از شکایت رسمی به مجامع بین المللی تا ادعای افشای شبکه جاسوسی ایران

از شکایت رسمی به مجامع بین المللی تا ادعای افشای شبکه جاسوسی ایران

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که در خصوص حادثه رخ داده در سفارت این کشور در تهران به جامعه جهانی شکایت کرده است.

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در تاریخ 27 ژانویه اعلام کرد که اسنادی حاوی درخواست‌هایی برای محکومیت بین‌المللی حمله تروریستی به سفارت جمهوری آذربایجان در جمهوری اسلامی ایران، شناسایی و مجازات سریع سازمان‌دهندگان و عاملان این حمله اقدام تروریستی و همچنین ایفای تعهدات ناشی از کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک برای تایید به سازمان ها و بسترهای بین المللی ذیربط ارائه شد.

در این بیانیه آمده است: از زمان این حمله، این حمله توسط حدود 100 کشور و دبیرخانه تعدادی از سازمان های بین المللی با بیانیه هایی در مورد مجازات عاملان این اقدام محکوم شده است.

باکو مدعی است که ایران تلاش کرده تا از افشای گسترده این حمله تروریستی در سطح بین‌المللی در سازمان‌های بین‌المللی که عضو آن است و تصمیمات آن بر اساس اجماع است، جلوگیری کند. در این راستا، ایران به پیش‌نویس بیانیه‌ها و بیانیه‌های ارسالی آذربایجان به دفتر هماهنگی جنبش غیرمتعهدها (NAM) و کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (CICA) بلافاصله پس از حمله اعتراض کرد.

در این بیانیه مدعی شده بود که ایران از چندین کشور خواسته است از مواضع این کشور در سازمان های مذکور حمایت کنند، اما از میان 120 کشور غیرمتعهد، تنها سوریه و هند از مواضع ایران حمایت کردند. دلیل مخالفت این 3 کشور با تصویب اسناد مذکور این است که حملات تروریستی در کشورهای مختلف در جنبش عدم تعهد محکوم نشده و مسائل دوجانبه بین این کشورها در مجامع بین المللی از جمله کشورهای غیر متعهد مطرح نشده است. . با این حال، جنبش غیرمتعهدها در بسیاری از موارد اسناد متعددی را در محکومیت حملات تروریستی در کشورهای عضو و تاکید بر حفاظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک به تصویب رسانده است.

باکو در ادامه بیانیه تند خود علیه تهران: ما این اقدام تحریک آمیز ایران را محکوم می کنیم و اعلام می کنیم که باید به تعهدات بین المللی خود عمل کند. آذربایجان از تمامی بسترهای بین المللی مرتبط برای محکومیت گسترده اقدام تروریستی علیه سفارت خود و مجازات عاملان این اقدام استفاده خواهد کرد.

پلیس جمهوری آذربایجان از عملیات گسترده برای کشف «شبکه جاسوسی» ایران خبر داد

این در حالی است که نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان از صبح روز سه شنبه گذشته 31 ژانویه مدعی شده اند که عملیات گسترده ای را علیه آنچه باکو ادعا می کند «شبکه جاسوسی ایران» است، آغاز کرده اند. آغاز شد بر اساس بیانیه وزارت کشور جمهوری آذربایجان، این عملیات گسترده در باکو و سایر شهرهای این کشور ادامه دارد.

پلیس جمهوری آذربایجان مدعی شد در چارچوب این عملیات مراکز یک شبکه تلویزیونی و یک خبرگزاری بررسی شده است.

منابع وزارت داخله جمهوری آذربایجان مدعی هستند که تاکنون 7 نفر در جریان عملیات پلیس بازداشت و تحویل دادگاه شده اند.

این در حالی است که جمهوری آذربایجان که پیش از این سفارت خود در تهران را تعلیق کرده بود، برای اتباع خود که قصد سفر به ایران را دارند نیز هشدار سفر صادر کرد.

این اقدامات باکو در حالی صورت می گیرد که ایران از ابتدا موضوع را با جدیت پیگیری کرده و پس از مدتی مشخص شد که این حمله ناشی از اختلافات شخصی بوده و نه اقدامی سیاسی. با این حال، مقامات باکو اصرار دارند که این یک اقدام برنامه ریزی شده و تروریسم دولتی بوده است که آنها اسنادی برای آن دارند، اما هنوز هیچ سندی برای آن ارائه نکرده اند.

علاوه بر این رسانه های این کشور نیز شروع به داستان گویی علیه ایران کردند و این شایعه آنقدر داغ شد که سازمان امنیت آذربایجان نیز به آن واکنش نشان داد.

دیدگاهتان را بنویسید