استارتاپ محبوب بدون پاسخ روشن تعطیل می شود/بدون دود برای جلوگیری از دوچرخه سواری زنان تعطیل می شود؟

استارتاپ محبوب بدون پاسخ روشن تعطیل می شود/بدون دود برای جلوگیری از دوچرخه سواری زنان تعطیل می شود؟

شرکت نوپا بیدود که خدماتی برای ارائه دوچرخه های مشترک به شهروندان بود، اخیرا تعطیل شد و تاکنون کسی پاسخی به این موضوع نداده است. همچنین به گفته مدیرعامل این شرکت، این تعطیلی باعث اخراج 150 نفر از کارکنان شد.

الهه جعفرزاده: اخیرا خبری مبنی بر تعطیلی یکی از استارت آپ های تازه کار و کارآمد منتشر شد که واکنش های متفاوتی را از سوی کاربران آن به همراه داشت. شرح خبر این بود که شرکت “پاک چاه ایرانیان” که با نام تجاری “بیدود” فعالیت می کرد برای همیشه تعطیل می شود.

این اتفاق قبلا در شیراز افتاده بود. پس از سه سال فعالیت، مسئولان شهرداری اعلام کردند که با توجه به اتمام مدت قراردادهای بدون دود، دوچرخه های این سرویس از شهرهای تهران و شیراز جمع آوری شد.

هدف از راه اندازی این سرویس کمک به کاهش آلودگی هوا و حمل و نقل پاک یا بدون دود بود. در کنار این اهداف، این مجموعه تلاش کرد تا حمل و نقل شهری را هوشمندتر کند که در کشور ما ایده جدیدی به حساب می آمد. هوشمندسازی حمل و نقل، علاوه بر ایجاد امکان حمل و نقل ایمن تر و راحت تر برای شهروندان، می تواند در کاهش آلودگی ناشی از وسایل نقلیه شخصی نیز مفید باشد.

نحوه استفاده از این سرویس به این صورت بود که کاربران می توانستند با نصب اپلیکیشن Biddu از ایستگاه های خاص Biddu دوچرخه کرایه کنند و سپس در هر نقطه از محدوده مجاز پارک کنند تا سایر کاربران از آن استفاده کنند.

استارتاپ محبوب بدون پاسخ روشن تعطیل می شود/بدون دود برای جلوگیری از دوچرخه سواری زنان تعطیل می شود؟

با توجه به اینکه بیدود از سال 1396 سابقه فعالیت دارد و در راستای بهبود حمل و نقل عمومی و حفظ محیط زیست فعالیت می کند، طرفداران زیادی را با خود همراه کرده است. اقشار مختلف جامعه از ورزشکاران و دوچرخه سواران حرفه ای گرفته تا دانش آموزان و کارمندان از خدمات او استفاده می کردند. اما به نظر می رسد تعطیلی این مجتمع توجیه منطقی ندارد.

این تصمیم در حالی اتخاذ شد که ترافیک در کلان شهر تهران گاهی به اوج خود می رسد و علاوه بر ایجاد اختلال در تردد شهری، حجم زیادی ذرات آلاینده را نیز وارد هوا می کند و منجر به آلودگی گسترده شهر می شود.

شواهد حاکی از آن است که دوچرخه های نارنجی بدون دود چند ماهی است که توسط شهر جمع آوری شده است، اما خبر تعطیلی این سرویس به تازگی توسط مدیر اجرایی مجموعه تایید شده است.

حسین قاسمی، مدیرعامل این شرکت، عدم پاسخگویی و برخورد غیرکارشناسی را دلیل تعطیلی و شکست شهرداری تهران می داند.

همچنین این تعطیلی منجر به مناسب سازی 150 نفر از کارکنان مجتمع شد و هم اکنون تنها 4 پرسنل سیستم این مجموعه را مدیریت می کنند. بر اساس برآوردهای اخیر، بیدود با داشتن بیش از 5000 دستگاه دوچرخه، حدود 140 میلیارد تومان ارزش گذاری شده بود، اما در نهایت این تجارت به آخرین توقف خود رسید.

باید گفت که حمل و نقل به عنوان یک سیستم زیرساختی نقش موثری در ایجاد بستری هوشمند در فضای شهری دارد. استفاده از سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی در حوزه حمل و نقل به نوعی مبنای این امر است.

سخنگوی شورای شهر تهران و رئیس کمیته عمران و امور حمل و نقل شورای شهر با وجود تماس های فراوان حاضر به پاسخگویی و صحبت در این زمینه نشدند.

البته گمانه زنی ها در مورد اصرار برای تعطیلات عاری از دخانیات به موضوع دوچرخه سواری زنان برمی گردد، همانطور که در سال 1377 بحث حجاب و محدودیت در دوچرخه سواری زنان شایعاتی در مورد امکان تعطیلات بدون دخانیات منتشر شد. هرگز به وضوح در این اعلام نشده است.

چگونه سال 1998 بدون دود و حجاب در اخبار شد؟

روزنامه شرق در تابستان 1377 که دوچرخه های بدون دود رو به افزایش بود و بحث ممنوعیت دوچرخه زنان مطرح می شد، در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشت: چند ماهی است که شهرداری تحت فشار بوده است تا زنان را از این مکان خارج کند. دوچرخه های بدون دود و مجبور بود در این برنامه وجود داشته باشد.لازم به ذکر است دوچرخه سواری بانوان ممنوع است و این موضوع فعلا حل شده است.

علی پیرحسینلو معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نظر مخالفان حذف زنان از مناقصه را در صفحه توئیتر خود بازنشر کرد. وی با انتشار توییت زینب نصیری، مدیرکل سلامت شهرداری تهران، تلویحا مخالفت سازمان حمل و نقل و ترافیک و شرکت بیدود را با این اتفاق نشان داد.

نصیری نوشت: نمی شود 50 درصد مردم را از دوچرخه سواری منع کرد و بعد انتظار شهر پاک داشت. ضرورت تحقق شهری با محوریت مردم و سلامت، امکان برنامه ریزی بر اساس نیاز همه شهروندان است. با سلب این حق زنان، نه تنها نیمی از جمعیت، فرصت تحقق مسیر سلامت خانواده محور را نیز از دست می دهند.

پس از انتشار این توئیت ها بود که سخنگوی وقت قوه قضائیه توضیحاتی در خصوص دوچرخه سواری بانوان داد. دستگاه قضایی ممنوعیت دوچرخه سواری زنان را اعلام نکرد و حجاب را ملاک قرار داد. غلامحسین اسماعیلی گفت: دوچرخه سواری برای ما مشکلی ندارد اما آن چیزی که مشکل دارد عفاف و حجاب است. هیچ فرقی بین حجاب نداشتن در ماشین یا نداشتن حجاب در موتورسیکلت یا دوچرخه وجود ندارد. پس دوچرخه سواری برای ما مشکلی ندارد بلکه آن چیزی که مشکل دارد رعایت عفاف و حجاب است.

حدود 4 سال از آن روزها می گذرد و دود زدایی بی سر و صدا بدون توضیح روشن، همان حرف ها و بحث های حجاب و زن و دوچرخه سواری را زنده می کند.

در حالی که کشورهای مختلف دنیا با استفاده از پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا در تلاش هستند تا حمل و نقل شهری خود را هوشمند و آسان کنند، در ایران نیز کسب و کاری نوین در همین زمینه و با اهداف مثبت زیست محیطی و تضمین سلامت و رفاه است. شهروندان تازه شروع شده بدون دلیل یا توضیح سقوط کردند.

دیدگاهتان را بنویسید