ارسال مصوبه دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان به هیات نظارتی

ارسال مصوبه دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان به هیات نظارتی

ولی اسماعیلی در تشریح تصمیمات اخیر اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره مصوبه هیات وزیران برای افزایش حقوق بازنشستگان گفت: کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و سازمان های بازنشستگی بررسی شد.

وی افزود: در نهایت پس از بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که مدارکی که نشان می دهد مصوبه شورای دولت مغایر با قانون است باید احصا و برای تصمیم گیری نهایی به هیات نظارت ارسال شود، بنابراین همه این موارد احصاء شد. و به این هیئت ارسال شد.»

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: شورای انتظامی مجلس تا بعدازظهر امروز نظر نهایی خود را درباره مصوبه هیأت وزیران اعلام می‌کند و در صورتی که مصوبه را طبق اصل 138 قانون اساسی غیرقانونی تشخیص دهد، می‌توانیم آن را به این مصوبه ارجاع دهیم. مغایرتی با قانون نداشته باشد، تصمیمات دیگری از جمله استفاده از ظرفیت مواد 85 و 86 دیوان عدالت اداری را بررسی خواهیم کرد، بنابراین هفته آینده از کارکنان دیوان دعوت می کنیم تا از این ظرفیت برای تجدید نظر در این رأی استفاده کنند.

اسماعیلی گفت: به صراحت در نامه به هیات تنظیم مقررات اعلام کرده ایم که تفسیر این کمیته از ماده 96 قانون تامین اجتماعی این است که تامین اجتماعی موظف است این درصد افزایش مستمری ها را تعیین کند نه شورای دولت.

وی گفت: دولت در این مصوبه 38 درصد سایر مقاطع مستمری بگیران را به 10 درصد کاهش داده است و معتقدیم دولت در اینجا حکم تمدید دارد تا بتواند آن را به هیأت امنای تأمین اجتماعی برگرداند، اما اعلام کرده است. تلاش کرد درصد پیشنهادی شورای عالی را تغییر دهد که به نظر ما با روح ماده 96 قانون تامین اجتماعی که تاکید می کند افزایش مستمری ها براساس معیشتی باشد، مغایرت دارد. و تورم سالانه که در نظر گرفته نشده است. ما در کمیسیون نیز این مصوبه را با اصل 46 و 47 قانون اساسی تطبیق داده ایم.

گرمی خاطرنشان کرد: در حالی که مجلس و دولت برای حل این مشکل تلاش می کنند، قطعا از راه های قانونی برای حل این مشکل استفاده خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید