از زورگویی سایبری گرفته تا کودک آزاری و پورنوگرافی در رسانه های اجتماعی


ساعت: 12:01
تاریخ انتشار: 1301/03/24
کد خبر: 1855906

بی تفاوتی برخی خانواده ها برای مدیریت نکردن مصرف رسانه ای فرزندانشان، جدا از هرزه نگاری و ابتذال، قبح موضوع را می شکند.

زینب جعفری، فعال فضای مجازی و رسانه ای کهگیلویه و بویراحمد در یادداشتی نوشت: شاید کمتر کسی فکر می کرد که شبکه های اجتماعی تنها در عرض دو دهه با چنین سرعت قابل قبولی رشد کنند که به خودی خود علاوه بر فرصت های طلایی آنها ایجاد می کنند، همچنین بزرگترین خطرات را برای اقشار مختلف به همراه دارد.

بدون شک با نفوذ گسترده شبکه های اجتماعی حتی در دورافتاده ترین نقاط جهان و با توجه به اینکه بسیاری از محتوای تولید شده در فضای مجازی برای روح و روان کودکان و نوجوانان مناسب نیست، کشورهای مختلف قوانینی را برای حمایت از حقوق کودکان به تصویب رسانده اند. . این در حالی است که ما قوانین سختگیرانه ای برای حمایت از حقوق کودکان نداریم و تنبلی هایی در فضای مجازی وجود دارد.

امروزه این ابتذال در فضای مجازی به حدی رسیده است که در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، یک نوجوان 12 ساله با ترفندهای خاصی اقدام به تهیه فیلم های کاملاً غیرقانونی و ناپسند می کند که بر اساس ماده 14 قانون جرایم رایانه ای حتی به انتشار مطالب غیر اخلاقی و غیر اخلاقی می پردازد. اخلاق عمومی در صفحات کاربران خصوصی که امکان بازنشر این گونه مطالب مجرمانه وجود دارد، مسئولیت قانونی بر عهده کاربران است.

بر اساس این مقاله، نقض حریم خصوصی افراد، افشای اسرار آنها در فضای مجازی و انتشار فیلم و عکس های شخصی، استفاده از ابزارهای ارتباطی جدید برای انتقام و تهمت و در نهایت انتشار هرگونه تصویر غیر اخلاقی در فضای مجازی به عنوان فضای واقعی جرم است. و درمان می شود.

اما در این فضا بیشترین آسیب و خطر متوجه کودکان و نوجوانان است چرا که دستان پشت صحنه با سوء استفاده از فضای شخصی فرزندان خود اقدام به تولید فیلم های ساختارشکنانه می کنند و با انتشار گسترده در فضای مجازی به نوعی پورنوگرافی در شبکه های اجتماعی می پردازند. ایجاد کرد که متاسفانه انتشار چنین ویدئوهایی باعث از بین رفتن قبح حریم خصوصی در فضای مجازی می شود.

به بردگی گرفتن برخی خانواده ها به دلیل عدم مدیریت مصرف رسانه ای فرزندانشان به غیر از هرزه نگاری و ابتذال، قبح موضوع را می شکند.

یکی از عوامل بسیار مهم و منفی در فضای مجازی برای جوانان و نوجوانان، محتوای نامناسب است که به راحتی برای همه افراد در این فضا قابل دسترسی است و امنیت اخلاقی مصرف کنندگان به ویژه خانواده ها را به خطر می اندازد.

امیدواریم خانواده ها با مدیریت صحیح به بحث ارتقای سواد رسانه ای خود و اعضای خانواده به ویژه مصرف رسانه توسط فرزندان خود بپردازند تا در فضای مجازی تنبلی نکنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید