ارز ترجیحی در اختیار افراد خاصی است و اثر ضد تورمی ندارد.


ساعت: 20:15
تاریخ انتشار: 1401/02/16
کد خبر: 1836766

حسین اکبری فرد گفت: حذف ارز دستوری که از زمان آغاز به کار آن مدت هاست از نظر اقتصادی سالم بوده و سیاستی است که رانت و فساد را از بین می برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر حسین اکبری فرد از اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفتگو با مسیر آرزوها وی در خصوص حذف ارز 4200 تومانی نیز گفت: در ابتدا این ارز بین بسیاری از کالاها توزیع می شد و این نوع سیاست ها در صورتی که نام آن قیمت تعیین شده نباشد معمولا برای مدت کوتاهی طراحی و قابل اجرا است.

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: در صورت تعمیم این گونه سیاست ها آثار مخرب آن بسیار زیاد خواهد بود و خلأها و رانت هایی که با گذشت زمان ایجاد می شود، آثار منفی بسیاری ایجاد می کند و این اثرات را خواهد داشت. ضد تورم و حمایتی.«در هدف تأثیر می گذارد.

وی با تاکید بر لزوم حذف ارز ترجیحی، تصریح کرد: حذف این ارز، دستوری که از زمان ایجاد آن از مدت ها قبل برقرار بوده، صرفه اقتصادی دارد و سیاستی است که رانت های موجود و فساد را از بین می برد.

دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به ارز تخصیصی برای آرد و گندم گفت: زمانی که خیلی بیشتر از نیاز کشور باشد ارز ترجیحی برای گندم تخصیص داده می شود. یک جایی مشکل وجود دارد، یا کالا به خارج از کشور قاچاق می شود یا برای مقاصدی غیر از نانوایی ها و مردم استفاده می شود. از این رو ارز 4200 تومانی که در انحصار گروهی خاص است. بدون اثر ضد تورم

این دکترای اقتصاد پولی خاطرنشان می کند: اگر در ابتدا این سیاست اثر ضد تورمی داشت، اکنون چنین نیست. وی گفت: تاثیر این امر توزیع رانت و فرصت بین برخی است و این عاملی برای قاچاق و پایین بودن بهره وری است.

وی ادامه داد: بهره وری پایین به این معناست که چون آرد در حال حاضر ارزان است، ریختن آن و تبدیل آن به نان بی کیفیت به دلیل ارزان بودن بسیار آسان است. استفاده از مصارف غیرهدف بسیار آسان است که در نانوایی ها از آرد بیشتر استفاده می کنیم.» و باید مصرف روزانه مردم را توزیع کنیم.

اکبری فرد تصریح کرد: ارز ترجیحی از سیاست کنار گذاشته شود. تفاوت بین بیمه نامه و سفارش قیمت در این است که سیاست تمام جوانب مشکل را می بیند و مشکلاتی که ممکن است برای خانواده ها ایجاد شود باید در این سیاست دیده شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید