از یادآوری گلزنی دایی تا مسیرهای متفاوت مهاجمان تیم ملی/ آزمون و طارمی; رویای ایرانیان را محقق می کنند!


ساعت: 11:06
تاریخ انتشار: 1011/01/28
کد خبر: 1822544

گزارش تفصیلی مجله فیفا از تاریخ طولانی تیم ملی؛

سایت فدراسیون جهانی فوتبال به بررسی روند صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی 2022 قطر پرداخته است.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ سایت فدراسیون جهانی فوتبال در قالب مجله الکترونیکی «فیفا پلاس» در گزارشی از روند صعود تیم ملی فوتبال کشورمان به جام جهانی فوتبال 2022 قطر با نقش ستارگان شاغل در آسیا و اروپا. فوتبال به شرح زیر بود.

پس از صعود به اوج فوتبال آسیا در دهه 1970، ایران بار دیگر در اواسط دهه 1990 به لطف نسل طلایی خود که راه را برای حضور بازیکنانش در اروپا هموار کرد، به اوج خود رسید. علی دایی و کریم باقری به لطف عملکرد فوق‌العاده خود در جام ملت‌های آسیا در سال 1996 مورد توجه تیم آلمانی آرمینیا بیله‌فلد قرار گرفتند و اولین فوتبالیست‌های ایرانی شاغل در بوندسلیگا شدند. هداد عزیزی خیلی زود به کلن پیوست، زیرا به نظر می رسد آلمان منبع جدیدی از استعدادهای فوتبال را کشف کرده است.

عملکرد قدرتمند تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 1998 فرانسه باعث افزایش اعتبار و ارتقای ایرانیان شد که در انتقال مهدی مهدوی کیا به تیم فوتبال هامبورگ نمود پیدا می کند. جایی که او هشت فصل موفق را سپری کرد و به یکی از اسطوره های باشگاه آلمانی تبدیل شد. در آغاز جام ملت های آسیا 2000، 6 ایرانی در اروپا بازی کردند. در حالی که در مسابقات قاره ای قبلی این آمار به یک نفر کاهش یافت.

بزرگ ترین نام این نسل طلایی فوتبال ایران کسی نیست جز علی دایی، مهاجم افسانه ای. این گلزن باتجربه و با استعداد موفق شد در مسابقات بین المللی 109 گل ملی به ثمر برساند. رکوردی که به تازگی پس از 15 سال توسط کریستیانو رونالدو شکسته شد. اکنون پس از گذشت 17 سال از آویختن کفش های دایی، لیگ های بزرگ اروپایی شاهد موج جدیدی از استعدادهای ایرانی هستند. نگاهی گذرا به هسته اصلی تیم ملی ایران در مسابقات اخیر گواه این است که حدود نیمی از این ملی پوشان در فوتبال اروپا مشغول به کار هستند و نیمی دیگر در لیگ ایران یا کشورهای همسایه مانند قطر و امارات بازی می کنند.

این نشان دهنده استعداد بالا و استعداد بازیکنان خوب ایرانی و باشگاه های اروپایی است. از انگلیس گرفته تا هلند و آلمان چه ارزشی برای ایرانی ها قائل هستند؟ هیچ نمونه ای بهتر از این وجود ندارد که دو ستاره درخشان فوتبال ایران این موضوع را تایید کنند. مهدی طارمی و سردار آزمون. ناگفته نماند حریفان ایران در مرحله گروهی جام جهانی 2022 قطر یعنی انگلیس، آمریکا و یک تیم هنوز ناشناخته اروپایی باید برای مهار این دو ستاره برنامه ریزی کنند.

این ستارگان ایرانی که در دنیایی کاملا متفاوت به دنیا آمده اند، در طول دوران حرفه ای خود، مسیرهای متفاوتی را طی کرده اند، اما این دو در بحبوحه دوران فوتبالی خود با هم آشنا می شوند. آزمون در شمال شرق شهر گنبدکاووس، بسیار نزدیک به مرز ترکمنستان به دنیا آمد. آزمون به شمال ادامه داد و در دوران نوجوانی فرصت بازی در ایران را رد کرد و به باشگاه روبین کازان روسیه پیوست. آزمون پس از هشت سال رقابت در لیگ برتر روسیه با به ثمر رساندن 85 گل و پیوستن به تیم فوتبال بایرلورکوزن، بهترین گلزن فصل 2019/20 و بهترین بازیکن فصل 2020/21 شد.

این بازیکن 27 ساله یکی از بهترین مهاجمان مقدماتی جام جهانی 2022 قطر بود که 10 گل به ثمر رساند. او همچنین با 6 گل از جمله گلزنی به بایرن مونیخ و اتلتیکو مادرید بهترین گلزن ایرانی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا است. در عوض؛ مهدی طارمی متولد بوشهر در ساحل خلیج فارس در غرب ایران است و تا سال 2018 فقط در لیگ ایران بازی می کرد. او در آن زمان 26 ساله بود و رویای بازی در اروپا بیش از پیش دورتر به نظر می رسید.

زمانی که طارمی در سال 2014 از تیم زادگاهش ایران، جوان بوشهر، به پرسپولیس، موفق ترین باشگاه کشور رفت. بسیاری بر این باور بودند که این اوج دوران حرفه ای این مهاجم خواهد بود. وی در مدت حضور 4 ساله خود در پرسپولیس با جایزه بزرگ تهران، برای اولین بار به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا راه یافت و دو بار موفق به کسب جایزه بهترین گلزن لیگ برتر ایران شد.

طارمی در سال 2018 سرانجام با پیوستن به الغرافه قطر که با وسلی اسنایدر هلندی بازی می کند، فرصت بازی حرفه ای در خارج از کشور را پیدا کرد. در عرض یک سال پیشنهادی از تیم فوتبال پرتغال ریو آوه دریافت کرد و راهی اروپا شد. هنگامی که تعداد گل های خود در اولین فصل خود با 18 گل، غول پرتغالی پورتو را مجبور به جذب او در پایان فصل کرد.

در 13 آوریل 2021، فرزند بوچر با زدن یک ضربه قیچی تماشایی در خانه تیم فوتبال چلسی در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا سوژه جنجال جهانی شد. شوت طارمی در رقابت های سال گذشته به عنوان گل فصل انتخاب شد و مفتخر به کاندیدایی جایزه پوشکای فیفا شد.

فوتبال ایران از زمان علی دایی مسیر زیادی را طی کرده است اما حالا با جاه طلبی های بالای خود جایگاه خوبی در عرصه بین المللی دارد. تیم ملی پس از خروج زودهنگام از جام جهانی روسیه که تنها یک امتیاز با دو تیم اول گروه B یعنی اسپانیا و پرتغال فاصله داشت، مشتاق است برای اولین بار در تاریخ خود به مرحله یک هشتم نهایی صعود کند. ایران می داند که با بازیکنانی مثل آزمون و طارمی هر چیزی ممکن است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید