از انتظار برای اعلام نظر بانک مرکزی در مورد نحوه تامین ارز تا زمانی که مردم برای واردات خودرو سرشماری می کنند/ زمانی که خودروسازان داخلی نگران هستند!


ساعت: 10:16
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۹
کد خبر: 1891123

مدتی است که قانون واردات خودرو به تصویب رسیده و فراهم شدن شرایط اجرای آن از سوی دولت در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته که البته هنوز به سرانجام قطعی نرسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تشدید تحریم ها علیه این کشور از اردیبهشت 1396، دولت ممنوعیت واردات خودرو را اعلام کرد که خوشبختانه با تلاش نمایندگان مجلس و دولت جدید، واردات خودرو به قانون تبدیل شد که در ابتدا چندین بار با مخالفت شورای نگهبان مواجه شد.

این موضوع صرف نظر از برشمردن آثار مثبت واردات خودرو به ویژه به نفع عموم مردم، عزم و اراده دست اندرکاران را می طلبد تا شرایط واردات خودرو در اسرع وقت فراهم شود زیرا مردم همچنان منتظر اجرای این قانون هستند. و البته تاخیر در اجرای آن نوعی فرصت سوزان محسوب می شود.


38a7d363 63ee 4368 a099 271c4f608e8c خبر خاکستری


نیاز به واردات خودرو در حدی که بتواند بازار داخلی را رقابتی کند

جعفر قدری در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: واردات خودرو در حدی ضروری است که بتواند بازار داخلی را رقابتی کند و به ارتقای کیفیت خودروهای داخلی کمک کند.

وی افزود: البته اگر تعرفه خودروهای وارداتی کاهش یابد تا تولیدکنندگان داخلی نتوانند رقابت کنند، این امر برای کشور قابل قبول و قابل دفاع نخواهد بود.

یکی از اعضای کمیته برنامه، بودجه و محاسبات شورای اسلامی گفت: دولت باید تعرفه ها را به گونه ای تنظیم کند که شرایط رقابتی در داخل کشور فراهم شود و برای تولیدکنندگان داخلی مشکل ایجاد نشود و متضرر نشوند.

کادری خاطرنشان کرد: بخش خودرو به عنوان بخش کلیدی هم برای اشتغال و هم درآمدزایی در کشور و همچنین ارتقای سطح دانش فنی و فناوری باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: به راحتی نمی توان از خودروسازی داخلی چشم پوشی کرد و فکر کرد که تمام خودروهای مورد نیاز کشور را می توان از خارج وارد کرد.

قدری تصریح کرد: ایران کشور کوچکی نیست، بر این اساس باید بخش قابل توجهی از نیازهای داخل کشور را تامین کنیم و در کلاس های مختلف خودرو تولید کنیم، اما حمایت از تولید داخلی نباید شرایط را به گونه ای بهبود بخشد که خودرو داخل اگر خیر، مجبوریم همان کالا را از خارج وارد کنیم.


eeec2e33 cf00 45cc 9d0b 68d635b74aa7 خبر خاکستری


اکنون چاره ای جز واردات خودرو به صورت محدود نداریم

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد گفت: همچنان منتظر نظر بانک مرکزی در خصوص نحوه تامین ارز برای واردات خودرو هستیم که آیا این موضوع بر بازار سایه افکنده است یا خیر. ارز خیابانی یا نه ارز تخمینی.» در دسترس خواهد بود یا خیر؟

وی با بیان اینکه رسیدگی به موضوع مذکور همچنان ادامه دارد، افزود: همچنین نمی دانیم که آیا قانون واردات خودرو نهایی می شود یا خیر.

عضو کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی گفت: در قانون واردات خودرو نحوه تامین ارز پیش بینی شده است و بر این اساس اگر صنعت خودرو یا افراد بخواهند ارز مورد نیاز خود را تامین کنند، تا سقف 10 هزار ارز وارداتی را برنامه ریزی می کنند. ماشین ها.

حجت الاسلام حسینی کیا بیان کرد: اگر شرکتی بیش از 10 هزار خودرو وارد می کند باید نسبت به انتقال فناوری اقدام کند.

وی با بیان اینکه بحث خدمات پس از فروش در واردات خودرو نیز مطرح است، افزود: در این راستا واردات خودروهای زیر 10 هزار دلار را هدف گذاری کرده اند و گمان می رود تا 25 درصد برای خودروهای زیر 10 هزار دلار عوارض اعمال شود اما برای بقیه خودروها به تدریج تا 95 درصد اعمال خواهند شد.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه بر لزوم واردات خودرو تاکید کرد و گفت: در شرایط فعلی تقاضا و عرضه خودرو برابر نیست و چاره ای جز واردات محدود خودرو وجود ندارد، بنابراین عرضه و تقاضا برابر است


5e676cf9 ebd2 44a4 8c20 baa267198f2e خبر خاکستری


حجت الاسلام حسینی کیا بیان کرد: هم اکنون 900 هزار خودرو در کشور تولید می شود در حالی که بازار به یک میلیون و 700 هزار خودرو نیاز دارد.

وی افزود: با توجه به شرایط نامناسب تقاضا و عرضه در بازار خودرو، واردات خودرو باعث می شود تولیدکننده داخلی رقابتی تلقی نشود و قیمت های خارجی بر قیمت خودروهای داخلی سایه افکنده و آن را کاهش دهد و این یک برد خواهد بود. برای آینده تولیدکنندگان و واردکنندگان می توانند رقبای خوبی برای تولیدکنندگان داخلی باشند.

حجت الاسلام حسینی کیا خاطرنشان کرد: پیگیری موضوع واردات خودرو از دست کمیسیون صنایع و معادن مجلس خارج شده است. در واقع پس از تصویب در مجلس و شورا حسب مورد، برای اجرا در اختیار دولت قرار گرفت.

به گزارش مرصاد نیوز، مردم همچنان منتظر اجرای قانون واردات خودرو هستند و در این بین انتظار می رود دولت و بانک مرکزی برای اطمینان از شرایط اجرای آن عجله کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید