استاندارد خدمات پس از فروش اجباری شد/چند استاندارد ملی داریم؟


ساعت: 15:07
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۱۹
کد خبر: 1902685

رئیس سازمان ملی استاندارد از اجباری شدن خدمات پس از فروش خودرو خبر داد و گفت: این موضوع در جلسه اخیر شورای عالی استاندارد تصویب شد و خدمات پس از فروش لوازم خانگی نیز مشمول خواهد شد. یک استاندارد اجباری

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد در نشست خبری با بیان اینکه ایران دارای 398 کرسی بین المللی است، گفت: ما جزو کشورهایی هستیم که در بحث استاندارد عنوان داریم. همچنین در آخرین رتبه بندی استاندارد، رتبه ایران در بین 167 کشور عضو ISO از 26 به 22 ارتقا یافت.

اسلام پناه گفت: در اجلاس بین المللی اخیر سازمان بین المللی استاندارد (ISO)، هیات ایرانی با هیئت های ۲۸ کشور جهان دیدارهای رسمی داشت که منجر به توافقاتی از جمله در زمینه تجاری سازی آزمایشگاه های مرجع و کشورهای هدف شد. وی گفت: در ماه های اخیر بدهی 4 سازمان بین المللی 5 ساله ایرانی مرتبط با ایزو اعم از حق عضویت و سایر پرداخت هایی که پیش از این به بهانه تحریم ها پرداخت نمی شد به یکباره پرداخت شد.

استانداردهای 85 سختگیرانه نیستند

وی درباره استانداردهای 85 گانه خودرویی نیز گفت: استانداردهای 85 سختگیرانه نیست. در اروپا و برخی کشورهای دیگر شاهد استانداردهای سخت گیرانه تری هستیم. آنها حتی استانداردهای داخلی دارند. دستور کار استاندارد، اجرای قانون و رفع شکایات مردم است و پنج خودروی ضعیف، معیوب و خطرناک در اثر اجرای استانداردها از خط تولید خارج شده است.

وی در خصوص واردات خودرو نیز گفت: کشور باید خودروهایی را وارد کند که استاندارد و دارای کیفیت های مورد نظر سازمان باشد. این سوال ربطی به قیمت این خودروها و به صرفه بودن یا نبودن آنها ندارد.

اسلام پناه در ادامه با بیان اینکه تعداد استانداردهای ملی به 34 هزار و 800 مورد رسیده است، اظهار داشت: بازنگری در استاندارد بنزین یورو 5، بازنگری استاندارد گاز طبیعی، بازنگری استاندارد نفت کوره و همچنین تدوین 10 استاندارد اجباری در حوزه. مدیریت پسماند، به روز رسانی 10 این استاندارد یکی از 85 استاندارد خودرویی است و بازنگری اساسی در استاندارد ملی برنج از جمله اقدامات انجام شده در ماه های اخیر است.

رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه از اجباری شدن خدمات پس از فروش خودرو خبر داد و گفت: این موضوع در جلسه اخیر شورای عالی استاندارد تصویب شد و قبل از پایان در شورای عالی استاندارد بعدی برگزار خواهد شد. استاندارد اجباری سال شامل خدمات پس از فروش لوازم خانگی نیز می شود.

اسلام پناه همچنین با بیان اینکه در آخرین پایش این سازمان صنایع مشخص شد میزان کم فروشی محصولات مختلف کاهش یافته است، توضیح داد: از ابتدای سال جاری طرح کنترل وزن و نظارت بر محصولات تولیدی در هر کشور و اولین استان از 14 استان در مواد غذایی و محصولات وابسته سوال یارانه محقق شد. با نمونه برداری از 365 نمونه برند محصول، 41.6 درصد کاهش قیمت محصول به دست آمد. نظارت انجام شده به صورت خرید از بازار بوده است.

به گفته وی، در برنامه دوم که در کارخانجات تولیدی اجرا شد، مجموعه کالاها افزایش یافت و در نمونه 699 نمونه برند، 39.6 درصد فروش کم به ثبت رسید. طرح سنجش وزن هم اکنون در مرحله سوم خود قرار دارد و گزارش های ماهانه استان ها در حال ارسال به سازمان ملی استاندارد است.

وی در مورد کیفیت بنزین وارداتی و داخلی و شایعاتی مبنی بر ممانعت از ورود سازمان ملی استاندارد به بررسی کیفیت این محصول گفت: این ارتباط درب بسته ای برای سازمان نیست. بنابراین بر اساس قانون هوای پاک، وزارت نفت موظف به رعایت استانداردهای بنزین داخلی و وارداتی است و باید استاندارد ملی یورو 5 را با کمک سازمان ملی استاندارد تدوین کند. اخیراً محموله‌های بنزین وارداتی کاملاً کنترل شده و در مواردی که ایراداتی مشاهده می‌شد، اجازه ورود به آنها داده نمی‌شد.

دیدگاهتان را بنویسید