از افزایش 20 درصدی حقوق تا افزایش سن بازنشستگی

از افزایش 20 درصدی حقوق تا افزایش سن بازنشستگی

وقتی حق مشارکت جمعی در تعیین خطوط اصلی زندگی کارگران به رسمیت شناخته نمی شود، کارگران باید سال به سال طرف مقابل را از خاکی به خاکی دیگر و قدم به قدم دفع کنند. و البته بحث تنها بر سر دستمزد و میزان نفوذ پایین کارگران در شورای عالی کار نیست. بودجه سالانه نیز محل درگیری و بی عدالتی است. زیرا سهم عادلانه کارگران از بودجه سالانه و از خزانه ملی به رسمیت شناخته نمی شود. نه تنها سهمی از بودجه مسکن، بهداشت و درمان و آموزش و اصول قانون اساسی ندارند. 29، 30 و 31 به هنر. 43 خالی است، اما لوایح بودجه همچنین حقوق قانونی کارگران، حق دستمزد مناسب، حق اشتغال مطمئن را تهدید می کند. و حق داشتن فردای امن و مطمئن…

معایب اصلی بودجه

عمده ایرادات ساختاری بودجه 1402 کمبود اعتبارات کافی برای تامین مسکن کارگران و نبود سهم مناسب برای یارانه دارو و درمان و البته تضعیف درمان رایگان به صورت مستقیم و غیرمستقیم است. از یک سو ارائه بیمه و درمان رایگان به مردم طبق روال هر سال به فراموشی سپرده شده و از سوی دیگر اعتبار خاصی برای سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته نشده است. در سال های گذشته حداقل یک اعتبار برای سازمان در بودجه ناکافی بود که امسال حذف شد! وقتی بدهی دولت به سازمان بازپرداخت نشود، هم درمان رایگان و هم پرداخت مستمری بازنشستگان با بحران مواجه می شود.

در این شرایط چالش سرپا ماندن سازمان تامین اجتماعی با پوشش 65 درصدی جمعیت کشور به چالشی اساسی تبدیل خواهد شد. کارگرانی که طبق اصل 31 قانون اساسی قرار نیست ازدواج کنند، آینده خود را در خطر می بینند. آیا با این رویکرد منابعی برای نسل های آینده در تامین اجتماعی وجود خواهد داشت؟ آیا می توان به پایداری این درمان نیم باند رایگان در مراکز خصوصی سازمان امیدوار بود؟ آیا بار بحرانی دیگر – بحران بودجه – طبق معمول بر دوش کارگران و بازنشستگان افتاده است؟

افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت

تصمیم گیری غیرقانونی در لایحه بودجه

حسین حبیبی (عضو هیات مدیره مرکز عالی شوراهای اسلامی کار کشور) ضمن تایید این ایرادات ساختاری بودجه، ایرادات دیگری را نیز با کاهش بندهای آن می بیند؛ عیوب تعریف می شود که منجر به مشکلاتی برای گروه های مختلف نیروی کار و عرصه های جدید درگیری نابرابر می شود.

وی ابتدا در لایحه بودجه 1402 به افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت و دستگاه های اجرایی اشاره می کند. بندي كه به طور غيرقانوني حقوق برخي از كارگران كشور را به چالش مي كشد:

افزایش 20 درصدی حقوق و دستمزد شاغلین در موسسات دولتی مشمول قانون استخدامی که دولت در بند الف تبصره 12 لایحه بودجه سال آینده ارائه کرده است، تکرار دور زدن قانون قبلی است. سال؛ باز هم برای حقوق کارمندان دولت تعیین تکلیف کردند! جای تعجب و تاسف است که سال گذشته مسئولان کشور ماه ها دویدند تا این عبارت از لایحه بودجه 1401 حذف شد. اکنون همان ردیف با همان مختصات در لایحه بودجه 1402 دوباره ظاهر شده است. آیا آنها با قانون و الزامات آن ارتباطی ندارند؟ آیا نمی دانند که طبق مواد 2 و 41 قانون کار، تعیین دستمزد همه کارگران کشور بر عهده شورای عالی کار است؟

این فعال کارگری از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس می خواهد که عبارت «قبل از هر اقدامی» را از متن بند الف تبصره 12 بودجه حذف کنند.

سال گذشته مقامات دولتی از جمله اپراتورهای برق فشار قوی یا کلاه زردها بارها خواستار بازگشت این قانون شدند. نماینده کلاه زردها که از تکرار بی قانونی در سال جاری انتقاد کرد. وی در این باره می گوید: پارسال سه تا چهار ماه دویدیم; ما لباس پوشیده جلوی مجلس جمع شدیم، نامه نوشتیم و به این و آن در زدیم تا اینکه افزایش حقوقمان را از بودجه حذف کردیم. دستمزد قانونی که 38 درصد افزایش به اضافه مبلغ ثابت مصوب شورای عالی کار بود، پس از پایان بهار به دست ما رسید. حالا چرا همان ظلم را تکرار کردند؟ آیا برای حقوق پایه خود، برای بدیهی ترین حق که مزد قانونی است، باید هر سال چندین ماه بدویم؟!

و نکته اینجاست که این «دستگاههای اجرایی» که در لایحه بودجه به آنها اشاره شده، در عمل دامنه وسیعی دارند; شهرداری ها طبق مصوبه دولت بخشنامه ای صادر می کنند که افزایش حقوق نیروهای ما 20 درصد است حداقل برای قراردادهای مستقیم…

افزایش اختیاری سن بازنشستگی باید لغو شود

اما نکات ضد کارگری دیگری در لایحه بودجه وجود دارد؛ یکی از آنها به گفته حسین حبیبی، بند د تبصره 20 لایحه بودجه 1402 در خصوص افزایش سن بازنشستگی است که در صورت اعلام نیاز سازمان و موافقت کارمند، اختیاری به نظر می رسد. وی تاکید کرد: این عبارت با توجه به جمعیت زیاد جوانان بیکار و جویای کار و همچنین شرایط اقتصادی و اجتماعی برای ادامه کار که با رنج و مشقت فراوان برای کارگران همراه است باید حذف شود و 2 سال به سن بازنشستگی اضافه شود. اختیار و انتخاب نیروی کار، معقول و منطقی نیست، حتی منصفانه نیست!

این فعال کارگری ادامه می دهد: در شرایطی که کارگران القاعده باید متحد و متشکل باشند تا دستمزدی معادل سبد معیشت را تصویب کنند، مطالبه گری و چانه زنی کنند و ابزار لازم برای اعتراض و فشار از پایین را داشته باشند، دولت با ردیف ناعادلانه لایحه بودجه، باعث ایجاد “ناراحتی” و “تضاد جدید” می شود. چرا باید سالانه تعداد قابل توجهی از کارگران مشمول قانون کار، کفش آهنی بپوشند و در برابر نهادهای تصمیم گیرنده بایستند تا «تعیین دستمزد» بر عهده شورای عالی کار است؟ خیلی متاسفم که در این شرایط اقتصادی و بحران معیشتی کارگران را درگیر چه مشکلاتی می کنند. چرا نگران کارگران هستند؟!

حساب های بودجه سالانه باید بستری برای توزیع عادلانه درآمد ملی باشد اما…; وقتی بودجه برخی نهادها، از جمله صدا و سیما و بنیادها، 40 درصد یا حتی بیشتر شد، دولت «کوچک شدن» را فقط برای کارگران در نظر گرفت. یک مستمری بگیر دولت و ارتش و یک کارمند رده پایین 20 درصد افزایش حقوق داشته باشد اما یک سازمان متمول و معاف از مالیات میلیاردها تومان دریافت کند! اخیراً کارکنان دستگاه های اجرایی و نهادهای دولتی نیز این 20 درصد را رعایت می کنند. آیا کارمند شهرداری که از جان و دل برای خدمت به مردم می گذارد، از بودجه سالانه همان 20 درصد افزایش حقوق تعلق می گیرد؟

دیدگاهتان را بنویسید