ارمنستان شرایط باکو را برای عادی سازی روابط پذیرفته است


ساعت: 18:02
تاریخ انتشار: 21.01.1401
کد خبر: 1821044

رئیس جمهوری آذربایجان تصریح کرد که ارمنستان سند پنج ماده ای ارائه شده از سوی باکو برای عادی سازی روابط دوجانبه را پذیرفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان گفت که ارمنستان سند پنج ماده ای ارائه شده توسط باکو برای عادی سازی روابط دوجانبه در مورد مناقشه قره باغ را پذیرفته است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، دفتر رئیس جمهوری آذربایجان روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که علی اف این اظهارات را در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بیان کرده است.

در این بیانیه آمده است: الهام علی اف به سند ارائه شده توسط پنتاگون به آذربایجان برای برقراری روابط با ارمنستان اشاره کرد و طرف ارمنی این اصول را پذیرفته است. رهبران در مورد تشکیل کارگروهی برای تهیه پیش نویس توافقنامه صلح، تشکیل کمیسیون تعیین مرزها و کار کارگروه مسایل حمل و نقل با مشارکت جمهوری آذربایجان، روسیه و ارمنستان گفتگو کردند.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان هفته گذشته اعلام کردند که پس از چندین دهه درگیری که هزاران کشته برجای گذاشت و جنگی تمام عیار در سال 2020 به راه انداخت، برای گفتگوهای صلح آماده می شوند. این دو کشور از دهه 1990 درگیر مناقشه قره باغ کوهستانی بوده اند. سرزمینی بودند.

این منطقه کوهستانی در مرکز یک جنگ شش هفته ای در سال 2020 قرار داشت که جان بیش از 6500 نفر را گرفت تا اینکه در آتش بس با میانجیگری روسیه پایان یافت.

این قرارداد جمهوری آذربایجان را مجبور کرد تا بخش‌هایی از اراضی اشغالی سابق خود را از ارمنستان پس بگیرد.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و علی اف هفته گذشته در بروکسل پایتخت بلژیک با میانجیگری شارل میشل رئیس شورای اروپا دیدار کردند. این دیدار پس از وقوع آتش سوزی در قره باغ کوهستانی در ماه مارس بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان انجام شد. در این دیدار، رهبران دو کشور به وزرای خارجه خود دستور دادند تا مقدمات مذاکرات صلح بین دو کشور را آغاز کنند.

وزارت امور خارجه ارمنستان اعلام کرد: در این دیدار با تشکیل کمیسیونی دوجانبه برای تعیین مرز ارمنستان و آذربایجان موافقت شد که مسئولیت تامین امنیت و ثبات در مرزها را بر عهده خواهد داشت.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که برای آغاز مذاکرات صلح تلاش می کنند

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: پیشرفت در انعقاد چنین سندی یک واقعیت بسیار مثبت است و باید از آن استقبال کرد.

انتهای پیام/ م

دیدگاهتان را بنویسید