از کرسی دانشگاه تا توجه به عمق محرومیت در خراسان جنوبی


ساعت: 10:58
تاریخ انتشار: 1301/09/17
کد خبر: 1916530

روحیه عدالت خواهی و پیشرفت دانشجو در کنار جهاد علمی این کار را انجام داده است. او می کوشد تا خدمت را به بالاترین سطح برساند و این روحیه او را از فضا و ستاد دانشگاه به اعماق محرومیت رسانده است، گاه در عرصه عمران، گاه پزشکی و گاه آموزشی و فرهنگی.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از شرق، در تقویم جمهوری اسلامی؛ 16 دسامبر به دانشجویان اختصاص دارد، روزی به یاد سه دانشجو که در 25 آذر 1332 در اعتراض به سفر رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور وقت ایالات متحده کشته شدند. از سرگیری روابط ایران و انگلیس در دانشگاه تهران به نام روز دانشجو نشان می دهد که دانشجویان ما همیشه در خط مقدم مبارزه با استکبار بوده و هستند.

در واقع دانش آموزان یکی از مهمترین لایه های سرنوشت و پیشرفت کشور هستند که نقش بسزایی در پیروزی و پیشرفت انقلاب اسلامی داشتند و اکنون نیز به عنوان جوان ترین، آگاه و فعال جامعه با همین انقلابی. هویت در ساختن آینده و افتخار کشور و اقتدار آن بسیار مؤثر است.

دفاع از شعارهای انقلاب و عینیت بخشیدن به آنها یکی از مهمترین وظایف دانشجویان است و به قول معروف شهید بهشتی که فرمودند: «دانشجو مؤذن جامعه است و اگر بخوابد نماز جماعت است. ملت به پایان می رسد» او باید همیشه بیدار و در صحنه باشد و با روحیه ای دقیق و عدالت خواهانه زمینه رفع ظلم ها را فراهم کند و کشور را به حرکت و پیشرفت و احیای آرمان ها وادار کند.

دانشجویان نیروهای جوان متعهد، متخصص و آرمان گرا هستند و اگر به جایگاه آنها توجه شود و از استعدادهای آنها بهره برداری شود، انقلاب اسلامی آینده بسیار درخشانی خواهد داشت.

دانشجوی واقعی همیشه به دنبال پیشرفت و توسعه کشور است و نسبت به مردم جامعه دلسوز است و وقتی مشکلی را در جامعه می بیند سعی می کند ضمن مطالبه گری از مسئولین در مسیر حل آن حرکت کند، خودش وارد می شود. میدان عمل . یکی از مصادیق بارز که از دانش آموزان پیرو روحیه عدالت خواهی، پیشرفت و خدمت دیده ایم، برگزاری اردوهای جهادی در اقصی نقاط کشور از مرکز تا مرز است و روح بلندش اجازه مقابله به او را نمی دهد. مشکلات و کاستی ها، بی تفاوت باش.

روحش هم همینطور است; او را در کنار جهاد علمی قرار می دهد; جهاد نیز خدمت را به بالاترین حد می رساند و از فضا و ستاد دانشگاه به عمق محرومیت می کشاند و گاه به عرصه عمران، گاه شفا و گاه آموزشی و فرهنگی می کشاند. اردوهایی که به نفع بسیاری از مردم است. اما بزرگ ترین فایده برای خود دانش آموز با تزکیه نفس و رشد معنوی است که برایش پیش می آید و این تجربه شیرین جمعی او را بارها و بارها در راه این جهاد گام بر می دارد.



نقش فعال گروه جهادی دانشگاه فرهنگیان در سازندگی و آموزش

یکی از گروه های جهادی که در عرصه های مختلف خدمت کرده و فعالیت های موثر بسیاری انجام داده است، گروه جهادی دانشگاه فرهنگیان در پردیس شهید باهنر بیرجند است.

محمدامین زارع، رئیس گروه جهادی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند در گفتگو با خبرنگار هاورستان؛ سوبه تشکیل این گروه جهادی را مربوط به دو سال و نیم گذشته می داند که تاکنون اردوهای جهادی متعددی در عرصه های مختلف مدنی، فرهنگی و آموزشی برگزار کرده است.

به گفته وی، این گروه جهادی حدود 90 جهادگر فعال واقعی دارد که به صورت داوطلبانه از هر اردو بازدید می کنند. حتی در اردوهای آموزشی تعداد جهادگران ثبت نام شده به 200 نفر می رسد.

گروه جهادی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند به مقام معظم رهبری تاکید و توصیه کردند که گروه های جهادی تنها به فعالیت های مدنی نپردازند و در این راستا علاوه بر فعالیت های مدنی، مسائل فرهنگی، آموزشی و تربیتی نیز لحاظ شده است. او به شکلی خاص دنبال می کند و در این زمینه بسیار فعال بوده و هست.


زارع در این خصوص می گوید سال گذشته گروه جهادی آنها در بین دو هزار گروه جهادی کشور در رشته جهاد آموزشی مقام اول و در حوزه سازندگی مقام چهارم را کسب کردند که یکی از دلایل این بازگشت به در دوران کرونا که مدارس از جمله مدارس روستایی تعطیل شد، جهادگران این گروه که معلم هستند به روستاهایی رفتند که دانش آموزان آنها به اینترنت و آموزش مجازی دسترسی نداشتند و با وجود مقاومت آموزش و پرورش به صورت خودجوش این دانش آموزان تدریس می کردند.


جذب جهادگران با اردوهای جذاب

وی می گوید: فضای اردوهای جهادی به گونه ای است که هر دانش آموزی که در همان اردو شرکت می کند; برای اردوی بعدی اعلام آمادگی می کند و برای برگزاری آن لحظه شماری می کند. در واقع، اردوهای جهادی خود جهادگران جدید را جذب می کنند. اغراق نمی کنم اگر بگویم تمام جذب دانشجویان ما در بسیج با تشکیل اردوهای جهادی بوده است. دانشجویان زیادی از زمان استخدام تا پایان تحصیل در این اردوها حضور دارند.

او این اردوها را برگزار کرد. وی این امر را خدمت به مردم و راهی برای کسب تجربه و آشنایی دانش آموزان با محیط مدرسه و تدریس می داند و معتقد است دانش آموزانی که در این محیط قرار می گیرند معلمان آینده هستند.



اردوهای جهادی فصل جدیدی در زندگی دانش آموزان است

زارع معتقد است اردوهای جهادی فصل جدیدی در زندگی بسیاری از دانش آموزان است و نقش مهمی در شکل دادن به مسیر آنها دارد.

یکی از خاطرات وی از تأثیر اردوهای جهادی و تغییر در نگرش و دانش در بین دانشجویان این است که; یک دانشجو در اردوهای جهادی شرکت کرد که گفت تا آن زمان اصلاً نماز نخوانده بود، اما از زمان شرکت در اردو و تحت تأثیر فضای خوب و برنامه های مذهبی- فرهنگی آن، حتی یک نماز هم نخوانده است. یا دانش آموز دیگری که قبلاً هیچ علاقه ای به نماز نداشت، آنقدر تحت تأثیر فضای اردو قرار گرفته بود که به سایر دوستانش می گفت اگر بخواهید، نصف شب شما را برای نماز شب بیدار می کنم.



از دعا و نیایش گرفته تا خنده و تفریح

زارع فضای اردوهای جهادی را بسیار جذاب و دل انگیز می داند و می گوید: فضای اردوهای جهادی که برگزار می شود متنوع است. مراسم دعا و نیایش و صمیمیت و شوخی و خنده و تفریح ​​داریم. در این اردوها ارتباط دانش آموزان با مردم و دانش آموزان بسیار موثر بوده و منجر به تغییرات زیادی در آنها می شود که در نهایت منجر به خودسازی آنها می شود.

وی که خاطرات زیادی از اردوهای جهادی دارد به یکی از خاطرات طنز خود که مربوط به دوران کرونا است اشاره می کند و می گوید: زمانی که کرونا شدید بود، یک اردوی جهادی برای 41 نفر برگزار کردیم که متاسفانه در این اردو من و حدود 25 بچه به کرونا مبتلا شدیم. همانطور که شنیده بودیم کشیدن عنبرانزا برای کرونا مفید است، همه دور روستا رفتیم و سپس عنبرانزا را جمع کردیم. تیم کرونای ما دور یک چراغ جمع شده بود و عنبرناسا را ​​دود کردیم و خاطره دود را سپری کردیم. در این اردو بچه ها مریض بودند اما با این وجود دست از خدمت نکشیدند و سعی کردند با سلف سرویس و آموزش از راه دور تحصیل کنند.



درخواست مناطق محروم برای برگزاری اردو

زارع با اشاره به اینکه نمونه بودن این گروه جهادی باعث شده مناطق عقب مانده به دنبال دعوت آنها باشند، می گوید: بسیاری از روستاها از ما می خواهند که در منطقه خود اردو برگزار کنیم اما اگر هزینه های لازم از سوی مسئولان تامین شود، گروه جهادی ما این ظرفیت را دارد. و تمایل به برگزاری اردوهای جهادی هر هفته یا هر دو هفته یکبار. البته فعالیت های گروه جهادی دانشگاه فرهنگیان; این یک فعالیت موثر و خوب است، نه فقط یک اردو و عکس.

وی درباره استقبال مردم از اردوهای جهادی و جهادگران نیز می گوید: در همه اردوها مردم در کنار بچه های جهادی حضور دارند و در این اردوها نوعی عشق و وابستگی بین بچه های جهادی و مردم ایجاد می شود. اعتیادی که عاشق شدن با مردم را سخت می کند و همیشه در انتهای کمپ، مردم می خواهند ما دوباره به آنها بپیوندیم.

آخرین اردوی جهادی این گروه نیز اردوی فرهنگی، آموزشی، آموزشی و شهروندی مربوط به هفته گذشته در روستای چالونک شهرستان قاین می باشد که طی آن رنگ آمیزی و محوطه سازی مدرسه، لوله گذاری پروژه آبرسانی روستا و آموزش و یادگیری دانش آموزان انجام شد.


زارع می گوید: در هفته ای که در روستای چلونک بودیم با حضور مردم و مسئولان دانشگاه، یادواره دو شهید این روستا بودیم. به شهید کلی پور و ابراهیمی هم اشاره کردیم که می گویند فوت کرده اند. برای اولین بار است که چنین یادواره بزرگی با تجلیل از خانواده این دو شهید برگزار می شود. همچنین در این اردو هدایای کوچکی به دانش آموزان اهدا شد که از دریافت این هدایا بسیار خوشحال شدند و خوشحالی آنها برای من بسیار دلگرم کننده بود بنابراین نمی خواهم این حس خوب را با هیچ چیز دیگری عوض کنم.


وی معتقد است: برنامه بعدی این گروه جهادی، جهاد آموزشی است که ثبت نام آن از هفته جاری آغاز شده و باید در این جهاد باشد. جهادگران پنجشنبه هر هفته به مناطق محروم و حاشیه شهر رفته و با استفاده از فضاهای فرهنگی و آموزشی موجود، دانش آموزان را دور هم جمع کرده و برنامه های فرهنگی و آموزشی متنوعی را برای آنان ترتیب می دهند.


دانش آموزان پشت رهبر خود هستند

رئیس گروه جهادی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند با اشاره به 25 آذر؛ وی روز دانش آموز را روز تولد اندیشه ها، روز دوستی علمی، روز طلوع اندیشه های نو و روز فرهیختگان می داند و تاکید می کند که قشر دانشجو قبل از انقلاب همواره توکل بر خدا داشتند. و به نیروی خود اعتماد کردند و در صحنه های مختلف سیاسی و اجتماعی حضور یافت و با شعارهای خود مخالفت خود را با رژیم پهلوی اعلام کرد و بر دوستی و همدردی خود با رهبر انقلاب و مردم ایران تاکید کرد. امروز نیز مانند آن سال ها، دانشجویان پشت سر رهبر خود هستند و اجازه نمی دهند این انقلابی که با خون دانشجویان ما متولد شده است، آسیب کوچکی ببیند.

زارع ادامه می دهد: دانش آموزی که به جای اینکه تعطیلات آخر هفته خود را به استراحت و تفریح ​​بگذراند، به مناطق فقیرنشین می رود و در کنار دانش آموزانی که از نظر تحصیلی ضعیف هستند و مردمی که در محرومیت زندگی می کنند قرار می گیرد، در واقع در مسیری قرار گرفته است که مقام معظم رهبری آرزوها گرفته می شود و این دانش آموزان واقعا باید قدردانی شوند. دانشجویانی که وارد میدان جهاد می شوند با اخلاص و صفا می آیند تا کارشان اثرگذار باشد. از سوی دیگر، دانش آموز جدای از حضور در اردوی جهادی و خدمت، از علم جویی دست بر نمی دارد و به آموختن و تلاش در قلعه جهاد علمی بسنده نمی کند.

وی می گوید: وقتی کار جهادی دانش آموز ارزش داشته باشد، زمانی که منجر به خودسازی او شود، الحمدلله اردوهای جهادی ما به گونه ای است که تغییراتی که در دانش آموزان ایجاد می شود، تحولات عمیق و جاودانه ای است که با تلاش خودش محقق می شود.


تغییر نگرش دانشجویان معترض

وی فکر می کند دانش آموزان از بصیرت و دانش کافی برخوردارند اما برخی دیگر در فضای مجازی فریب دشمن را می خورند و خود را دانشجو می دانند و از خود فاصله گرفته اند و واقعیت زندگی مردم محروم روستا را دیده اند، نظرشان را می بینند. تغییر کرده. البته یکی از برنامه های گروه جهادی ما این است که دانشجویان معترض را که در قیام های اخیر شرکت کرده اند در اردوهای جهادی جذب و وارد کنیم تا بتوانند با واقعیت ها روبرو شوند. در همین راستا به چند نفر پیشنهاد دادم که قبول کردند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید