از خواب 16 ساله پروژه پالایشگاه آناهیتا تا کمبود بودجه/ زمانی که مسئولان از عواقب یک مصوبه مهم برجای مانده بی خبرند!


ساعت: 11:32
تاریخ انتشار: 1301/05/24
کد خبر: 1890034

متأسفانه با وجود گذشت 16 سال، هنوز وعده پروژه پالایشگاه آناهیتا به سرانجام نرسیده است و اخیراً پس از واگذاری آن به خاتم الانبیا (ص) مسئولان از حفظ این پروژه به عنوان تلاشی صحبت کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، پروژه پتروپالایشگاه آناهیتا یکی از پروژه های عظیم کرمانشاه است که راه اندازی آن می تواند در کاهش تعداد بیکاران تحصیل کرده این استان و در نتیجه حجم عظیمی از مشکلات در کرمانشاه بسیار موثر باشد. کاهش خواهد یافت.هیچ قصدی برای اجرای این طرح وجود ندارد.

چندی پیش که خبر واگذاری پالایشگاه نفت آناهیتا به خاتم الانبیا شنیده شد، موجی از شادی در بین مردم شهرستان به راه افتاد که بالاخره خواب زمستانی بیکاری در استان برطرف می شود و چه جوانی. مردم به امید کار در این پروژه پیر شده اند.

شرایط کنونی استان کرمانشاه دیگر بر کسی پوشیده نیست تا جایی که مسئولان استانی دیگر نمی توانند آن را انکار کنند و البته در بین این افراد نه انگیزه ای برای اعتلای استان و پیگیری مطالبات وجود دارد و نه حتی فرصتی برای به این مسائل رسیدگی شود، زیرا برخی از مسئولان استانی دغدغه هایی فراتر از مردم دارند. دغدغه های قشر خاصی…


169c3274 bbb5 4797 9237 f3b6b16bd226 خبر خاکستری


تاکنون هیچ اقدامی از سوی خاتم الانبیاء برای اجرای طرح آناهیتا صورت نگرفته است

حجت الاسلام سید جواد حسینی کیا در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: طرح آناهیتا پروژه بزرگی است که برای چهار تا پنج هزار نفر شغل ایجاد می کند و از سوی دیگر بیش از سه میلیارد دلار در توزیع مواد غذایی دارد. و بسیاری از ظرفیت های سرمایه گذاری خوب.

وی افزود: پس از مدتی قرار بود سازمان تامین اجتماعی و برخی صندوق های بیمه دیگر وارد سرمایه گذاری پروژه آناهیتا شوند که این امر میسر نشد.

حجت الاسلام حسینی کیا خاطرنشان کرد: پروژه پالایشگاه آناهیتا با وجود اینکه سال هاست در حال ساخت است، مدیر عامل و دفتر دارد، حقوق مردم پرداخت شده اما تنها یک قطعه خالی است.

یکی از اعضای مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: در نهایت پالایشگاه نفت آناهیتا برای سرمایه گذاری به قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) واگذار شد، اگرچه این قرارگاه بسیار قوی و عملکرد خوبی دارد، اما باید دید آیا می توان این کار را انجام داد. ارائه شده و همچنین عملکردی قوی در حوزه سرمایه گذاری دارد.”

حجت الاسلام حسینی کیا بیان کرد: تاکنون اقدام ملموسی از سوی خاتم الانبیاء برای اجرای طرح پالایشگاه نفت آناهیتا انجام نشده است.


f6308c4b 6e8c 4519 a975 003113f10944 خبر خاکستری

وی با اشاره به تلاش برخی از نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس برای ادامه طرح آناهیتا، افزود: حدود دو هفته پیش تعدادی از نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس از جمله آقایان مصری، بخشی پور، لخونی و رشیدی و بنده با وزیر نفت دیدار کردند.

عضوکمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی گفت: در جلسه نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس با وزیر نفت موافقت شد که در صورت پیشرفت 30 درصدی پروژه پالایشگاه آناهیتا از خاتم الانبیا وزارت نفت. نفت قرار است عملیات مربوط به خطوط انتقال نفت را به عهده بگیرد، اما تاکنون این پروژه پیشرفتی نداشته است.

حجت الاسلام حسینی کیا خاطرنشان کرد: طرح آناهیتا یکی از مصوبات سفر رهبر انقلاب به کرمانشاه است، لذا دولت باید اقدامات جدی و ملموسی برای تکمیل آن انجام دهد که به نتیجه برسد.

یکی از اعضای مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس بیان کرد: مجلس گذشته نیز جلساتی را در خصوص پروژه آناهیتا برگزار کرد اما به نتیجه مطلوب نرسیدیم.


546c3440 8e2a 40f1 84ea 80adf9b07477 خبر خاکستری


سال ها بلاتکلیفی پتروپالایشگاه آناهیتا

محمد رشیدی در گفت و گوی کوتاه با خبرنگار مرصاد ضمن برشمردن لزوم پیگیری پروژه آناهیتا کرمانشاه اظهار داشت: به طور جدی با موضوع پالایشگاه آناهیتا برخورد می کنم تا با توجه به بلاتکلیفی که پس از سال ها وجود دارد، به نتیجه ای برسم. -نتیجه گیری سریع


انتظار می رود پالایشگاه آناهیتا ظرف چهار سال آینده به بهره برداری برسد

مصطفی مشحانی نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد گفت: پروژه آناهیتا در 15 کیلومتری شرق شهر کرمانشاه واقع در جاده بیستون در زمینی به مساحت 562 هکتار به عنوان پالایشگاهی تعریف شده است که ظرفیت تولید را دارد. 150 هزار بشکه نفت

وی افزود: پالایشگاه آناهیتا پترو 13 محصول مرتبط با سوخت، مواد شیمیایی و پتروشیمی از جمله کک سوزنی، روغن های نوع دوم و سوم و همچنین فرآورده های جانبی نفت سفید، گازوئیل، بنزین اکتان 90 و … تولید می کند.

آناهیتا مشا خانی، خودکفایی در تولید فرآورده های نفتی، تولید فرآورده های پالایش شده مطابق با استاندارد کیفی یورو 7، تولید محصولات شیمیایی و پتروشیمی برای تکمیل زنجیره ارزش، جلوگیری از فروش را از جمله اهداف پروژه پالایشگاه عنوان کرد. نفت خام و تبدیل نفت خام به محصولات باکیفیت با ارزش افزوده بالا اعلام شده است.


db421dad 2f8b 4e6d 87ff 0d52dfb899c5 خبر خاکستری

مدیرکل دفتر هماهنگی سرمایه گذاری و اشتغال استان کرمانشاه گفت: در طول اجرای پالایشگاه نفت آناهیتا حدود 30 هزار نفر ایجاد می شود و پس از اجرای طرح برای 8 هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد می شود.

مشاهانی رشد اقتصادی و ایجاد تحول اقتصادی را از دیگر اهداف اجرای طرح پالایشگاه پترو آناهیتا دانست و گفت: با توجه به ایجاد شهرک صنعتی غیردولتی نفت و گاز در پالایشگاه آناهیتا پترو یکی از اهداف این پروژه باید صادرات محور باشد.

وی گفت: طرح مذکور در سال 1384 به تصویب رسیده و عملیات جانمایی، شروع ساخت، اجرای قرارداد و خرید زمین مربوط به سال 1385 بوده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی سرمایه گذاری و اشتغال استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در سال 1387 قراردادی با یک شرکت ایتالیایی منعقد شد، اما اجرای پروژه به دلایلی تا سال 1388 و در سفر رهبر انقلاب به کرمانشاه متوقف شد. دستور ردیابی داده شد، اما پس از آن مجدداً نیمه تعطیل باقی ماند تا اینکه در سال 1397 دفتر مقام معظم رهبری مجدداً ردیابی را آغاز کردند.

مشاهانی گفت: قرار بود گروه بین الملل پارس نسبت به تاسیس پالایشگاه اقدام کند اما به دلیل عدم پیگیری این پروژه از سوی سهامداران، سهام در سال 1398 واگذار شد و در آن سال قرارداد طراحی با منعقد شد. شرکت های نارگان

وی افزود: در سال 1398 قرارداد تجهیز کارگاهی با پیمانکار منعقد و عملیات اجرایی آن آغاز شد اما در سال قبل مجددا تعطیل شد و سهامداران حمایت مالی نکردند.

مشاهانی گفت: شرکت های سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی، صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، شرکت سرمایه گذاری کارکنان صنعت نفت سهامداران عمده قبلی این طرح بودند و در آینده سهام این طرح به شرکت سرمایه گذاری توسعه عمران بیمه واگذار شد. شرکت ملی پخش و فرآوری فرآورده های نفتی و … واگذار شد.

وی افزود: اکنون اجرای پروژه پالایشگاه نفت آناهیتا به قرارگاه خاتم الانبیا محول شده و عملیات اجرایی نیز آغاز شده که امیدواریم تا چهار سال آینده به بهره برداری برسد.

مدیرکل دفتر هماهنگی سرمایه گذاری و اشتغال استانداری کرمانشاه ارزش سرمایه گذاری پروژه پالایشگاه نفت آناهیتا را 55 میلیارد یورو اعلام کرد.


aadb894f 6643 4159 a756 f345e27441ac خبر خاکستری


پتروپالایشگاه آناهیتا به دلیل حجم بالای سرمایه گذاری به عنوان تقاضا محفوظ مانده است

اخیرا سید محمد در جلسه شورای اداری گیلانگرب با اشاره به اهمیت راه اندازی پالایشگاه های نفت و تاکید رهبر انقلاب بر آن، اظهار داشت: پالایش نفت یکی از اهداف اصلی دفتر مقام معظم رهبری است و معظم له بارها و بارها این موضوع را مطرح کرده اند. تاکید کرد: با اجرای پالایشگاه های نفت از خام فروشی نفت جلوگیری می شود.

وی افزود: در خصوص تامین اعتبار و اجرای پالایشگاه آناهیتا با استاندار توافقاتی صورت گرفته و بحث و تبادل نظر شده و این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی کشور گفت: این پالایشگاه نفت به چهار میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد و تامین این منابع در حال حاضر سخت است.

وی در ادامه گفت: نمی توان از صندوق توسعه ملی برای تامین این منابع استفاده کرد و سرمایه گذاران خارجی با این شرایط در این پروژه سرمایه گذاری نخواهند کرد.

محمد تصریح کرد: اگر پیشرفت این پروژه کار درستی باشد اما با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری پتروپالایشگاه آناهیتا در حد یک آرزو باقی مانده است.

به گزارش مرصاد نیوز، اگرچه شرایط مردم استان کرمانشاه به ویژه جوانان خوب نیست و بار بزرگی از مشکلات از بیکاری، فقر و اعتیاد گرفته تا گرانی و آسیب های اجتماعی را به دوش می کشند و همه متوجه آن هستند، اما توضیح این موارد شرایط و تجربه برای تکمیل پروژه های بزرگی مانند پتروپالایشگاه آناهیتا عزم مسئولان استانی را می طلبد و البته این کشور نیازمند چنین مدیرانی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید