از 86 مدال آور المپیکی ایران، 82 نفر مهاجرت کرده اند

از 86 مدال آور المپیکی ایران، 82 نفر مهاجرت کرده اند

احتمالاً با کلمه استعدادیابی آشنا هستید. همه جوامع پیشرفته برای استعدادیابی و استعدادیابی ارزش قائل هستند و شرکت ها برای جذب کارمندان به استعدادها در زمینه های مختلف نگاه می کنند. اما استعدادها در ایران چگونه شناسایی می شوند و چه نهادهایی روی آن کار می کنند؟

صفدر زارع حسین آبادی دبیرکل انجمن استعدادهای برتر ایران گفت: انجمن استعدادهای برتر ایران یکی از نادرترین انجمن هایی است که در زمینه شناسایی جوانان و استعدادهای نخبه فعالیت می کند. انجمن از حدود سال 1359 فعالیت خود را آغاز کرده است، در 20 سال گذشته تغییراتی را در این انجمن از نظر بازدهی که از مجموعه داشتیم ایجاد کرده ایم.

وی ادامه داد: در ابتدا به دنبال استعدادهای درخشان برای حضور در مسابقات و افراد مستعد بودیم. بچه هایی که می خواهند در المپیک شرکت کنند باید در کلاس های استعدادهای درخشان شرکت کنند و جزو بهترین های ایران انتخاب شوند. دانشگاه تهران در برگزاری این کلاس ها و آموزش ها به ما کمک کرد. در سایر استان ها نیز دانشگاه های شیراز، تبریز و مشهد بسیار کمک کننده بوده اند.

زارع حسین آبادی گفت: پس از مدتی انجمن وارد عرصه های مختلف شد و 16 کارگروه در حوزه ورزش، نخبگان اقتصادی و محیط زیست و… راه اندازی کرد.

در حال حاضر 65000 نفر در انجمن استعدادهای برتر ایران عضویت دارند

وی ادامه داد: شناسایی استعدادها در حوزه های مختلف به صورت متفاوتی انجام می شود. در این 20 سال سالانه تعداد زیادی از افراد به انجمن می پیوندند. بچه هایی هستند که شناخته شده نیستند. اما اکنون 65000 نفر در انجمن استعدادهای برتر ایران عضویت دارند که بیشتر از دختران تا پسران است. ما در انجمن استعدادهای برتر ایران در 20 سال گذشته 197 ثبت اختراع داشته ایم که بسیاری از آنها تبدیل به شغل و کارآفرینی شده است.

وی گفت: در این مورد باید بیشتر به کیفیت توجه کنیم تا کمیت. مثلا چند سال پیش با دختر بچه ای از میدان خراسان تهران آشنا شدیم که خانواده اش پول کافی برای ادامه تحصیل فرزندشان را نداشتند و من حتی می خواستم این کار را بکنم: «به او شوهر جوان بدهید؛ اما این مرد معرفی شد به ما رسید و در المپیک نمرات بالایی گرفت، سپس مهاجرت کرد و سرنوشتش تغییر کرد.

دبیر انجمن استعدادهای درخشان ایران گفت: در این سال ها مهاجرت های زیادی داشته ایم. بچه هایی که مدال می گیرند نه به خاطر جذب خارج از کشور، بلکه به دلیل کم توجهی در کشور به مهاجرت فکر می کنند. 86 مدال آور المپیک داشتیم که 82 تا 83 نفر مهاجرت کردند.

استعدادهای به جا مانده از پیشرفت به دلیل فقر

او گفت: «این یک خیریه است نه سودآور. وی ادامه داد: حمایت ما از بچه های این انجمن این است که آنها را به عنوان استعدادها شناسایی می کنیم، به عنوان مثال برای استعدادهای ورزشی به آنها تسهیلات با تخفیف های خوب ارائه می دهیم تا استعدادشان شکوفا شود، اما کسانی هم هستند که نمی توانند هزینه اولیه را بپردازند.

زارع حسین آبادی در مورد اینکه دولت می تواند به نوجوانان و جوانان با استعداد و فعالان استعدادیابی کمک کند تا استعدادهای آنها را شکوفا کند، گفت: آنچه دولت باید انجام دهد حمایت از این کودکان است. بچه هایی که استعداد دارند اما نمی توان آن استعدادها را شکوفا کرد. سازمان هایی در کشور هستند که می توانند در این زمینه کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید