از سخنرانی تند تا اعمال بسته جدید تحریمی

از سخنرانی تند تا اعمال بسته جدید تحریمی

اعلام خبر اعدام محسن شکاری، جوان ۲۳ ساله ایرانی توسط مقامات قضایی جمهوری اسلامی ایران، با واکنش های بین المللی بسیاری مواجه شد. ایالات متحده، اتحادیه اروپا، کشورهای اروپایی و گروه های حقوق بشر مجموعه ای از واکنش ها را از اعمال تحریم های جدید تا صدور بیانیه ای در محکومیت اعدام توصیف کردند. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در بیانیه ای اعلام کرد که غرب باید از پذیرش، حمایت و تشویق تروریست ها دست بردارد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه پنجشنبه به اظهارات مداخله جویانه برخی کشورها و مقامات اروپایی پس از اعدام محسن شکاری پاسخ داد. در صفحه توئیتر وزارت امور خارجه در این زمینه آمده است: ایران در برخورد با شورش‌ها خویشتن‌داری فوق‌العاده از خود نشان داده و برخلاف بسیاری از رژیم‌های غربی که حتی معترضان مسالمت‌آمیز را بی‌اعتبار و با خشونت سرکوب می‌کنند، از روش‌های متقابل متناسب و استاندارد برای شورش استفاده کرده است. . در روند قانونی هم همینطور. اما امنیت عمومی یک خط قرمز است. حملات مسلحانه و خرابکاری را نمی توان تحمل کرد، حتی برای آن دسته از رژیم های غربی که این فرصت را داشته اند که ریاکارانه ایران را مورد خطاب قرار دهند. غرب به جای نشان دادن عدم صداقت خود، باید از پذیرش، حمایت و تشویق تروریست ها دست بردارد.

ادعای مقامات آمریکایی:
ما همچنان دولت ایران را پاسخگو می‌دانیم

به گزارش «تراست»، بیشترین مواضع در محکومیت این اعدام از سوی مقامات آمریکایی بیان شده است. سه مقام آمریکایی به طور جداگانه این اقدام را محکوم کردند و متعهد شدند که دولت ایران را پاسخگو کنند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، انزجار خود را از اعدام محسن شکاری ابراز کرد و اتهامات مربوط به وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران را تکرار کرد و از دولت ایران خواست به آنچه که او “سرکوب وحشیانه” معترضان خواند، پایان دهد. علاوه بر این، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن به پاسخگویی رژیم ایران ادامه خواهد داد.
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز با تکرار ادعاهای مربوط به وضعیت حقوق بشر در ایران، اعدام محسن شکاری را “ناعادلانه” خواند و گفت که این اقدامی منفی برای ارعاب مردم شجاع ایران است.
رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران، به شدت از اعدام محسن شکاری انتقاد کرد و گفت که ایالات متحده به هماهنگی با متحدان و شرکای خود برای مقابله با آنچه که او نقض حقوق بشر از سوی دولت ایران می خواند، ادامه خواهد داد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز مدعی شد که حکومت ایران هزاران نفر را به دلیل شرکت در تظاهرات بازداشت کرده است و این استدلال را که اعدام محسن شکاری نشان از تشدید غم انگیز تلاش های رژیم برای سرکوب مخالفان و مخالفان دارد. اعتراضات را خاموش کنید». بخش‌هایی از بیانیه پرایس نشان می‌دهد که آمریکا با مشارکت متحدان و شرکای خود به رسیدگی به نقض حقوق بشر در ایران ادامه خواهد داد.

تصویب پیش نویس قطعنامه ضدایرانی در سنا

به گزارش ایسنا، کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز چهارشنبه قطعنامه دو حزبی در حمایت از آنچه اعتراضات در ایران گفته شده را تصویب کرد و همچنین در این قطعنامه از بخش خصوصی خواست تا با دولت همکاری کند و از دسترسی معترضان به فناوری لازم برای برقراری ارتباط با دولت اطمینان حاصل کند. یکدیگر. . سناتور باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، پس از تصویب قطعنامه ابراز امیدواری کرد. او گفت که اقدامات آنها می تواند به شنیده شدن صدای صدها هزار مرد و زن ایرانی کمک کند. پس از قطعنامه ضدایرانی کمیته روابط خارجی سنا، از جامعه جهانی خواسته شد که رفتار دولت ایران با معترضان ایرانی را در همان زمان که آمریکا و متحدانش از آنها حمایت می کنند، محکوم کنند.

کانادا و تحریم های جدید مقامات ایرانی

واکنش کانادا نیز به اعدام اولین معترض در ایران؛ چند مقام ایرانی را به فهرست تحریم های خود اضافه کرد. بر اساس این تصمیم ۲۲ نفر از مقامات ارشد قوه قضائیه، سازمان زندان ها و پلیس و برخی از مقامات سیاسی از جمله مشاوران ارشد رهبر ایران و برخی از اصحاب رسانه دولتی مشمول تحریم های کانادا شدند.

ملانی جولی وزیر امور خارجه کانادا در واکنش به اعدام محسن شکاری گفت جمهوری اسلامی نمی تواند با تکرار اتهامات نقض حقوق بشر در ایران اراده آزاد مردم ایران را سرکوب کند.

ایران، محور نشست آتی وزرای خارجه اتحادیه اروپا

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در توییتی نوشت که از اعدام محسن شکاری، اولین فردی که در ارتباط با اعتراضات ملی در ایران اعدام شد، وحشت زده شده است. وی با اشاره به اینکه موضوع ایران در نشست آتی وزرای خارجه اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار خواهد گرفت، افزود: اتحادیه اروپا بر برخورد با اعتراضات مقامات جمهوری اسلامی و لزوم رعایت حقوق اساسی مردم تاکید دارد. . مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: اتحادیه اروپا در هر شرایطی با مجازات اعدام مخالف است. پیتر استانو، سخنگوی روابط خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در توئیتی نوشت: اتحادیه اروپا اعدام محسن شکاری را به شدیدترین الفاظ محکوم می کند و می خواهد از اجرای مجازات اعدام جلوگیری کند و برای حفظ حقوق، مراحل قانونی را طی کند.

به گزارش ایسنا، جیمز کلریلی، وزیر امور خارجه انگلیس در توئیتی با ابراز خشم از خبر اولین اعدام یک معترض در ایران، گفت: جهان نباید خشونتی که ایران علیه مردم خود به کار می‌برد را نادیده بگیرد و انگلیس نباید مجازات شود. اعدام تحت هر شرایطی ممنوع است. به دنبال موضع کلرلی، لندن اعلام کرد که تحریم هایی را علیه 30 نفر در سراسر جهان، از جمله مقامات روسیه و ایران، به دلیل مسئولیت اعمالی مانند “شکنجه، تجاوز جنسی و سرکوب خشونت آمیز اعتراضات خیابانی” اعمال کرده است. این تحریم ها شامل 10 مقام ایرانی می شود که با پرونده های زندان مرتبط هستند. 6 نفر مرتبط با دادگاه ها و قوه قضائیه ایران که «مسئول تعقیب معترضان از جمله مجازات اعدام بودند» مشمول این تحریم ها شدند. به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه آلمان پس از اعدام محسن شکاری، سفیر ایران در آلمان را احضار کرد. آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان با انتشار توییتی مدعی شد که محسن شکاری به دلیل مخالفت با دولت در رویه‌ای که او آن را بی‌اثر می‌خواند، محکوم و اعدام شده است.

مسائل مربوط به ایران یکی از محورهای نشست روز دوشنبه شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل خواهد بود. به گزارش ایسنا، خبرگزاری اینترفاکس با انتشار این خبر نوشت که رئیس این نشست جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود. به گزارش یورونیوز، اتحادیه اروپا در این نشست «20 فرد و سازمان ایرانی» را به دلیل آنچه «نقض حقوق بشر» در جریان اعتراضات جاری در ایران می داند، تحریم خواهد کرد. اتحادیه اروپا نیز به دلیل «انتقال پهپادها به روسیه» تحریم هایی را علیه «هشت فرد و سازمان ایرانی» بررسی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید