از شکستن سکوت در مقابل دولت رئیس جمهور تا دیدار با متحدان سیاسی

از شکستن سکوت در مقابل دولت رئیس جمهور تا دیدار با متحدان سیاسی

روز جدید : سکوت حسن روحانی و دیدارهای گاه و بیگاه گاه با یاران سیاسی و گاه با وزرا، معاونان و مشاوران خود در دولت دوازدهم این گمان را تقویت می کند که حسن روحانی برای آینده سیاسی خود برنامه دارد.

“سکوت، پاسخ کنایه آمیز، انتقاد و در نهایت جهت گیری برای بازگشت به قدرت” این همان شتری است که از سی سال پیش تا امروز بر درب روسای جمهوری نشسته است که از کوچه پاستور خارج شده اند.

واقعیت این است که شاید آسمان سکانداران اجرایی یکنواخت نباشد. اما راهی که پیش رویشان باز می‌شود تقریباً همین‌طور است و همه صبح‌ها را در سکوت و گوشه‌ای از تنهایی خود می‌گذرانند، در حالی که انتقاد از عملکرد و نتایج ریاست‌شان صبرشان را پر می‌کند و دیگر آن را نمی‌یابند. توصیه به سکوت .

رمزگشایی از انتقاد تندروها از دولت رئیس جمهور آیا انتخابات مجلس وجود دارد؟

امروز این شتر به درب حسن روحانی رسید و او چند هفته مانده به پایان سال 1400 دیگر سکوت نکرد و تمسخر و انتقاد ابراهیم رئیسی را که چهل سال پیش در یک جناح با هم در صف بودند، بی پاسخ نگذاشت. از انقلابیون .

توییت اولین قدم برای پاسخ

اواخر پاییز بود که حسن روحانی ریاست جمهوری را به رئیسی سپرد و در این مدت با وجود انتقاداتی که از گوشه و کنار دولت یازدهم و دوازدهم از سوی ساکنان جدید ساختمان پاستور شنیده می شد؛ با این حال، از هیچ تریبونی اظهار نظری از روحانی شنیده نشد تا اینکه اولین توییت حساب کاربری حسن روحانی که اکنون در مقدمه آن با عنوان «پایگاه اطلاع رسانی حسن روحانی» نوشته شده است، اولین توییت پس از پایان انتخابات را منتشر کرد و در رابطه با تسخیر آن طالبان و تصرف دولت توسط این گروه رادیکال واکنش نشان دادند.

روحانی چند روز بعد به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) بار دیگر با انتشار توییتی در حساب کاربری خود نوشت: نظام اسلامی ما در هر قدمی باید جلوه ای بارزتر از اخلاق محمدی را به جهانیان نشان دهد. امسال و هر سال میلاد پیامبر را با اخلاقی تازه جشن بگیریم. #رز_اخلاق» وی ادامه داد: در نزد پیامبر هدف وسیله را توجیه نمی کند; عدالت خواهی جواز حبس نیست و حق خواهی راه بی تدبیری و قانون شکنی نمی گشاید. او که شجاعانه با ظالمان می جنگید همیشه در برابر حقوق مردم فروتن می کرد. #مخالفان_اسلامی را باید با ترازوی #اخلاقی سنجید.

اما اوج کنایه های روحانی در آخرین توییت این مجموعه توئیت ها بود که در آن نوشت: «هدف اصلی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بالا بردن زیبایی اخلاقی بود.» حتی دشمنان هم رحمت را جلب می کنند. در دین او قدرت در خدمت #اخلاق بود نه اینکه اخلاق و دین #نردبان قدرت شد».

زیر یک سقف با متحدین

اواسط بهمن ماه خبر دیدار حسن روحانی با برخی چهره ها مانند ناطق نوری و سیدمحمد خاتمی حسابی خبرساز شد. دیداری که برخی می گویند به دعوت روحانی بوده و برخی می گویند سیدحسن خمینی آغازگر آن بوده است. محمود علیزاده از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره این نشست به «برنا» گفت: آقای روحانی در روزهای اخیر با آقایان ناطق نوری، خاتمی، بنر و لاریجانی دیدارهایی داشتند. رهبران اصلاحات می خواهند نظام جمهوری را احیا کنند. اسحاق جهانگیری نیز در دیدارهای معنوی با سران اصلاحات حضور یافت و به بیان نظرات خود پرداخت. همتی و اسحاق جهانگیری با دلالان در ارتباط هستند و در زمینه های مختلف در حال گفتگو هستند.

علیزاده این دیدارها را مقدمه ای برای تشکیل دولت سایه عنوان کرد و گفت: در این راستا جلساتی با محسن هاشمی برگزار شد و مرعشی (دبیرکل حزب کارگزاران) در آینده نیز دیداری با این ماهیت سیاسی با روحانی خواهد داشت. .

جلسه پاسخگویی به دولت جدید

هنوز هیاهوی دیدارهای سیاسی روحانی خاموش نشده بود که خبر دیدار وی با اعضای کابینه و صحبت ها و اظهارنظرها درباره احیای برجام، دوباره توجه رئیس جمهور سابق را به خود جلب کرد. علی ربیعی درباره این نشست می‌گوید: «در این جلسه برجام و اقدامات انجام شده برای احیای آن محور اصلی بحث‌ها بود. روحانی در این دیدار گفت: مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام مهمترین اتفاقات و مشکلات کشور در چند ماه گذشته است. مهم نیست چه کسی این توافق را احیا می کند یا چه کسی در حال مذاکره است، مهم آثار و پیامدهای آن است که باید در رشد کشور دیده شود. مذاکرات و توافق هسته ای باید تضمین کننده منافع کشور و مردم باشد و نتایج آن بر زندگی مردم تاثیر بگذارد. همه باید با اتحاد و وحدت ملی پشت سر مذاکره کنندگان بایستیم. کسانی که برای منافع مردم می جنگند و می جنگند، چه در این دولت و چه در دولت تدبر و امید، همه دیپلمات هایی هستند که برای منافع ملی مبارزه می کنند.

به گفته ربیعی، در این جلسه موضوع ضرورت و پیچیدگی ساخت و ساز و آبادانی کشور پس از توافق نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نظر اعضای جلسه و روحانی این بود که «بعد از این توافق، کشور باید به سمتی حرکت کند. جبران خسارت ناشی از جنگ اقتصادی ناشی از کندی آمریکا و دستیابی به رشد اقتصادی مناسب. وی گفت: فضای کلی جلسه کمک و حمایت از دولت برای پیشبرد روند مذاکرات و پس از توافق برجام بود. در همین راستا، روحانی همچنین تاکید کرد: «اعضای دولت تدبر و امید آمادگی دارند تجربیات خود از دستاوردهای اقتصادی برجام را در اختیار دولت سیزدهم قرار دهند که منجر به رشد اقتصادی و کنترل تورم پس از پایان سال گذشته میلادی شد. برجام به طرق مختلف.”

پاسخ جامای به انتقادات

یکی از موضوعاتی که از دولت سیزدهم کم و بیش انگشت اتهام را متوجه دولت روحانی کرده است، موضوع برجام و احیای برجام و نتایج اقتصادی آن است. حسن روحانی که اخیراً با اعضای کابینه خود دیدار کرده بود، در پاسخ به این انتقاد گفت که هیچ تفاوتی با انتقاد محمود احمدی نژاد از «نرمش قهرمانانه» او ندارد.

وی با اشاره به موفقیت‌های دولت در رفع تحریم‌ها و لغو قطعنامه‌ها و بسته شدن پرونده PMD گفت: در دولت دوم اگر ترامپ از برجام خارج نمی‌شد و این روند ادامه پیدا می‌کرد، می‌توانستیم به رشد اقتصادی علیرغم برجام دست پیدا کنیم. بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و اپیدمی کرونا با تورم تک رقمی ادامه خواهیم داد. اگر آنها به ما اجازه می‌دادند در مارس 2019 به برجام بازگردیم، دولت را با شرایط مختلف تحویل می‌دادیم.»

روحانی در پاسخ به انتقاد این دولت از فشارهای خارجی و مقابله با آن فشارها، گفت: «می‌گویند فشار خارجی مهم نیست. بلکه مدیریت داخلی اشکال دارد، کاملاً صحیح است. اما وارونه تعبیر می کنند. راه حل های ما ایراداتی داشت که امروز گرفتار این مشکلات هستیم. اگر در داخل تصمیمات درستی می گرفتیم، نمی توانستند از بیرون اینطور به ما فشار بیاورند. ما در سال 2017 تحت فشار ترامپ قرار گرفتیم. ترامپ مشکلات زیادی ایجاد کرد. اما چه کسی به ترامپ چراغ سبز نشان داد؟ چه کسی باعث شد ترامپ جرأت کند به این نتیجه برسد که اگر حداکثر فشار را به ما وارد کند، انقلاب ما در همان سال 97 سرنگون می شود؟ ترامپ فقط نمی‌خواست ما را تحریم کنند.

ادعاهای مربوط به کرونا و واکسن بی پاسخ نماند

موضوع شیوع کرونا و موضوع واکسن یکی از نکات بحث برانگیز در دولت حسن روحانی بود و اتفاقاً در دولت تازه روی کارآمده رئیسی رویکرد حسن روحانی بارها با انواع و اقسام برجسته شد. کنایه روحانی که این روزها هیچ انتقاد و کنایه ای را بی پاسخ نمی گذارد، در حمایت از عملکرد دولتش در مقابله با کرونا برخاست و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند جلسات ستاد ملی کرونا به صورت زنده پخش شود. تا مردم شاهد رهبری کرونا باشند.

وی همچنین گزارشی از تلاش دولت دوازدهم برای تهیه و خرید واکسن کرونا ارائه کرد و گفت: تصمیم داریم برای خرید دویست میلیون دوز واکسن خارجی قرارداد امضا کنیم. بسیاری از مردم مخالفت کردند و گفتند که ما واکسن را در داخل تولید می کنیم و به زودی 50 میلیون دوز را تحویل خواهیم داد. حتی آنها را از قبل خرید و تبلیغ کردیم. ما 60 میلیون دوز واکسن از روسیه خریدیم، اما چند میلیون دوز دیگر به ما ندادند. ما از چین، هند، اروپا و کوواچ واکسن خریدیم. شرایط به گونه ای شده است که ما حداقل 110 میلیون دوز واکسن را علاوه بر واکسن بومی خریداری کرده ایم. همچنین اگر برنامه ای برای اصلاح سلامت وجود نداشت، در تاج می ماندیم.

شکستن سکوت با نگاه به آینده

این سکوت شکستن و دیدارهای نادر حسن روحانی که گاه با یاران سیاسی و گاه با وزرا و معاونان و مشاورانش در دولت دوازدهم قابل سلب معنا و هدف نیست، در واقع به نظر می رسد که حسن روحانی هیچ بزرگی ندارد. می‌خواهد مانند روسای جمهور سابق از این حوزه فاصله بگیرد و در این میان بیشتر نگاهش به ایفای نقشی مانند هاشمی رفسنجانی است که به بازیگر اصلی سیاست ایران در این حوزه تبدیل خواهد شد.

خروج او از انزوا این شبهه را افزایش می دهد که حسن روحانی برای آینده سیاسی خود برنامه هایی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید