ازدواج سفید یا رابطه نامشروع توافقی؟ / شرایط زنان در ازدواج سفید و خیانت مردان!

ازدواج سفید یا رابطه نامشروع توافقی؟  / شرایط زنان در ازدواج سفید و خیانت مردان!

یک روانشناس بالینی درباره ازدواج سفید گفت: یکی از اصول اولیه یک رابطه تعهد است. ازدواج یک تعهد بزرگ در نظر گرفته می شود. اما تصوری که جوانان ما در مورد ازدواج سفید دارند این است که زوج ها هیچ مسئولیتی در قبال یکدیگر ندارند.

امیرمهدی یوسفی روان درمانگر و روانشناس بالینی درباره ازدواج سفید در ایران گفت: ازدواج سفید برای فرهنگ غربی است. فرهنگ جوامع غربی با فرهنگ جامعه ایرانی متفاوت است. همچنین بنیان خانواده در جوامع غربی با بنیان جامعه سنتی ایران یکی نیست. وقتی این مبانی در ازدواج نباشد، رابطه خارج از چارچوب است و در فرهنگ ما جایی ندارد و پذیرفته نمی شود.

وی در ادامه گفت: ازدواج سفید در غرب قوانین و مقررات خاصی دارد. اما ما ایرانی ها ظاهر این ازدواج را فقط در فضای مجازی، سایت ها و یا از اخبار پخش شده در رسانه های خارجی دیده ایم. به طور کلی، تصور این نوع ازدواج در ایران صرفاً یک رابطه بدون رشته است.

یوسفی تاکید کرد: یکی از اصول اصلی یک رابطه، تعهد است. ازدواج یک تعهد بزرگ در نظر گرفته می شود. این تعهد بزرگ به طرق مختلف در دین ما گنجانده شده است، از جمله حقوق و حقوقی که برای زنان متاهل در نظر گرفته شده است.

اما برداشتی که جوانان ما از ازدواج سفید دارند این است که زوجین هیچ مسئولیتی در قبال یکدیگر ندارند. یک رابطه غیر تعهدی با حقوق برابر، اما آنها نمی دانند که این حقوق برابر چگونه است و شامل چه مواردی می شود. ازدواج سفید در ایران کپی اشتباهی از فرهنگ غرب است زیرا ما فقط ازدواج سفید را بدون در نظر گرفتن جنبه های مختلف آن کپی و اجرا کردیم. البته باید در نظر داشت که معنای تعهد در غرب با ایران متفاوت است.

شرایط زنان در ازدواج سفید

این روان درمانگر درباره اهمیت تعهد در زنان بیان کرد: در همه جای دنیا کانون خانواده زن است. ساختار ذهنی زن به گونه ای است که دوست دارد خانواده بسازد و حس مادر بودن را حس کند. از ابتدای پیدایش بشر تا کنون جنسیت مذکر قدرت و امنیت و جنس مؤنث حامی بوده است، از این رو در تمام کشورهای جهان و در همه فرهنگ ها، زنان بیشتر به حفظ روابط تمایل دارند. تعهد به خانواده برای زنان اهمیت بیشتری دارد. اما از دیدگاه مردان، ازدواج سفید عموماً نوعی دوستی تلقی می شود; بنابراین زنان در ازدواج سفید بیشترین آسیب را می‌بینند.

فواید تعهد در ازدواج

این روانشناس بالینی در خصوص فواید صیغه در ازدواج گفت: در ازدواج سنتی و قانونی بنا به دلایلی از جمله اینکه بزرگان و اطرافیان شما در جریان هستند، صیغه به صورت قانونی ثبت می شود و طبق فرهنگ عمل می شود. ، آداب و رسوم و شرایط جامعه، یک الزام و الزام به وجود می آید و در نتیجه یک رابطه پایدارتر است. وقتی رابطه ایجاد می شود، ذهنیت انسان تغییر می کند. در ازدواج قانونی، احساس قدرت و امنیت در مرد تقویت می شود، اما در ازدواج سفید این اتفاق نمی افتد.

نتایج نامشخص در ازدواج سفید

یوسفی درباره مشکلات روانی ناشی از ازدواج سفید توضیح داد: در ازدواج سفید چون تعهدی وجود ندارد، طرفین نسبت به یکدیگر احساس ناامنی می کنند. در این نوع ازدواج، عدم تعهد به فرد اجازه می دهد تا به رابطه دیگری برود و در نهایت منجر به خیانت می شود. احساس ناامنی در دراز مدت منجر به اضطراب می شود. همچنین با افزایش سن، طرفین گزینه های خود را از دست داده و از نظر فکری بالغ تر و آگاه تر می شوند و احساس می کنند که گذشته خود را از دست داده اند. این گذشته از دست رفته در فرد حسرت ایجاد می کند و باعث می شود که به هر قیمتی شده سعی کند رابطه را حفظ کند. این عارضه در زنان بیشتر دیده می شود. در این شرایط، به دلیل هزینه‌های عاطفی، روانی و جنسی زیادی که متحمل شده و طبیعت محافظ او، این پیوند عمیق‌تر می‌شود. اما طبق آمار موجود، مرد معمولا رابطه را ترک می کند.

چرا مردان پس از مدتی ازدواج سفید رابطه را ترک می کنند؟

وی درباره تاثیر عدم تعهد در مردان توضیح داد: یکی از دلایلی که مردان رابطه را ترک می کنند عدم تعهد است. همچنین پس از مدتی طولانی هیجان رابطه کاهش می یابد و طرفین جذابیت خود را از دست می دهند زیرا تمام ابعاد یکدیگر را کشف کرده اند و دیگر برای یکدیگر تازگی ندارند. بنابراین مرد رابطه را ترک می کند. در ازدواج قانونی، وقتی هیجانات فروکش می کند، این پیوند باقی می ماند و این پیوند باعث زیبایی رابطه می شود و به عشق منجر می شود، زیرا این پیوند احساس امنیت عاطفی ایجاد می کند.

پنهان کاری در نتیجه ازدواج سفید

یوسفی در خصوص پیامدهای ازدواج سفید اظهار داشت: یکی دیگر از ابعادی که در ازدواج سفید باید بررسی شود، بعد خانوادگی آن است. عموماً در این مدل رابطه، طرفین رازهایی را از خانواده خود حفظ می کنند. مثلاً دانشجویی از شهرستان به تهران آمده و با مردی در ازدواج سفید زندگی می کند. او به خانواده اش گفت که تنها زندگی می کند. این پنهان کاری باعث پشیمانی می شود. عذاب وجدان منجر به ناامنی و اختلالات اضطرابی در افراد می شود.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از مواردی که باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی برای زنان می شود، از دست دادن باکرگی است. از دست دادن باکرگی در روابط بدون ساختار و ازدواج های سفید منجر به استرس، اضطراب و وسواس فکری در زنان می شود.

این روانشناس بالینی درباره علت وسواس در ازدواج سفید گفت: وسواس منشا اضطراب دارد. همان طور که خانم در این کار اشتباه کرده، می خواهد این اشتباه را در کار یا تحصیلش جبران کند. در نتیجه در فعالیت های کاری و تحصیلی خود دقت بیش از حد می کند. تمرکز بیش از حد روی یک فعالیت به یک وسواس تبدیل می شود.

آیا ازدواج سفید از نظر روانی مثبت است؟

وی با تاکید بر آسیب پذیری زنان در ازدواج سفید گفت: دو عامل جنسی و روانی در ازدواج سفید وجود دارد که باید بررسی شود. از نظر جنسی، نیازهای طرفین برآورده می شود. اما از نظر روانشناسی باید گفت که فیزیولوژی مرد با زن متفاوت است. مردان از بعد جنسی به بعد عاطفی و زنان از بعد عاطفی به بعد جنسی می روند. مردان زمانی به نیازهای عاطفی خود فکر می کنند که نیازهای جنسی آنها ارضا شود. اما زمانی که زنان از نظر عاطفی به هم متصل هستند و نیازهای عاطفی آنها برآورده می شود، می توانند به رابطه جنسی فکر کنند و از آن لذت ببرند. وقتی زنی احساس می کند که مردی به او علاقه زیادی دارد، به رابطه جنسی می پردازد. بنابراین، هنگامی که رابطه از بین می رود، زنان منبع تامین نیازهای عاطفی خود را از دست می دهند و از سوی دیگر، از نظر جنسی آسیب می بینند. اما مردان ممکن است یک فقدان عاطفی کوتاه مدت را تجربه کنند، اما این فقدان پس از مدتی از بین می رود. در نتیجه فردی که در این رابطه شکست خورده و دچار آسیب روحی و روانی شده زن است.
آیا این ازدواج را می توان تجاوز سفید نامید؟

یوسفی درباره استفاده از اصطلاح تجاوز به عنف سفید برای این نوع ازدواج توضیح داد: از نظر روانشناسی کلمه سفید به معنای پاکی و بی گناهی و در تضاد با کلمه تجاوز جنسی است. ما می توانیم ازدواج سفید را تجاوز به عنف بنامیم. زیرا در این نوع ازدواج هم رضایت وجود دارد و هم ضرر. بنابراین، نام تجاوز توافقی مناسب تر است.

دیدگاهتان را بنویسید