از سال 1420 به بعد تهدید جمعیت خواهیم داشت

ساعت: 12:48
تاریخ انتشار: 14/08/1400
کد خبر: 1781752

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: متأسفانه طی 20 تا 30 سال آینده جمعیت ما رو به پیری است و نرخ زاد و ولد به شدت کاهش یافته است و با افزایش سن جمعیت، بهره وری ما کاهش می یابد، بنابراین از سال 1420 یک تهدید است. به جمعیت.» خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی اداره کل نذورات و امور خیریه خراسان رضوی، عباس عبادی در مراسم افتتاحیه مرحله دوم طرح زیارت هشتم رضوی که در مجتمع آموزشی امام (ره) برگزار شد، در مراسم بزرگداشت شهدای سلامت گفت: شهدای عزیز مدافع سلامت بیش از 80 درصد کادر درمانی چندین بار در طول دوره همه گیر تاج به این عارضه مبتلا شده اند و بسیاری از عوارض تاج عصبانی هستند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: درباره کووید و جنبه های علمی آن زیاد شنیده ایم. شاید قبل از همه‌گیری کووید، مردم کمتر به تلاش کادر پزشکی توجه می‌کردند و دوربین‌های کمتری به سمت اقدامات بهداشتی پنهان و آشکار کشیده می‌شد، اما این یک فرصت است. سرمایه اجتماعی به سیستم مراقبت های بهداشتی به ویژه کارکنان نظام سلامت.

وی افزود: وقتی می گوییم 60 درصد همکاران ما در نظام سلامت را همکاران پرستاری تشکیل می دهند و با همکاران پیش بیمارستانی، پیراپزشکی و پزشکی 90 درصد کادر بهداشتی را تشکیل می دهیم که 10 درصد مابقی آن هستند. مال ما همکاران در پشتیبانی و تدارکات، که اینطور نبود. «این می تواند منجر به سردرگمی شود.

عبادی گفت: بنابراین همه ما یک تیم هستیم و علیرغم اینکه کشور ما اغلب به دلیل وسعت کشور و امکان مهاجرت قطب قرمز بود، اما خوشبختانه ظرفیت موجود در نظام سلامت و حمایت به دلیل سرمایه اجتماعی است. باعث شد کمتر دچار بحران شویم.»

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: باید خدا را شاکر باشیم که بخشی از وجودش را روی همه ما گذاشته و این فرصت را به ما داده است که با این حرفه و این نگاه به مردم خدمت کنیم. این حرفه به ما احساس خوبی می دهد. “آفریده می شود. موجوداتی که در مسیر تکامل خود از مشکلات جسمی یا روحی رنج می برند به ما سپرده می شود تا به مسیری که برای آن در نظر گرفته شده است بازگردیم.

وی گفت: «همه‌گیری تاج و تخت علاوه بر کاهش سرمایه اجتماعی به ایجاد یک تصویر اجتماعی مثبت برای حرفه ما کمک کرده است. معمولا وجهه اجتماعی کادر پزشکی به خوبی قابل مشاهده نیست و شاید این فرصتی که در اختیار داریم رسانه ای شود و سازمان های ناظر آنها را حمایت کنند. «ما مثل گذشته نیستیم.

عبادی افزود: اگر قرار است سرمایه اجتماعی برای حرفه ما و نظام سلامت حفظ شود باید ارزش آفرینی کنیم. بنابراین، اگر تصور کنیم که محل کار ما در چهاردیواری بیمارستان است و همه دانش و مهارت‌های ما در چارچوب آنچه مردم درباره ما فکر می‌کنند گرفتار شده است. اگر این فضا و فرصتی را ایجاد کنیم که مردم بیشتر در مورد توانایی های ما بدانند و فقط در زمان بیماری به سراغ ما بیایند، قدرت پایدار و احساس رضایت متقابل ایجاد می شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: وظیفه همه پرسنل بهداشتی پرستاری و مامایی است که وقتی در بین مردم هستند در اولین گام پیشگیری که ارتقای سلامت است نقش جدی تری داشته باشند. اگر به ارتقای سواد سلامت کمک کنیم، شاید وارد چنین بیماری همه گیر نشویم. قبل از این همه گیری همیشه نگران بیماران مزمن و غیر عفونی بودیم، زیرا متاسفانه جمعیت ما طی 20 تا 30 سال آینده رو به پیری است و از طرفی امید به زندگی و نرخ زاد و ولد افزایش یافته و بسیار کاهش یافته است و ما با افزایش سن جمعیت، قدرت تولید کاهش می یابد، به طوری که از سال 1420 به بعد تهدیدی برای جمعیت خواهیم داشت.

وی افزود: تعداد بیماران قلبی افزایش وحشتناکی در دیابت دارد و افزایش جمعیت بزرگسال می تواند بار نظام سلامت را افزایش دهد.

عبادی گفت: از زمان شیوع تاج و تخت، سازمان ها و گروه های جهادی بسیاری به کمک آمدند و ما تنها نبودیم، از جمله حضور روحانیون به ویژه روحانیون جوان که در حالی که همه ما از این حادثه می ترسیدیم ما را تنها نگذاشتند. تاج چون ناشناخته بود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت افزود: این روحانیون به ما نشان دادند که علاوه بر وظایفی که در این لباس مقدس انجام می دهند، در بین مردم و مردم هستند، به ویژه مسائلی که خیلی ها می توانند از آن دوری کنند. مردم در بیمارستان وقتی فشار زیادی وجود دارد، «به دلیل تعداد زیاد بیماران، به کادر درمانی آمدند، همراه ما بودند و به ما کمک کردند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید