از بانک ها از صفر تا صد چک دریافتی پرونده ها

ساعت: 11:35
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۱
کد خبر: 1804740

چک به صورت موردی برای مشتری واقعی بدون دسته چک و حساب جاری صادر می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بانک مرکزی اخیرا اصلاحیه ای در ضوابط صدور چک برای پرونده های بانکی ابلاغ کرد که بر اساس آن، صدور چک در پرونده های مشتریان باید از طریق سامانه شکارچی با اخذ شماره شناسایی منحصر به فرد برای هر چک لیست که مستلزم رعایت رویه ها و تشریفات باشد، انجام شود. . و این یک رتبه اعتباری نیست. همچنین افرادی که دارای شرایط زیر هستند نمی توانند چک پرونده ها را از بانک ها دریافت کنند:

1) اشخاص ورشکسته

2) افرادی که نمی توانند به محکوم علیه پرداخت کنند.

3) وکیل / نماینده صادرکننده (امضاکننده) رسید برگشتی رسید بی پیرایه از صاحبان حساب طبق مقررات قانون.

4) اشخاص دارای چک برگشتی که مورد سوء استفاده قرار نگرفته اعم از تصادفی و عادی.

5) اشخاصی که با تصمیم قطعی مراجع قضایی وفق مقررات قوانین مربوط از جمله در موارد مقرر در قانون از حق بازرسی محروم و مورد بازرسی قرار گرفته اند.

6) اشخاصی که حساب جاری آنها به دلایل قانونی یا با تصمیم مقام قضایی مسدود شده و برداشت آن ممنوع است. مگر در مواردی که فقط بخشی از حساب جاری مشتری مسدود شده و مابقی حساب جاری قابل برداشت است.

7) مشمولانی که قادر به پرداخت وجه محکوم علیه یا دریافت چک بهبودی نیستند آسیبی ندیده باشند.

حداکثر تعداد بازرسی های درخواستی توسط بانک ها

از طرفی دادن چک در مورد مشتری قبل از اعطای چک های قبلی که در سامانه صیاد به وی داده شده یا در بانک ارائه شود ممنوع است و در صورت عدم پرداخت چک باطل می شود. به دلیل عدم قبولی که برای استرداد چک، دارنده، وکیل یا نماینده امضاکننده چک از طرف وی تا زمان پرداخت تعهد ناشی از چک مذکور مشمول محرومیت جدی می شود. مندرج در ماده 1. و چک باید مورد به مورد مجدداً مورد استفاده قرار گیرد.

در این راستا ممکن است دارنده چک از آخرین وضعیت صادرکننده چک از جمله سابقه چک های برگشتی در سه سال اخیر و میزان چک های معوق از طریق سامانه شکارچی مطلع شود. البته تسویه چک به ثبت مشخصات آن و همچنین ثبت عملیات تسویه در سامانه شکارچیان بستگی دارد.

ضمناً هر مشتری می تواند حداکثر دو فقره بانکی و در مجموع پنج فقره چک بانکی سالانه دریافت کند.

ممنوعیت استفاده از چک تصادفی به عنوان وثیقه

از دیگر مقررات صدور چک موردی می توان به ممنوعیت ارائه چک در پرونده ها به حساب مشترک پرداختی، ممنوعیت استفاده از چک های موردی به عنوان وثیقه و عدم انتقال این گونه چک ها به غیر اشاره کرد. لازم به ذکر است که سقف کل مبلغ مجاز سالانه برای صدور مرجع به دستور هنر می باشد. (7) دستورالعمل اجرایی هنر. (6) اصلاحیه قانون. البته طبق اصلاحیه بانک مرکزی، اشخاص حقوقی نیز می توانند از بانک ها چک دریافت کنند که شرایط آن به شرح زیر است:

1) ارائه صورتهای مالی سالانه حسابرسی شده

2) ارائه اظهارنامه مالیاتی ثبت شده در سازمان مالیاتی

3) عدم وجود تعهدات بلندمدت بر اساس آیین نامه وصول مطالبات غیرجاری مؤسسات اعتباری مصوب شورای پول.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید