ارز جهانی شدن و بلاهایی که بر سر کشور آمده است


ساعت: 14:38
تاریخ انتشار: 1401/02/31
کد خبر: 1840334

ارز جهانگیری باعث رانت و فساد شده و عده ای به عنوان واردکننده کالاهای ترجیحی به عنوان واردکننده ارز ترجیحی پذیرفته شده اند و به جای واردات کالاهای اساسی، اقدام به واردات کالاهای لوکس مانند موبایل، غذای سگ و گربه و… کرده اند. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از هرمز; در سال 1397 و در شرایطی که نرخ ارز در نوسان بود، دولت تدبیر و امید برای رسیدن به کالاهای اساسی به اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه با قیمت ثابت و ارزان، تلاش کرد تا نرخ ارز، ارز ترجیحی یا 4200 را دو برابر کند. تومان. بعدها به واحد پول جهانگیری معروف شد. برای 27 قلم کالا در نظر گرفته شده است که پس از مدت کوتاهی متوجه این خطا در بزرگنمایی شدند و این 27 قلم کالا به تدریج از پوشش ارز ترجیحی خارج می شوند تا اینکه در تحویل دولت 13 به 6 قلم کاهش یافت. کرد.

هدف ارز ترجیحی تحویل کالاهای ارزان‌تر به مردم بود، اما نتیجه چیز دیگری بود که در ادامه به آن می‌پردازیم و عواقب آن را بررسی می‌کنیم.

1 دلیل رانت و فساد: عده ای به عنوان واردکننده ارز ترجیحی برای تامین کالاهای اساسی پذیرفته شدند و به جای واردات کالاهای اساسی، اقدام به واردات کالاهای لوکس مانند موبایل، غذای سگ و گربه و … کردند. برخی دیگر کالاهای وارداتی با ارز ترجیحی را به قیمت ارز آزاد در بازار می فروختند و برخی از اجاره خواران را ثروتمند می کردند.

2. ثروتمندان چهار برابر فقرا از ارز استفاده می کنند: زیرا هرکسی که فرصت بیشتری داشته است از یارانه بیشتری برای کالاهای اساسی و انرژی استفاده می کند.

3. ایجاد بستر قاچاق: برخی کالاهای اساسی وارد کردند اما باز هم از طریق قاچاق به کشورهای همسایه سودهای کلانی به دست آوردند.

4. هدف منابع انرژی: برخی افراد 4200 ارز خارجی را با نرخ آزاد به خارج از کشور فروختند یا در خارج از کشور سرمایه گذاری کردند، ملک خریداری کردند که منجر به کاهش منابع ارزی و افزایش نرخ ارز در داخل کشور شد.

در خصوص حذف و اصلاح ارز ترجیحی، همه کارشناسان به کاستی های ارز ترجیحی واقف بوده و اکثرا با آن موافق هستند، اما برخی از نحوه و زمان اجرای آن صحبت می کنند، بنابراین دولت سیزدهم با توجه به تبعات تداوم آن ارز ترجیحی و اصلاحات دیگر. به عنوان مثال، جنگ بین روسیه و اوکراین که در آن دو کشور حدود 35 درصد غلات و دانه های روغنی جهان را تولید می کنند. برخی از کشورهای همسایه برای تامین گندم ایران را تامین کرده اند.

لذا با توجه به موارد فوق دولت تصمیم به اصلاح یارانه ها گرفته تا از تبعات اقتصادی این موضوع جلوگیری کند و به آخرین زنجیره یعنی مصرف کننده یارانه بدهد که از جستجوی رانت و فساد در قاجار جلوگیری می کند. 300 کیلومتر به اصطلاح یارانه می شود. این تعداد یارانه بگیر به مرور زمان کاهش می یابد و جلوی قاچاق به کشورهای دیگر گرفته می شود.

در زمان نگارش این مقاله، تأثیر اصلاح یارانه ها در کشورهای همسایه، به ویژه افزایش قیمت کالاهای یارانه ای ایرانی در سلیمانیه و اربیل عراق، تأثیر این اصلاح صحیح یارانه ها است.

دکتر حمید کمالی; کارشناس مسائل سیاسی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید