ارز ترجیحی به نام مردم به نفع مستمری جویان; از قاچاق آرد تا ارزش گذاری بیش از حد ماکارونی / جنگ در اوکراین تورم مضاعف را بر بازار غلات جهانی تحمیل می کند


ساعت: 08:37
تاریخ انتشار: 1401/02/18
کد خبر: 1837069

دولت در سال 97 برای حمایت از مردم و جلوگیری از کوچک شدن آنها موضوع ارز ترجیحی را مطرح کرد، اما از سال گذشته تمامی کالاهایی که ارز 4200 تومانی دریافت کرده اند تورم بیشتری دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریکدولت در سال 97 برای حمایت از مردم و جلوگیری از کوچک شدن آنها موضوع ارز ترجیحی را مطرح کرد، اما از سال گذشته تمامی کالاهایی که ارز 4200 تومانی دریافت کرده اند تورم بیشتری دارند.

یعنی ارز 4200 تومانی که برای حمایت از مردم ایجاد شده بود نتوانست به هدف خود برسد. بدون شک این رویه باید تغییر کند و ارز ترجیحی وارد سفره ملت شود که بیشتر آن در دست عده ای خاص است.


ارز 4200 تومانی باید وارد جدول مردم شود

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار تیتریک، با اشاره به اینکه دولت قصد دارد ارز ترجیحی را با توجه به روی میز بودن آن حذف کند، اظهار داشت: این ارز با توجه به اینکه ارز ارجحیت دارد را حذف می کند. از رویه تغییر ارز 4200 تومانی دفاع کردیم.

علیرضا عباسی افزود: به جای توزیع ارز ترجیحی تولیدکننده باید 4200 گوجه فرنگی به عنوان مصرف کننده روی سفره مردم گذاشته شود که متاسفانه مفاسد مختلفی در روند تولید رخ می دهد بنابراین باید از مردم حمایت شود.


جنگ روسیه و اوکراین؛ علت بحران جهانی غلات

وی با اشاره به اینکه ارز ترجیحی حذف نشده است، گفت: جنگ اوکراین و روسیه در منطقه ای رخ داد که بیشتر غلات دنیا را تولید می کند، دانه های روغنی که دنیا به آن وابسته خواهد بود در این دو کشور قرار دارد.

عباسی افزود: جنگ روسیه و اوکراین قیمت برخی محصولات را دو برابر کرده و ربطی به 4200 تن ندارد. گندم سال گذشته از 290 دلار در هر تن به 600 دلار رسید و ما واردکننده هم هستیم.

وی گفت: امسال 8 میلیون تن گندم وارد کرده ایم که بیشتر آن در بحبوحه بحران قیمت جهانی غلات اتفاق افتاده است. سال گذشته به دلیل اختلاف قیمت ها در داخل و خارج از کشور گندم قاچاق می شد اما امسال مجلس توانست قیمت گندم را تعدیل کند.

75bb7275 1aec 49da a7ba 44df6fc7324b خبر خاکستری

عباسی با اشاره به اینکه قیمت کندوم در سال جاری به 11.5 هزار تن رسیده است، افزود: قاچاق با نرخ فعلی مزیتی ندارد اما گندمی که با این قیمت و کیلویی 13 هزار تن خریداری می شود، می شود. از نانوا به مقدار 670 تن داده شده است.


قاچاق گندم جای خود را به قاچاق آرد داد

وی با اشاره به اینکه قیمت آرد در کشور 20 برابر خارج از کشور است و به قاچاق مزیت داده است، خاطرنشان کرد: گندم و آرد کیلویی 2000 تن به صنعت داده می شود اما ماکارونی را به خارج از کشور صادر می کنند.

عباسی با اشاره به اینکه ماکارونی ایران در پاکستان 12 هزار تن است و 48 هزار تن تولید داخلی دارد، ادامه داد: در آینده باید به ارز ترجیحی روی بیاوریم و از مصرف کنندگان داخلی و در واقع مردم حمایت کنیم.

نماینده کرج در مجلس ادامه داد: باید با تفاوتی که به جیب قاچاقچیان و قاچاقچیان می رود وارد توده مردم شویم. عدالت هم حکم می کند که به جای 20 درصد از 80 درصد جمعیت، همان مردم باشند.


سود تولید کننده به جای رانت

وی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان باید بهره وری را افزایش دهند، گفت: باید از این طریق سود خود را افزایش دهند نه اینکه با استخدام آرد، گندم و روغن به هدف خود برسند، سالانه 14 میلیون تن گندم در کشور داریم.

عباسی ادامه داد: از این آمار 12 میلیون تن به نانوایی ها و 2 میلیون تن به اصناف و صنعت اختصاص یافته است. هیچکس برای 12 میلیون تن برنامه ندارد اما 70 درصد سهم صنفی که 30 هزار میلیارد تن است از سفره مردم خارج می شود.

وی گفت: اصلاح این روند نیازمند تعهد، آگاهی، همفکری و اقناع رسانه ای است و دولت باید این کار را انجام دهد تا مردم متقاعد نشوند، کاری انجام نشود، مردم مطمئن باشند که ما با اختلاف سر میز هستیم. در قیمت ها

عباسی ادامه داد: مردم اگر بدانند پولی که قرار است به آنها داده شود از جاهای دیگر بوده دولت را همراهی می کنند. اگر ملت بفهمند مشکل غلات با اصلاح الگوی مصرف حل می شود، قطعا کمک خواهند کرد.»


دولت نتوانست بر بازار نظارت کند

وی گفت: قنادی ها آرد خود را از نانوایی ها می خرند و از فروش شیرینی سود نمی برند، بنابراین باید با چنین سودهایی مخالفت کنیم، البته باید گفت دولت برای نظارت بر قیمت ها خوب کار نکرده است.

عباسی افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای نظارت بر بازار، تنظیم بازار و کنترل قیمت ها نیازمند اقدامات سخت گیرانه است. تولید صحیح و توزیع نامناسب فرآیند اشتباهی است. متأسفانه هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان ناراضی هستند».

همچنین یکی از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس در گفت و گو با خبرنگار تیتریک گفت: اگر دولت حذف ارز ترجیحی را در قالب یک عملیات بزرگ اقتصادی در دستور کار دارد، باید پیش شرط ها، ساختار و تدابیری را در نظر بگیرد تا آسیب نبیند. بینوا.


مردم خط قرمز مجلس هستند

علی حدادی با اشاره به اینکه معتقدیم دولت برنامه ای برای حذف ارز ترجیحی ندارد، افزود: .

13ba1fb1 fb80 4246 8508 42ffcd671c96 خبر خاکستری

رئیس مجمع نمایندگان البرز به تاکید رئیس جمهور بر اعتقاد عمومی به ارز ترجیحی اشاره کرد و گفت: متأسفانه این کار از سوی وزارتخانه های ذیربط انجام نشد و شاهد نوسانات قیمتی هستیم و باید مبارزه با قاچاق کالا تقویت شود. “

حدادی عدم افزایش قیمت ها و توجه به معیشت مردم را از الزامات مبارزه با قاچاق دانست و گفت: متاسفانه در زمینه کنترل، نظارت و شبکه توزیع مشکلاتی وجود دارد و وزارتخانه های متولی باید بر عدم افزایش قیمت ها نظارت کنند.


ما هیچ کمبودی نداریم، گنج یابی

وی گفت: نهادهای نظارتی باید از انباشت کالا جلوگیری کنند، متأسفانه یک سکه کالا کمیاب می شود، چون کالاها با ارز 4200 تنی وارد می شود و با قیمت آزاد توزیع می شود، کمبود کالا نداریم و انباشت و سوالات پشت صحنه ای نوسانات قیمت

حدادی افزود: انتظار داریم رئیس جمهور دستورات لازم را برای نظارت بر کنترل قیمت کالاها در بازار به وزارتخانه های متولی ابلاغ کند. هدف قانون بودجه 1401 آسیب رساندن به اقشار مختلف جامعه نیست و مهمترین مؤلفه مورد توجه مجلس خواهد بود.

نماینده مردم ساواب الله در مجلس شورای اسلامی گفت: حذف ارز ترجیحی در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب نشد چرا که باید از قبل حمایت و اعتبار انجام شود و مردم به اجرای آن اطمینان داشته باشند.


شبکه توزیع نیاز به اصلاح دارد

حدادی افزود: حذف ارز ترجیحی نباید منجر به گرانی کالاها و کمبود بازار شود و این امر نیازمند مدیریت دولت و وزارتخانه های متولی است. تیم اقتصادی قوه مجریه باید پاسخگو باشد.

نماینده مردم طالقان، نظرآباد و چهاربه در پایان با بیان اینکه شبکه توزیع نیاز به اصلاح دارد، خاطرنشان کرد:

928ff342 7013 4907 909a 001b41529481 خبر خاکستری

همچنین یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار تیتریک گفت: دولت در بررسی بودجه کل سال 1401 تصمیم گرفت ارز ترجیحی دارو و کالاهای اساسی را در ابتدای سال حذف کند. “


حذف 4200 گوجه فرنگی بسته به پایداری اقتصادی جامعه

مهدی عسگری افزود: موضوع یک گفتمان واحد و اکثریت دولت و مجلس بود اما من به شدت با این موضوع مخالفت کردم. حذف ارز 4200 تنی باید با ثبات نسبی اقتصادی و ثبات اقتصادی انجام شود و مردم را در نظر بگیریم.»

نماینده مردم کرج گفت: رئیس جمهور در دیدار با دانشجویان اعلام کرد که ارز ترجیحی را حذف نمی کنیم تا بتوانیم آثار حذف ارز ترجیحی را کنترل کنیم و فشار بر مردم را مدیریت کنیم.

عسگری گفت: حذف ارز ترجیحی در اوایل سال 1401 به شوک انفجاری در بازار منجر می شد اما همزمان با زمزمه های آن در مورد دارو شاهد افزایش قیمت ها هستیم. البته تورم مواد غذایی به دلیل افزایش قیمت کالاهاست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید