از نظر حقوقی همه افراد در همه عناوین باید یکسان در برابر قانون محاکمه شوند/ هرکس باید پاسخگوی ادعای خود در برابر قانون باشد.


ساعت: 19:22
تاریخ انتشار: 09/04/1401
کد خبر: 1913552

خطیب نماز جمعه همدان گفت: از نظر امیرالمومنین علی علیه السلام یکی از نشانه های شخصیت، پشیمانی از خطای گذشته و دیگری میهن دوستی است که نشانه شخصیت و هویت یک فرد است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر همدان; آیت الله شعبانی در خطبه های نماز جمعه این هفته همدان گفت: وقف و وفای به عهد از امور اصلی و مهمی است که خداوند متعال بارها در قرآن به آن اشاره کرده است. به پروردگار جهانیان وفادار باشید، معلوم است که هرکس مقاومت کند و از اوامر و نواهی خدا سرپیچی کند، به تعبیر قرآن کریم عهدشکن است، عهد شکنی که در تمام آیات و روایات ما مذموم است.

این خطیب روز جمعه گفت: در رأس همه عهد و پیمان ها وقف به خداوند متعال و نماز در رأس همه واجبات است، قرآن کریم در آیه 38 سوره بقره از عهد و تعهدات صحبت می کند که بنی‌اسرائیل به خدا می‌پرداختند، این هشت تا از واجباتی است که حضرت موسی علیه السلام مطرح کرد و بنی‌اسرائیل با خدا عهد بستند که به آن وفادار باشند، یکی از این واجبات نماز است..

وی ادامه داد: زیارت نامه های حضرات معصومین یکی از نکاتی که در مورد اهل بیت شهادت می دهیم، موضوع وفای به عهد این بزرگواران است. وفای به عهد در روایات ائمه معصومین چقدر مهم است، چنانکه حضرت سجاد علیه السلام می فرمایند این قدر وفای به عهد و امانت در اسلام مهم است، اگر شمشیر کشته به من سپرده شود. پدرم، من او را زنده و سالم باز می گردانم..

آیت الله شعبانی افزود: وفای به عهد در قرآن کریم به قدری اهمیت دارد که در مذمت عهدشکنی و عهدشکنی بسیار گفته شده و عهدشکنی گناهی کبیره است و مهمتر از همه ادای واجبات ما نسبت به خداست و یکی از این واجبات و سفارشات پیامبران، دعاست..

اذان گفت: دعای اطاعت در راه خداست، اطاعت از پروردگار جهانیان است، پیروی از پیامبران الهی است، پیروی از معارف الهی است که بیان شده است. توسط انبیای الهی می تواند در کنترل انسان مؤثر باشد..

خطیب جمعه این هفته افزود: قرآن کریم در سوره معراج به چند ویژگی نماز اشاره می کند که نماز می تواند در کنترل انسان مؤثر باشد و فقط عبادت خالص نیست و فراتر از آن است و کنترل کننده است. و کسی که اهل نماز است، می تواند وجود خود را کنترل کند، می تواند حالات عاطفی خود را به درستی مدیریت کند..

وی افزود: تعبیر خداوند از انسان چقدر زیباست، می فرماید: «خلق انسان مخلوق» 19

در واقع آزمایش یک مرد دشوار است [و بى‏ تاب] ایجاد شده (19)

20

وقتی مجروح می شود، ضعیف و درمانده می شود (20)

ابتدا در مورد ساختار انسان می گوید انسان ذاتاً موجودی عجول است و وقتی مشکلی برایش پیش می آید دچار وحشت می شود و این نکته همان نکته ای است که شیطان می تواند از این طریق وارد شود و او را در پیشگاه خداوند قرار دهد..

آیت الله شعبانی ادامه داد: فطرت انسان عجول است و مستعد وحشت و بخل است. اگر مال و آبرو داشته باشد، می تواند کار دیگران را اصلاح کند، ولی جز نمازگزاران این کار را نمی کند. نماز راه کنترل این رذیله است و این انسان را در مسیر فطرت انسان قرار می دهد، دعای واقعی فطرت انسان را زنده می کند و توانایی اداره وجودش را زنده می کند، انسانی که نماز نمی خواند مانند کشور بی صاحب، کشور است. بدون مالک همیشه مورد هجوم دشمنان و هستی قرار می گیرد اگر انسان مولایی نداشته باشد مورد هجوم ارواح نفسانی و شیطان قرار می گیرد، اما نماز انسان را تحت تدبیر الهی اداره می کند و خداوند گرفتارش را به شدت محکوم می کند. پرتگاه دنیا و گرفتار ارواح نفسانی است و راه نجات بشریت را نشان می دهد در دعا می داند

آیت الله شعبانی با تاکید بر اینکه گاهی جهل به آنچه داریم ما را به انحراف می کشاند خاطرنشان کرد: امیرالمومنین علی علیه السلام در یکی از خطبه های خود به دو نکته بسیار اساسی اشاره کردند که مردم آن زمان به آن توجه نداشتند. و این دو نکته این بسیار مهم است و اولین نکته عدم شناخت وطن و نکته دوم عدم شناخت رهبر است، رهبری مانند امیرالمومنین علی علیه السلام که نماد عدالت خالص است. و عمارها و یاسرها را مطرح کرد، پس مسئله میهن دوستی و میهن دوستی باعث سعادت اوست، چیزی که نخبگان را در کشور نگه می دارد، مسئله میهن پرستی و عرق ریزان برای کشور است و به تعبیر امیرالمومنین علی(ع) درود خدا بر او یکی از نشانه های انسان با منش پشیمانی از بدی های گذشته است و دیگری وطن دوستی که نشانه شخصیت و هویت انسان است اما آن که میهن خود را سست می کند کسی است که شخصیت ضعیفی دارد و در جامعه ما رهبری که شخصیت معنوی او پرورش یافته سردار سلیمانی است، رهبری است که تصمیماتش مبتنی بر عقلانیت است و زندگی اش در سطح مردم عادی است. راحت تر است.

وی افزود: کسانی که اغتشاش ایجاد کردند و رهبری را زیر سوال بردند هیچ درکی از این شخصیت معنوی و بزرگ ندارند، مگر رهبر انقلاب و رهبر خودمان که با پهلوی ها قابل مقایسه است، این کشور بزرگ اسلامی با همه هجمه ها حرکت کرد و در این در جریان شورش ها ما دستاوردهای زیادی مانند ماهواره عمودی داشتیم.

آیت الله شعبانی در پایان به بی عدالتی ها در خصوص سران اصلی قیام ها اضافه کرد: از نظر حقوقی، همه افراد با هر عناوین، اگر هنرمند و ورزشکار یا عمامه ای بر سر باشند، باید به یک شکل در برابر قانون محاکمه شوند. یا مردم عادی مشکل دارند و می گویند که باید پاسخگوی قانون باشند و اینطور نباشد

با اصرار بر آزادی بیان، تهمت بزنند و کاری در جامعه انجام دهند که باعث تشویش اذهان مردم شود نه اینکه مورد تقلید قرار گیرند، همه مردم از سطح رهبری تا پایین ترین سطح جامعه در قبال اعمال و گفتار ما مسئول هستند. و همه ما مسئول موقعیت های خود هستیم. ما باید مسئولیت پذیر باشیم.

وی با اشاره به ادعای بی اساس غربی ها در موضوع حقوق بشر گفت: در واقع کسانی که از حقوق بشر صحبت می کنند مصداق درخشان طنز هستند چرا که درکی از این موضوع ندارند.

شهر بهار

حجت الاسلام محمدعلی ارزنده: مخالفان انقلاب همان افرادی هستند که در ظاهر ادعای مسلمانی دارند اما در باطن از حق و رسول عزیز اسلام و اهل بیت علیهم السلام غافلند. آنها طرفدار حقیقت نبوده و نیستند و قرآن را سوزاندند و نیروهای امنیتی و بسیجیان را زنده زنده سوزاندند و وحشیانه کشتند..

خطیب نماز جمعه شهرستان بهار در خطبه های نماز عبادی سیاسی نماز جمعه با اشاره به آیه نامه 15 نهج البلاغه همه را به تقوای الهی فراخواند و گفت: امیرالمونین. (صلی الله علیه و آله و سلم) به این نکته توجه کردند که جنگ رودررو با دشمن برای پیروزی آشکار و واقعی است، غنائم بردن نیست، بلکه جهاد است که از مهمترین وظایف مومن و مومن است. مسلم جهادی که در نزد خداوند متعال دارای بالاترین ارزش هاست و رزمندگان اسلام جهادگران باید در راه مبارزه با دشمن در اوج اخلاص و بندگی و عشق به خدا قدم بردارند. رضای خدای متعال را بخواهند وقتی رزمندگان خدا فقط برای رضای خدا به جنگ می روند، امیدشان از همه چیز جز خدا قطع می شود، مقاومت می کنند و در بهترین شرایط می ایستند و مخالفان انقلاب همین مردم هستند. در ظاهر ادعای مسلمانی دارند، اما در باطن نفرت دارند تقوای حق و رسول گرامی اسلام و اهل بیت ـ علیهم السلام ـ مانند کسانی هستند که بویی از انسانیت نبرده‌اند و به دین و اسلام هیچ انسی ندارند و هرگز طرفدار خدا نبوده‌اند. حقیقت، قرآن را سوزاندند و نیروهای امنیتی و بسیجیان را زنده زنده کشتند. آتش زدند و به طرز وحشیانه ای شکنجه کردند.

حجت الاسلام محمدعلی ارزنده در ادامه خطبه های سیاسی دینی جمعه اظهار داشت: امروز قدرت غرب از ایران بسیار می ترسد، یکی از امکانات ما می ترسد و یکی به امکانات ما نیاز دارد..

حجت الاسلام ارزنده با تبریک هفته بسیج اذعان داشت: بسیج متعلق به یک قشر و گروه نیست. امروز ایران اسلامی به برکت نیروهای انقلابی به پایدارترین کشور تبدیل شده است و بسیجیان همیشه در صحنه هستند، نیروهای مقتدر ما و با توان ما در سختی ها آرامش خود را صرف می کنند، از انقلاب و حق دست برندارند. و برای آرمان های انقلاب قیام کنند و در مقابل آنها خودفروشان و سلبریتی های خائن به دشمن پیوسته اند و با کمک شبکه های بیگانه و فضای مجازی سر و صدای زیادی به پا می کنند. اما مردم ایران در هر لباس و جنسیتی به معنای واقعی بسیجی هستند و شهدا کسانی هستند که باید شهادت نصیبشان شود و ما به آنها افتخار می کنیم.

اسدآباد

حجت الاسلام مرتضی محدی امام جمعه اسدآباد در خطبه های نماز جمعه 13 آذرماه با اشاره به اغتشاشات اخیر گفت: هر زمان که صدای جمهوری اسلامی بلندتر می شد، تلاش دشمن برای برهم زدن این امنیت و دانلودهای این سیستم بیشتر بود. وی با بیان اینکه دشمنان ما آمریکا و استکبار جهانی نمی خواهند ما پیشرفت کنیم چرا؟، گفت: پیشرفت ایران با شکست منطق دموکراسی غربی همراه است، خود آمریکایی ها گفتند مشکل آمریکا با ایران نیست. مسئله هسته ای و دستیابی به سلاح هسته ای، بلکه مشکل این است که جمهوری اسلامی ایران به بزرگترین قدرت نظامی در مناقشه با آمریکا تبدیل شده است.

امام جمعه اسدآباد تصریح کرد: آمریکا مسلط است، می گوید من باید آقا و قوی باشم، شما مطیع باشید، ایران خدمت نمی کند و در مقابل آنها می ایستد. ما تحقیر نمی شویم.

وی ادامه داد: آمریکا تمام تلاش خود را کرده است تا ما را زیر بار ارابه سلطه در هم بکوبد. حجت الاسلام موحدی گفت: اگر امروز می بینید که استکبار کثیف آمریکا کوچه ها و خیابان های ما را به هم ریخته است، از نامردی آنهاست که جرأت حمله به ایران را ندارند. زیرا می داند که با خاک یکسان خواهد شد.

وی ادامه داد: امروز جنگ بین رسانه‌های ضد انقلاب و ضد انقلاب و رسانه‌های ضد انقلاب ما با رسانه‌های مقاومت و انقلابی است. آنها سعی کردند همه مردم را در صحنه و صحنه فریب دهند. گروهی از اراذل و اوباش که از مواد صنعتی استفاده کرده و مشروبات الکلی مصرف کرده بودند، به خیابان ها رفتند، با سوء استفاده و خیانت، به جان و مال و ناموس مردم حافظ امنیت حمله کردند، اما مردم با عدم حضور در خیابان به آنها پاسخ دادند.

وی با اشاره به هفته بسیج و برکات این نهاد مقدس گفت: روشنگری وظیفه همه ماست، درست است که مشکل داریم اما در جاهایی که دشمن از خیانت و کینه توزی خود کم نکرده است. در این روزها شاهد پیشرفت ایران در عرصه های مختلف باشیم.»

وی با اشاره به دستاوردهای انقلاب گفت: امروزه یکی از بزرگترین تلسکوپ های دنیا و موشک های مختلفی در ایران ساخته شده است. و اینها معجزه هستند. این بسیج لشکر مخلص خدا پایانی ندارد و متوقف نخواهد شد.

امام جمعه اسدآباد با تاکید بر برخورد قاطع با یاغیان و بدون مماشات گفت: هرکس به جان و مال مردم اهمیتی ندهد و آتشی به پا کند باید سرش را ببرند. به کمتر راضی نمی شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید