقای صالحی و هم اقدام ایشان در پایان سخنرانی امام در سالگرد، به نظر من نشانه های خوبی برای کنترل افراط گرایی است. البته خوب است که این امر ادامه پیدا کند و به بحث انتخابات هم کشیده شود و مقام معظم رهبری هم از تندروی در هیات امنا جلوگیری کنند و نگذارند روند انتخابات قبلی مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری تکرار شود. .

به نظر شما این مسیر باید در عمل ادامه پیدا کند؟

روشن است. اگر مردم مقصر هستند، البته باید با آنها برخورد شود. اما اقداماتی مانند حکمی که برای آقای صالحی صادر شد و سخنانی که ایشان در پایان سخنرانی خود در 5 خرداد ایراد کردند، اقدامات عملی است و به نظر من می تواند موثر باشد. امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و همانطور که اشاره کردم موضوع انتخابات پیش رو گسترش پیدا کند و کم کم به انتخابات آزاد و واقعی برسیم.

چون هم آقای دعایی و جامعیت ایشان را می دانستید و هم آقای صالحی. چه توصیه ای به مدیر مسئول جدید روزنامه اطلاعات دارید؟

مرحوم آقای دعای صراحتاً از نظر شخصیتی و اخلاقی و معنوی شخصیتی خاص و برجسته بود. در انقلاب اسلامی مراقب حفظ مردم و توجه به همه اقشار بود. و از هرگونه افراط سیاسی در روزنامه خبری جلوگیری شود. تصمیم رهبر معظم انقلاب نیز نشان می دهد که ایشان می خواهند همین رویه ادامه پیدا کند و این روزنامه سخنگوی اقشار مختلف جامعه باشد. و نه سخنگوی طبقه تندرو. البته روحیه آقای صالحی هم همین رویه را می طلبد و فکر می کنم ایشان همین رویه را ادامه دهند.

البته همانطور که اشاره کردم باید ضمن توجه به افکار و سلایق افراد و گروه های مختلف معتقد به انقلاب و نظام اسلامی، فضا را برای اظهار نظر مخالفان و منتقدان نظام و گفتگو و مناظره نیز باز کنیم. تا آنها هم بتوانند صحبت کنند و دیگر به رسانه های بیگانه متوسل نشوند. از طرفی معتقدان به نظام هم باید جواب بدهند. به نظر من تاکید مقام معظم رهبری بر سلیقه های مختلف مومنان به نظام منافاتی با این ندارد که حتی نظرات منتقدان و مخالفان نظام در این روزنامه مطرح و پاسخ داده شود.

به هر حال باید جای حجت الاسلام والمسلمین نمازگزاری پر شود که انصافاً وارسته ای بود و من هم واقعاً مجذوب شخصیت ایشان بودم و ایشان بسیار بسیار به آیت الله مطهری علاقه داشتند. و خاطرات زیادی از نامه هایی که شهید مطهری برای امام فرستاد یا سفری که استاد مطهری در سال 1355 به نجف داشتند و استقبالی که امام از ایشان داشتند و اینکه جلسه خصوصی برای علمای نجف برای زیارت شهید تشکیل دادند، داشت. مطهری و خود امام در این جلسه شرکت داشتند. چون معمولاً خود امام در چنین جلساتی شرکت نکرده است. مرحوم آقای دعایی فرمودند این نشان می دهد که امام برای شهید مطهری ارزش و اهمیت زیادی قائل هستند.

امیدواریم آقای صالحی همان مسیر مرحوم آقای دعایی را ادامه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید