از مراسم «عاشر آی» تا دلیل واژه «عاشور» در نام های ترکمنی


ساعت: 15:39
تاریخ انتشار: 1401/05/15
کد خبر: 1888275

ارادت ترکمن ها به امام حسین (ع) در ماه های محرم و صفر؛

مردم ترکمن مراسم عزاداری خیریه عشار آی (نظری ماه محرم) را در دهه اول این ماه در نقاط مختلف استان گلستان برگزار می کنند که یکی از جلوه های ارادت اهل سنت به امام حسین (ع) است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ؛ سفره ارادت و عشق به اهل بیت(ع) در محرم و صفر به پاس شهادت سید سالار شهیدان(ع) و یاران باوفایش در دشت کربلا گسترده است.

هر قوم و قبیله ای با رنگ و سیاق خود به صفحه مهم تاریخ اسلام یعنی نهضت عاشورا و ترکمن های استان گلستان که ارادتشان به اهل بیت (علیهم السلام) از این حلقه مستثنی نیست، روی می آورد.

اهل سنت به اصل محبت به برائت و طهارت اهل بیت و مقام امام حسین(ع) معتقدند، هرچند نحوه ابراز عشق و علاقه به سیدالشهداء(ع) با شیعیان متفاوت است.

با توجه به اهمیت شهادت امام حسین در روز دهم محرم، ترکمن ها تمام این ماه را ماه عاشورا می نامند و این موضوع در نامگذاری فرزندان بسیار مهم است، به همین دلیل فرزندان متولد شده در ماه محرم را مزین می کردند. در این ماه پسری به دنیا می آید که به آن عاشورگلدی، عاشور محمد، عاشوربردی، عاشور کولی، آشوربائی، عاشور می گویند و اگر دختر باشد، عاشور بی بی، عاشور سلطان، آشورتاج یا عاشورا و به این عدد می گویند. به دلیل ارادت مردم ترکمن استان به امام حسین (ع) زیارت می کنند.

ترکمن‌ها اگرچه در روز عاشورا مانند برادران شیعه خود سینه‌زنی نمی‌کنند، اما گروه‌های سینه‌زنی تشکیل نمی‌دهند، اما با انجام مناسک خود ارادت خود را به ساحت مقدس اهل بیت (ع) ابراز می‌کنند. .

ترکمن ها با توجه به اهمیت شهادت امام حسین (ع) در روز دهم محرم، تمام این ماه را ماه عاشورا می نامند و این موضوع در نامگذاری فرزندان بسیار حائز اهمیت است، از این رو فرزندان متولد شده در ماه محرم را به مزین می کردند. کلمه عاشورا هرگاه در این ماه پسری به دنیا بیاید به آن عاشورگلدی، عاشور محمد، آشوربردی، عاشورکلی، عاشوربائی، عاشور و اگر دختر باشد، عاشور بی بی، عاشور سلطان، آشورتاج یا عاشورا می گویند.

در این راستا اقامه نماز نافله، صدقه دادن، طبخ انواع نان و غذا، ارسال صدقه به مساجد و قرائت دعا و قرآن برای ارواح مطهر شهدای کربلا از جمله آداب ترکمن های گلستانی است. استان در دهه اول محرم.

از آیین های سنتی ترکمن های اهل سنت در ایام محرم می توان به مراسم عاشورا توسط ائمه جمعه و روحانیون قبل از فرارسیدن عاشورا به ویژه از روی سکوی نماز جمعه اشاره کرد و همچنین ترکمن ها در این ایام بیشتر به روضه خوانی علاقه مند هستند. از لحاظ تاریخی کوشا بوده اند و اکثر مؤمنان ترکمن در روز عاشورا و تاسوعا روزه می گیرند.

صدقه دادن یکی دیگر از سنت های سنتی ترکمن ها در روز عاشورا است و بر این باورند که از بزرگان و بزرگان و علما دعوت می شود و برای غیر روزه داران ناهار و برای روزه داران افطاری تهیه می شود.

مردم ترکمن در دهه اول ماه محرم در نقاط مختلف استان گلستان از جمله شهرستان گمیشان مراسم عزاداری برگزار می کنند که جلوه ای دیگر از ارادت اهل سنت به اولاد پیامبر اسلام است.

همچنین برخی خانواده ها انواع نان و آش محلی را تهیه می کنند و در عصر تاسوعا به مسجد می آورند تا ضمن اطعام نمازگزاران، برای امام حسین (ع) و شهدای کربلا دعا کنند.

ختم کامل قرآن کریم یکی از سنت های سنتی مؤمنان ترکمن است و این کار را به صورت جمعی یا فردی انجام می دهند و به ارواح شهدای کربلا اجر می دهند.

پرهیز از اعمال زشت و پرهیز از جشن های بزرگ در ماه های محرم و صفر از دیگر مواردی است که نشان دهنده ارادت مردم ترکمن صحرا به اهل بیت (ع) است.

اهل سنت نیز در روز عاشورا که یک نماز چهار رکعتی است، لازم است.

از دیگر نمونه های ارادت ترکمن های گلستان به اهل بیت می توان به سفر به حرم مطهر کزال امام یا امام رضا در آغاز زندگی مشترک زنان و مردان ترکمن اشاره کرد که نشان از عشق قلبی به فرزندان دارند. از رسول الله.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید