از طبل زدن بر بام «حمام سراب» تا نشستن بر «چشمه چرمغان» و دعای «ترکمن تراویح».

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرتراک، اگرچه این آداب و رسوم در گذشته های نه چندان دور مختص هر قوم و زبانی بود، اما امروزه با گسترش ارتباطات و زندگی شهری، بسیاری از این آداب و رسوم از بین رفته و تنها تعداد اندکی خاص باقی مانده است.


آداب ماه مبارک رمضان در خراسان شمالی

در منطقه خراسان شمالی با فرارسیدن ماه مبارک رمضان از دیرباز آشفتگی مردم آغاز شده است و مردم پاک و مطهر خالصانه خود را برای مهمانی خدا آماده می کنند.

با نزدیک شدن به این ماه، مردم استان شروع به نظافت منازل، مساجد و مساجد محلی خود کرده و در واقع با نظافت و جابجایی منازل، بهار قرآن را جشن می گیرند تا بتوانند به وظایف دینی خود عمل کنند. وقت آزاد و آرامش

در این نظافت عمومی پیر و جوان، زن و مرد به نظافت منزل، محله و مسجد و نمازشان مشغول می شوند، فرش خانه ها و مساجد را تکان می دهند و ظروف آشپزخانه مساجد را می شویند و پس از نظافت منازل و مساجد. برخی می گویند در گذشته های نه چندان دور در حمام های شش هفت گانه در بوینور قدیم جایی برای سوزن انداختن نبود.


738120a6 36a9 4a01 8885 4c6c6bc63c2f خبر خاکستری




صبح با خوانندگان و طبل ها از خواب بیدار شوید

در گذشته به دلیل کمبود امکانات، تعیین زمان دقیق طلوع فجر مشکل بود، بنابراین مردم می توانستند با حرکت دادن ستارگان زمان سحر را تعیین کنند.

عشایر و چوپانان خراسان شمالی چون بیشتر اوقات خود را در بیابان می گذراندند از این روش برای تشخیص سحر استفاده می کردند و در سحر مردم خوش نیت مردم منطقه را برای صرف سحری بیدار می کردند.

در مناطقی که چاووش خان نبود مردم را با زدن بشقاب های مسی به عبادت و صرف صبحانه دعوت می کردند که به گفته خودشان فضایی معنوی ایجاد می کرد و آرامش خاصی به فضا می بخشید.

سحر دو طبل در بجنورد می نواختند طبل آهنگین که هر کدام معنای خاص خود را داشت. حذف نخواهد شد. طبل هم می نواخت که قبل از اذان صبح روی پشت بام می نواختند تا مردم را بیدار کنند و صبح کنند.

طبل از چوب ساج چدنی با پوست گوسفند ساخته شده بود. آخرین فردی که سال ها زندگی کرد رامینوا هات مردی کوتاه قد به نام حسین بود که به جد مادری او شهرت داشت. شهر ما بجنور در سکوتی عمیق فرو رفته بود، مؤمنان باید برای صبحانه بیدار می شدند.

در زمستان که امکان انتقال طبل به پشت بام حمام وجود نداشت، آن را روی چهارپایه چوبی وسط خیابان می گذارند و در شب های سرد بنزین می ریزند و خیابان را آتش می زنند تا مقداری از آن را بردارند. برف و یخ برای شروع بازی در فاصله کمی دورتر، انبوهی از هیزم را آتش زدند تا پوست هنگام سرد شدن دوباره گرم شود که در مجموع با شش طبل گرم می شد.

وقت دوبار بازی قبل از اذان صبح بود. اولی 2.5 ساعت قبل از اذان و دومی 1.5 ساعت در حالی که مومنان فرصت دارند صبح را بگذرانند. طبل با دو چوب نازک نواخته می شود که مضمون آهنگ در طبل اول پیام فارسی «پیرزن، پیرزن پاش پلو دم» را می خوانند و در طبل دوم به گویش ترکی با این مضمون که «هنوز تف غذای گزانه است». «پاشو پلو» یعنی «بپز، دیگ را پایین بیاور».

هنگامی که طبل ها آتش را داغ می کردند، شیپورهایی نواخته می شد تا موسیقی قطع نشود. این کار با پیاده روی از جلوی حمام تا دروازه قبله انجام می شد. در روز عید فطر و گاهی یکی دو روز قبل از آن، طبل نواز که سینی گرد کوچکی در دست گرفته بود و شیپوری داخل آن می گذاشت، از جلوی مغازه های محلی می گذشت تا هزینه تعویض پوست های پاره شده را بپردازد. و دعوای رمضان. . اما وقتی صاحب مغازه متوجه حضور او نشد، برای لحظاتی در لوله دمید و همه را به خنده و شادی واداشت و دوباره به راه افتاد.

اواخر دهه 40 و اوایل دهه 50 آخرین روزهای زندگی حسین هوار بود.

در طول روز همه سر کار می رفتند و لحظه ای دست از تلاش بر نمی داشتند و برای امرار معاش و تشنگی تلاش می کردند.

اما در روزهای گرم ماه رمضان که تابش نور خورشید طاقت فرسا بود، عده ای برای خنک شدن از آب چشمه ها و قنات ها استفاده می کردند. وقتی هوا سرد بود، بسیاری از مردم از جمله تجار محلی و خیابان های اطراف به آنجا رفتند و در حوض کوچکی کنار چشمه نشستند و از خنکی آن لذت بردند. عده ای نیز به چشمه صدرآباد سرچشمه آب و میدان ها و قنات های نزدیک روستای حمزه نلو رفتند تا مدتی از گرمای سوزان آفتاب در امان باشند.


49dd6eda 8aa9 416d 8d18 2af333c71719 خبر خاکستری


افطاری های ساده و سنتی

در گذشته های نه چندان دور نوع غذای افطاری مردم خراسان شمالی با توجه به فصول سال تغییر می کند، به طوری که در فصل بهار غذاهایی مانند «فتیر مشک» که از فتیر محلی و روغن حیوانی و «یوغ» تشکیل شده است. که از نصف دانه گندم تشکیل شده است، علوفه، روغن زرد و ادویه استفاده می شود.

پخت فتیر (نان شیرین) نیز در این ماه موفق تر از ماه های دیگر است و این نان سنتی همیشه در سفرهای افطاری حضور دارد.

افطاری دادن توسط بزرگان فامیل و دعوت از کوچکترها از دیگر آداب و رسوم مردم این منطقه است، این روزها هنوز رواج داشت.




آیین های ویژه ماه مبارک رمضان در بین ترکمن های خراسان شمالی

ترکمن های اهل سنت خراسان شمالی در ماه مبارک رمضان مانند سایر مسلمانان ایران و جهان، آداب و رسوم و آداب مذهبی خاصی دارند با این تفاوت که این قوم بیش از سایر اقوام خراسان شمالی آداب و سنن خاص خود را در ماه مبارک رمضان حفظ می کنند. و تشریفات خاص ترکمن ها در این ماه واقعا خاص و دیدنی هستند.


«آی گورمک» یا رویت هلال ماه مبارک رمضان

یکی دیگر از آداب و رسومی که در بین مردم جرگلان اهمیت زیادی دارد، دیدن هلال ماه مبارک رمضان است به طوری که عصر روز بیست و نهم شبات در مکانی معین مانند مسجد جمع می شوند و رو به غرب بایستند و به آسمان نگاه می کنند. هلال علاوه بر ثواب باعث دید بهتر نیز می شود.

رسم است که هر ترکمنی، چه ماه را در آن شب ببیند و چه هر که آن شب آن را ببیند، به محض دیدن ماه به پیشانی برسد. آن را می مالند و این را سه بار تکرار می کنند و می گویند: «بزرگ است کلام خدای یتیرسین» یعنی خدا این ماه و ماه دیگر را ببینیم.

به محض دیدن هلال بلافاصله به نمازگزاران خود در مسجد محله مژده می دهند که اولین ماه رمضان فرا رسیده است و باید سحرگاهان از خواب بیدار شوند.


100ac487 4e47 48cd 8883 62d634aa82b8 خبر خاکستری




«آغاز آچ موق» یا افطار با غذاهای سنتی

در افطار ترکمنی به آن «آغاز آچا موق» می گویند. این افراد در ماه رمضان معمولاً پنج نماز یومیه را در مسجد می خوانند، بنابراین هنگام غروب آفتاب روزه داران منتظر شنیدن صدای اذان هستند تا نماز خود را به جماعت بخوانند. و سپس آنها پست خود را می شکند.

هر روز یکی از خانواده های مرزی خرما این آش آش یا آش رشته را ذبح شده یا نپخته به مسجد می فرستد تا نمازگزاران و سپس نمازگزاران گمشدگان و خواسته های متخلفان این افطاری را قطع کنند و با قرائت تدارک دیده اند. سوره قرآن برای حمد و سپاس خداوند متعال.




«تراویح نمازی» یا دعای تراویح

یکی از معروف ترین آداب سنتی ماه مبارک رمضان که در بین این مردم انجام می شود، نماز تراویح است، به طوری که در شب های ماه مبارک رمضان جمعیت زیادی که اکثر آنها را جوانان، نوجوانان و حتی کودکان تشکیل می دهند، سفید می پوشند. مساجد کلاه نماز عشا و ترویح.

تراویح دعای 20 رکعتی است که به صورت 10 نماز دو رکعتی بعد از نماز عشا به مسجد خوانده می شود و یک دعای خاص به فاصله چهار رکعتی به این صورت خوانده می شود. که امام جماعت از هر سوره بعد از قرائت یک سوره بخواند حمد در هر رکعت آیات کوتاهی از قرآن کریم را می خواند.

بسیاری از مساجد اهل سنت از ابتدای ماه مبارک رمضان به تلاوت قرآن کریم پرداخته اند و معمولاً هر شب پنج جزء قرآن را تلاوت می کنند و به مدت 6 روز 30 جزء قرآن را تلاوت می کنند. طول می کشد.


یا رمضان یا صدای آسمانی ترکمن

آیین رمضان خوانی یکی دیگر از رسوم خاص ترکمن های خطه مرزی خراسان شمالی است که مسیری را انتخاب می کنند و به خانه ها که می رسند شعری خاص یا رمضانی می خوانند.

در این آیین، اشعاری با این مضمون خوانده می شود که شما روزه داران ماه مبارک رمضان نصف راه را می گیرید تا نیمه دیگر را روزه بگیرید و بعد از هر نماز اصحاب ندای «علاو» یا «الله» و «یا رمضان» می خوانند. دادن.

صاحبخانه با توجه به تمکن مالی خود نذورات خود را به این افراد به عنوان هدیه تقدیم می کند و در نهایت این افراد هدایا را بین نیازمندان تقسیم می کنند.


دیدن هلال شوال و نماز عید

این افراد در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان مانند روزهای اول سعی می کنند هلال ماه شوال را زودتر از دیگران ببینند تا از ثواب و برکات آن بهره ببرند.

این افراد به ویژه جوانان و نوجوانان ترکمن با دیدن هلال شوال در اولین صبح روز عید سعید فطر با پوشیدن بهترین لباس ها سوار بر اسب به سمت محل نماز عید می روند تا سخنان علما را بشنوند و بهره ببرند. هدایت دینی نماز عید را بخوان.

پس از اقامه نماز، اهالی به دیدار اقوام، دوستان و تبریک عید می پردازند و هر یک از خانواده های ترکمن برای پذیرایی از مهمانان خود سفره های رنگارنگ پهن می کنند و در نهایت به قرائت فاتحه و صلوات برای اموات می پردازند.


هدایایی برای پست های اول

در میان «کرمندی ها» مرسوم است که کودکانی که به تازگی به سن قانونی روزه داری رسیده اند، هنگام افطار از خانواده بزرگتر هدیه و چشم نورانی می گیرند. فرزندانی که به سن روزه نرسیده اند، اما به دلیل علاقه به این فریضه الهی روزه می گیرند، از بزرگان خانواده نیز ثواب می گیرند.


آداب عید فطر

مردم خراسان شمالی در روز عید سعید فطر، قبل از طلوع آفتاب، زکیه فطره را بین نیازمندان توزیع می کنند و بین خانواده های نیازمند توزیع می کنند و قدردانی می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید