از پیشبرد توافق صلح ابراهیمی تا توهم محدود کردن دخالت ایران و آمریکا برای حفظ اعتماد؛ با کمک پایداری منطقه ای


ساعت: 10:01
تاریخ ارسال: 1301/04/13
کد خبر: 1880692

با تحقیق در مورد اهداف سفر بایدن به خاورمیانه، این موضوع مطرح شد.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا قرار است در تاریخ 31 تیر 1401 برای اولین بار در دوران ریاست جمهوری خود به خاورمیانه سفر کند و در این سفر با نمایندگان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی دیدار و گفتگو کند. عربستان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش تهران نیوز ، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قرار است برای اولین بار در دوره ریاست جمهوری خود در تاریخ 13 تا 16 جولای 2022 (22 تا 25 تیر 1401) به خاورمیانه سفر کند و در این سفر مقامات رسمی رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی باید دیدار و گفتگو کنند.

به نظر می رسد بایدن که آمادگی جسمانی ندارد، چهار هدف برای سفر به غرب آسیا در سر دارد. به گفته کارشناسان، پیشرفت “توافق ابراهیم 2”: اساسی ترین و البته مهم ترین دستور کار بایدن تحقق ابتکار خود برای پیشبرد نسخه مورد نظرش از توافق ابراهیم است. دوم: متقاعد کردن کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای افزایش تولید نفت که اقدام اخیر گروه موسوم به “اوپک پلاس” برای افزایش تولید نفت به بیش از 6 میلیون بشکه در روز است. سوم: ارائه تضمین‌های اقتصادی و امنیتی جدید به متحدان منطقه‌ای آمریکا و تلاش بایدن برای جلوگیری از فروپاشی چارچوب اتحاد منطقه‌ای آمریکا به نفع بازیگرانی مانند چین و روسیه. چهارم: تقویت موضع دموکرات ها در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا به گونه ای که بایدن فکر کند از طریق رایزنی با مقامات منطقه و به ویژه تسهیل روند عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی. و عربستان سعودی می تواند دستاوردهایی را در زمینه سیاست خارجی برای خود رقم بزند.


سیاست تشنه نگه داشتن عربستان

مهدی خرسند کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار تهران نیوز به تحلیل سفر بایدن به منطقه پرداخت و گفت: در خصوص الگوبرداری رفتاری آمریکایی ها در سال های اخیر به ویژه از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، رویکرد واحدی را شاهد بوده ایم. دولت ترامپ و دولت ما بایدن هستیم. بایدن دقیقاً همان حادثه و نوع برخورد ترامپ با رهبران آل سعود و دولت‌های عرب منطقه را تکرار می‌کند و سفر خود به منطقه را با بی‌اعتنایی کامل به رهبران عرب منطقه انجام می‌دهد.

وی افزود: بایدن با تشنه نگه داشتن عربستان سعودی در روابط با آمریکا به دنبال کسب منافع بیشتر است. آمریکا با تاکتیک‌های مختلف تلاش می‌کند تا منافع خود را در منطقه حفظ کند، به‌ویژه اینکه امروز آمریکا در صحنه روابط بین‌الملل با مشکلات بسیار بزرگی مواجه است و این مشکلات امنیت ترافیک انرژی و حمل و نقل مواد غذایی را در جهان تهدید کرده است.

a83673b4 5259 4064 a191 93ef73d323a6 خبر خاکستری

این پژوهشگر روابط بین الملل ادامه داد: تحریم انرژی روسیه و تحریم نفتی ایران کشورهای مختلف جهان را با تورم انرژی و مواد غذایی مواجه کرده است و این موضوع به چالشی برای آمریکا تبدیل شده است. به همین منظور بایدن در این سفر قطعا از کشورهای عربی منطقه درخواست افزایش تولید نفت خود را خواهد داشت.

هوراند یکی از اهداف سفر بایدن به منطقه را متقاعد کردن کشورهای عربی منطقه برای کاهش حمایت از روسیه در زمان جنگ اوکراین عنوان کرد و در این زمینه گفت: از سوی دیگر، بایدن نیز در حال پیگیری است. موضوع ایران و موضوع هسته ای جمهوری اسلامی ایران و پیگیری طرح صلح ابراهیمی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی سفر بایدن به منطقه غرب آسیا را برای روابط تهران – ریاض موثر توصیف کرد و گفت: عربستان و ایران در تلاش برای رفع سوء تفاهم هستند و این موضوع می تواند به عادی سازی روابط منجر شود. اما بایدن با این سفر به دنبال جلوگیری از نزدیک شدن عربستان سعودی و ایران به یکدیگر است. به عبارت دیگر او می خواهد از طریق این سفر به سطح روابط تهران و ریاض کمک کند تا به سمت عادی سازی پیش نرود و از این رو فکر می کنم این سفر بر مواضع افراطی عربستان علیه جمهوری اسلامی ایران موثر باشد. یا حتی فکر می کنم با سفر بایدن به منطقه، گره پرونده هسته ای ایران هم اضافه شود.


مهار ایران در دستور کار سفر بایدن قرار دارد

عابد اکبری، مدیر عامل موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر در تهران در گفت و گو با خبرنگار تهران نیوز با بیان اینکه یکی از اهداف سفر بایدن به منطقه تاثیرگذاری بر مذاکرات هسته ای و مسائل مربوط به ایران بوده است، گفت: از سوی دیگر، یکی از اهداف سفر بایدن به منطقه باشد. ، دولت آمریکا به دنبال اعمال فشار بر کشورها است. این منطقه از طریق نفت خاورمیانه و افزایش تولید نفت در کشورهای منطقه به دنبال افزایش تولید نفت برای غلبه بر زمستان سرد پیش رو است که احتمالاً برای غرب و آمریکا مشکل ساز خواهد بود.

وی افزود: دولت بایدن برای افزایش فشار اقتصادی علیه کشورمان، بازار نفت ایران را هدف قرار داد تا جمهوری اسلامی ایران نتواند از فروش نفت سود اقتصادی دریافت کند. قطعا یکی از موضوعات سفر بایدن به منطقه، چگونگی محدود کردن صادرات نفت ایران است و وی در این باره با سران رژیم صهیونیستی و سعودی گفتگو خواهد کرد.

2d98e485 5e2a 448e a2c1 680bad2e4a0b خبر خاکستری

این کارشناس مسائل بین الملل در خصوص تامین امنیت اسرائیل و یافتن راه حل مناسب برای انحراف افکار عمومی از مشکلات داخلی رژیم صهیونیستی گفت: این روزها رژیم صهیونیستی با مشکلات داخلی زیادی مواجه است و از سوی دیگر امنیت این رژیم در منطقه با خطراتی همراه است و یکی از راه حل هایی که سران رژیم صهیونیستی برای انحراف افکار عمومی داخلی و خارجی باید طی کنند، فعال کردن پرونده های منطقه ای است. علاوه بر این، آمریکا به دنبال این است که تل آویو و ریاض را بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک کند تا برخی از خطرات پیرامون رژیم صهیونیستی از طریق عربستان خنثی شود.

اکبری در بخشی دیگر از این گفتگو گفت: حل اختلاف مصر و عربستان بر سر جزایر تیران و صنافیر از دیگر اهداف سفر بایدن به منطقه است و ظاهراً این جزایر رسماً به عربستان سعودی منتقل می‌شود و در ازای آن عربستان سعودی اجازه می دهد حریم هوایی خود به روی رژیم صهیونیستی باز شود.

به گفته وی، ایجاد ائتلاف علیه جمهوری اسلامی ایران از دیگر اهداف سفر بایدن به منطقه است که آن را در دستور کار خود قرار داده است.


خوش بینی رژیم های ارتجاعی

صباح زنگنه کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با «تهران نیوز»، با اشاره به اینکه منطقه خاورمیانه به دلیل دخالت آمریکا و رژیم صهیونیستی به منطقه ای ناامن تبدیل شده است، اظهار داشت: این منطقه به منطقه ای ناامن تبدیل شده است. خوش بینی باعث شده است که شرایط امنیتی و اقتصادی در منطقه دشوارتر شود.

وی افزود: منطقه خاورمیانه به ثبات و صلح نیاز دارد و قطعا سفر بایدن به خاورمیانه ثبات را به همراه نخواهد داشت، بلکه به بی ثباتی در منطقه دامن می زند. همانطور که نیروهای آمریکایی به دستور بایدن از افغانستان خارج شدند، آمریکا به همین راحتی می تواند جنگ جدیدی را در منطقه آغاز کند که همه کشورها را درگیر کند.

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: بایدن با نپذیرفتن لغو همه تحریم ها علیه ایران و اجرای کامل برجام، می خواهد پروژه ایران هراسی را در منطقه راه اندازی کند تا از طریق این پروژه شرایط امنیتی و اقتصادی خاصی را برای کشورمان به ارمغان بیاورد. تشکیل ائتلاف ضد ایرانی. به همین دلیل است که من اصلاً به سفر بایدن به منطقه خوشبین نیستم.

بر اساس این گزارش، رمز و راز امنیت در منطقه خاورمیانه روز به روز در حال افزایش است. کشورهای منطقه به رقابت شدید نظامی و تسلیحاتی با یکدیگر روی آورده اند و از سوی دیگر خوش بینی کشورهایی مانند عربستان و امارات به وعده های پوچ اسرائیل و پیمان صلح ابراهیم، ​​شرایط امنیتی منطقه را پیچیده کرده است. و قطعا موضوع پیمان صلح ابراهیم فروش سلاح بیشتر به عربستان و امارات است.یکی از اهداف مهم سفر بایدن به منطقه، تبادل نظر در مورد چگونگی مهار ایران و وضعیت یمن است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید