اروپایی ها تمایلی به تحمل خشم آمریکا به نام برجام ندارند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ یک نظریه پرداز و زبان شناس برجسته آمریکایی اخیرا در مصاحبه ای با مقایسه رویکردهای جهانی چین در قبال کشورهای اروپایی با آمریکا در مورد موضوعاتی مانند برجام، گفته است که چین هرگز مانند اروپا عمل نخواهد کرد.

نوام چامسکی به وب سایت آمریکایی Truth August گفت: چین مانند اروپا نیست. ممکن است کشورهای اروپایی زمانی عصبانی شوند که آمریکا تصمیم به لغو توافق مشترک با ایران (برجام) می گیرد و تحریم های سختی را برای تنبیه ایران به دلیل لغو این توافق اعمال می کند. آنها حتی ممکن است اعلام کنند که راه هایی برای اجتناب از تحریم های مرگبار آمریکا پیدا خواهند کرد. اما در نهایت بدون هیچ برنامه ای راه خود را می روند و تمایلی به تحمل خشم پدرخوانده یا اقدامات تنبیهی مانند طرد شدن از سیستم مالی بین المللی تحت کنترل واشنگتن ندارند. چین در بسیاری موارد دیگر هم همینطور است.

چامسکی در مورد توسعه کنونی افغانستان و نقش چین در این کشور گفت که اگر افغانستان از تحریم‌های آمریکا جان سالم به در ببرد، احتمالاً در مسیر ایجاد سازمان همکاری شانگهای مستقر در چین و روسیه، هند، پاکستان، ایران و پیوستن به کشورهای مرکزی خواهد بود. آسیا. چین ممکن است بتواند اقتصاد افغانستان را از صادرات مواد مخدر در زمان های تحت کنترل ایالات متحده به بهره برداری از منابع معدنی قابل توجه خود برای چین تغییر دهد. علیرغم تلاش های شدید ایالات متحده برای مهار چنین نفوذ اقتصادی، این نفوذ به آسیای جنوب شرقی، آفریقا، خاورمیانه و حتی حیاط خلوت واشنگتن در آمریکای لاتین در حال گسترش است.

چین بارها خواستار لغو تحریم های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران شده است.

یک دیپلمات ارشد چینی اخیرا در مصاحبه با رسانه های چینی به نقش سازنده پکن در امور جاری جهان از جمله موضوع برنامه هسته ای ایران و شکست حاکمیت آمریکا به ویژه با خروج از افغانستان اشاره کرد.

لی یوچن، معاون وزیر امور خارجه چین به CGTN گفت: «ما نقش منحصر به فرد و سازنده ای در موضوعات مهمی مانند افغانستان، موضوع هسته ای ایران و موضوع هسته ای در شبه جزیره کره ایفا می کنیم. حفظ ثبات منطقه ای

ژائو لیجیانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، جمعه گذشته در یک کنفرانس خبری گفت که چین از هشتمین دور مذاکرات در وین درباره از سرگیری پیوستن به شورای امنیت سازمان ملل استقبال می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید