اروپا به سهمیه بندی گاز نزدیک می شود


زمان: 09:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۹
کد خبر: 1876945

اقدام روسیه برای کاهش 60 درصدی صادرات گاز به اروپا، این قاره را یک قدم به سهمیه بندی انرژی نزدیک می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ روسیه در طول جنگ سرد و پس از آن تامین کننده دائمی گاز اروپا بود. اما این هفته تغییر کرده است. روسیه در تلافی حمایت قاره از کیف، گاز اروپا را قطع کرده است. پس از اقدام روسیه برای استفاده از انرژی به عنوان سلاح، چشم انداز سهمیه بندی گاز در اروپا دور از دسترس نیست.

کاهش عرضه گاز روسیه به اروپا منجر به افزایش قیمت گاز و افزایش فشار بر اقتصاد این بلوک شده است که می تواند یکپارچگی اروپا را تهدید کند. همه اینها به دلیل حمایت رهبران اروپایی از اوکراین در سفر مقامات عالی رتبه این کشور به این کشور است.

اروپا مجبور است برای تامین نیازهای خود از ذخایر گاز زمستانی استفاده کند. بنابراین دولت های اروپایی باید توزیع گاز را در ماه های آینده کنترل کنند. به گفته موسسه مشاوره وود مکنزی، اگر روسیه جریان گاز به اروپا را متوقف کند، گاز قاره تا ژانویه تمام خواهد شد.

زنگ خطر اروپا زمانی به صدا درآمد که کرملین جریان گاز از طریق خط لوله استریم را تا 60 درصد کاهش داد. این خط لوله گاز را مستقیماً به آلمان پمپ می کند و بر عرضه گاز به فرانسه، اتریش و جمهوری چک تأثیر می گذارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، چندین دهه است که روابط قابل اعتماد انرژی با اروپا را تضعیف کرده است و از زمان شروع جنگ در اوکراین به تدریج عرضه گاز به این قاره را کاهش داده است و این امر در هفته جاری تشدید شده است.

قیمت گاز در اروپا پس از اقدام پوتین 50 درصد افزایش یافته است که بزرگترین افزایش هفتگی قیمت از زمان آغاز جنگ در اوکراین است. این منطقه جایگزین کمی برای گاز روسیه به ویژه در ماه های سرد زمستان دارد. ذخایر استراتژیک نروژ و هلند تقریباً رو به اتمام است و به نظر می رسد عرضه گاز طبیعی کمتری وجود داشته باشد.

آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا برای بیش از یک سوم نیاز گاز خود به اروپا وابسته است. پس چند قدم بردارید و از مردم بخواهید دور هم جمع شوند و در مصرف انرژی صرفه جویی کنند.

همه چیز به مکانیسم اشتراک گاز اتحادیه اروپا بستگی دارد، اینکه آنها چگونه گاز موجود را بین کشورهای این بلوک توزیع می کنند.

از آنجایی که اروپا تلاش می کند واردات زغال سنگ و نفت از روسیه را ممنوع کند، جایگزینی گاز روسیه بسیار دشوار است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید