از دوست داشتن بیماران گرفته تا شیفت کاری سخت/حقوق پرستاری که برای زندگی کافی نیست


ساعت: 22:53
تاریخ انتشار: 09/09/1401
کد خبر: 1914848

با وجود اینکه روز پرستار را نامگذاری می کنند و به وظایف سنگین خود پی می برند اما هنوز مشکلات این گروه حل نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آناج: نهم آذرماه مصادف با میلاد حضرت زینب (سلام الله علیها) روز پرستار نامگذاری شده است. روزی از سال که ما را به یاد فداکاری های عمه سادات در کربلا و حوادث بعد از عاشورا و فداکاری پرستاران کشورمان به ویژه در روزهای سخت کرونا می اندازد.

شاید اگر ویروس وحشتناکی به نام کرونا دنیا را فرا نمی گرفت، هرگز به تلاش پرستارانی که شبانه روز بدون ترس از جان بیماران، مراقب بیماران هستند فکر نمی کردیم. پرستارانی که در روزهای سخت کرونا تعدادی از همکاران خود را از دست دادند اما یک ابرویی هم بالا نیامدند. اما این پرستاران مشکلاتی دارند که در این سال ها حل نشده و شکایت خود را مطرح کرده اند.

هاشمی یکی از پرستاران ثبت نام شده است که دو سال است در یکی از بیمارستان های تبریز مشغول به کار است. وی در گفتگو با آناج درباره مشکلات پرستاران توضیح می دهد: اگر بخواهیم از مشکلات پرستاران صحبت کنیم مثنوی 70 می شود که متاسفانه گوش برای آن نیست.

و ادامه می‌دهد: برخلاف تصور مردم، پرستاران درآمد بالایی ندارند و دستمزدی که دریافت می‌کنند در مقایسه با ریسک‌ها و شیفت‌های طولانی، ناچیز است که من اغلب از گفتن آن خجالت می‌کشم.

این پرستار جوان با اشاره به نبود امنیت شغلی برای پرستاران می گوید: بسیاری از همکلاسی های من به دنبال چند سال سابقه کار در ایران و سپس به دنبال مهاجرت هستند. اگر مشکلاتی مانند مشکلات درآمد پایین و اشتغال وجود ندارد، چرا کسی باید به فکر مهاجرت باشد؟ متأسفانه مسئولان برای حل این مشکلات تلاش نمی کنند.

وی در خصوص مشکلات استخدامی پرستاران می گوید: پرستاران در روزهای سخت کرونا که هیچکس نمی خواست به بیمارستان مراجعه کند دست از کار نمی کشیدند اما امنیت شغلی آنها همیشه در خطر است و اکثر پرستاران به صورت قراردادی کار می کنند که این امر باعث کاهش هزینه ها می شود. انگیزه پرستاران

این پرستار جوان در خصوص شیفت های سخت گفت: در همه بیمارستان های ما کمبود پرستار وجود دارد و این مشکل باعث شده که شیفت ها بسیار طولانی تر و سخت تر شود که پرستاران را از لحاظ جسمی و روحی خسته می کند.

بیش از یک ماه پیش رئیس سازمان نظام پرستاری در نامه ای به رئیس جمهور از رئیس جمهور خواست تا مشکلات پرستاران را پیگیری کند تا وضعیت این فرشته های سفیدپوش بهبود یابد.

امروز در مجلس درباره مشکلات پرستاران صحبت های زیادی شد و برخی از نمایندگان به برخی مشکلات اشاره کردند.

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز خواستار اجرای نظام تعرفه گذاری پرستاران و توجه به معیشت پرستاران شد و گفت: توجه به معیشت پرستاران مهم است. چند سالی است که بر اجرای نظام تعرفه پرستاری تاکید می شود اما نتیجه ای حاصل نمی شود.» امروز با چندین نوع قرارداد پرستاری از طرحی تا قراردادی و شرکتی مواجه هستیم که انتظار می رود تغییر کند.

همچنین فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان تاکید کرد: بحمدالله امسال پس از گذشت بیش از 16 سال تعرفه نظام پرستاری مطرح شد و از 5000 میلیارد تومان 1200 میلیارد تومان پرداخت شد. که امیدوارم هدیه ای از طرف جامعه حامیان سلامت برای روز پرستار باشد.»

شیوا قاسمی پور نماینده مریوان در تذکری دیگر بر رسیدگی به وضعیت پرستاران تاکید کرد و افزود: وزارت بهداشت نسبت به تغییر وضعیت پرستاران بدون سهمیه، تعیین و پرداخت معوقات از سوی وزارت بهداشت اقدام کرده است. و به این سنگرها بگویید که دردهایشان را پنهان کنند.

حال باید دید در ماه های آینده گام های واقعی برای حل مشکل پیشکسوتان سلامت برداشته می شود یا فکری برای تغییر وضعیت نمی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید