اروپا و آمریکا پس از انتشار بیانیه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران

اروپا و آمریکا پس از انتشار بیانیه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران

رویترز: هدف از این بیانیه تحت فشار قرار دادن ایران برای پاسخگویی به آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد منشاء آثار اورانیوم یافت شده در سه تاسیسات این کشور است.

سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان، انگلیس به همراه آمریکا در تلاش هستند تا در نشست بعدی شورای حکام آژانس بیانیه ای علیه ایران صادر کنند.

خبرگزاری رویترز با انتشار این خبر می نویسد برخلاف نشست قبلی شورای حکام که در آن قطعنامه ای علیه ایران صادر شد، این 4 کشور این بار به دنبال صدور قطعنامه نیستند، بلکه در سطح پایین تری هستند. ، سعی می کنند یک بیانیه انتقادی علیه تهران صادر کنند.

محتوای بیانیه همچنین محتوای قطعنامه قبلی شورای حکام (هیئت مدیره) آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران است.

رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت که قدرت های غربی در حال لابی گری با سایر کشورهای عضو شورای مدیران آژانس بین المللی انرژی اتمی برای صدور بیانیه ای علیه تهران هستند.

رویترز افزود: این بیانیه با هدف فشار بر ایران برای پاسخگویی به آژانس درباره منشاء آثار اورانیوم یافت شده در سه تاسیسات این کشور است. این آژانس می گوید که این سه تسهیلات قبلاً اعلام نشده بود.

در نشست قبلی آژانس، شورای حکام متشکل از 35 کشور عضو دائمی و غیردائم، قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کرد.

در این قطعنامه آمده بود که آژانس “نگرانی عمیق خود را در مورد ادامه عدم تفسیر وجود آثار اورانیوم به دلیل عدم همکاری کافی از سوی ایران ابراز می کند.” این قطعنامه همچنین تهران را ملزم می کند که بدون تاخیر با آژانس همکاری کند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی یکی از اعضای سازمان ملل متحد است و مقر آن در وین، اتریش است.

مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی – وین، اتریش

اروپا و آمریکا پس از انتشار بیانیه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران

این آژانس می گوید از زمان تصمیم قبلی آژانس هیچ پیشرفتی در این زمینه مشاهده نکرده است. با این حال، ایران معتقد است که به طور کامل با آژانس همکاری کرده است.

در پیش نویس بیانیه در انتقاد از ایران آمده است: «ما از ایران می خواهیم که فوراً به تعهدات قانونی خود عمل کند و درخواست مدیرکل آژانس برای توضیح و حل و فصل همه مسائل باقی مانده را بپذیرد».

قدرت های غربی می گویند داستان منشأ اورانیوم به مانعی برای مذاکرات هسته ای برای احیای برجام تبدیل شده است.

همچنین به نظر می رسد یکی از شروط ایران برای توافق برای احیای برجام، اعلام پایان تحقیقات آژانس درباره منشاء اورانیوم است. شرطی که فعلا آمریکا و اروپا آن را رد می کنند و می گویند ایران باید به تنهایی در مذاکره با آژانس مشکل را حل کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این باره گفت: مشاهده ساده آلودگی در چند نقطه را نمی توان نشانه وجود مواد هسته ای اعلام نشده تلقی کرد. این نوع نتیجه‌گیری‌ها حتی در موارد مشابه در ایالت‌های مختلف، برخلاف رویه‌ها و استانداردهای آژانس شناخته شده است.

بهروز کمالوندی همچنین گفت: آژانس نباید بر اساس اسناد ساختگی رژیم صهیونیستی که با اهداف خاص سیاسی در اختیار آژانس قرار گرفته است، قضاوت کند. این نوع قضاوت برخلاف اصل بی طرفی و حرفه ای بودن است. زیرا آژانس تمام مواد هسته ای اعلام شده ایران را ممیزی کرده است و مناقشه حسابداری مواد وجود ندارد.

مذاکرات ایران با گروه 1+4 و آمریکا برای احیای برجام در حال حاضر در بن بست است. هدف از این مذاکرات، بازگشت آمریکا به برجام، لغو تحریم‌های ضد برجام علیه ایران و بازگشت ایران به محدودیت‌های هسته‌ای برجام است.

این مذاکرات از ابتدای ریاست جمهوری جو بایدن در آمریکا آغاز شد، یعنی. در دهه 1400، اما اکنون با بن بست مواجه شده است.

سه کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) روز شنبه در بیانیه مشترکی از واکنش ایران در مذاکرات هسته ای برای احیای برجام انتقاد کردند و به طور غیرمستقیم به اختلاف تهران و آژانس بر سر منشاء اورانیوم ایران اشاره کردند.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی همچنین گفت پاریس در حال رایزنی با شرکای خود درباره نحوه برخورد با بن بست کنونی مذاکرات هسته ای است و برای نشست بعدی شورای حکام آژانس در نوامبر آینده (آبان آذر) آماده می شود.

این دیپلمات فرانسوی افزود: در حال حاضر هیچ مذاکره فعالی وجود ندارد، قدرت های غربی هنوز از دستیابی به راه حل دیپلماتیک دست برنداشته اند.

توافق برجام در سال 2015 بین تهران و 6 قدرت جهانی، آمریکا، فرانسه، روسیه، آلمان، چین و انگلیس، منجر به لغو تحریم‌ها علیه ایران و در ازای کاهش فعالیت‌های هسته‌ای و صلح‌آمیز بودن ایران شد. برنامه هسته ای برای تضمین آن. با این حال، ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا با خروج از برجام تحریم های قبلی علیه ایران را بازگرداند.

دیدگاهتان را بنویسید