استراتژی اسرائیل علیه ایران شکست خورده است


ساعت: 23:24
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۳
کد خبر: 1855787

اندیشکده شورای آتلانتیک موفقیت استراتژی «هزاران آسیب» رژیم صهیونیستی علیه ایران را بررسی کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رژیم صهیونیستی چند ماه پیش از استراتژی جدید خود علیه ایران موسوم به «مرگ بر هزار مجروح» رونمایی کرد.

شورای آتلانتیک در گزارشی به بررسی استراتژی رژیم صهیونیستی علیه ایران پرداخته است.

در این گزارش آمده است: «اسرائیل در هفته‌های اخیر حملات خود را به ایران افزایش داده است. برخلاف کابینه قبلی اسرائیل که بر خرابکاری برنامه هسته‌ای ایران و کشتن دانشمندان هسته‌ای متمرکز بود، به نظر می‌رسد این استراتژی (در کابینه کنونی اسرائیل) توسط دانشمندان و افسران دیگری که در برنامه موشکی و پهپادهای ایران دخیل هستند، مانند و اعضا، توسعه داده شده است. نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز هدف قرار گرفته است.

در این گزارش آمده است: «نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل به تعهد خود به استراتژی «هزار مجروح» پایبند بوده و به نظر می رسد که حملات (اخیر) از جمله راهپیمایی 22 مه را تایید کرده است.» حسن صیاد هدی توسط نیروهای قدس کشته شد. “

اندیشکده شورای آتلانتیک در گزارشی اعلام کرد: این حادثه و سایر کشتارها و خرابکاری های اخیر به اسرائیل نسبت داده می شود.

نفتالی بنت در هفتمین روز از ژوئن (17 ژوئن) در نشست کمیته دفاعی و روابط خارجی کنست به این اتفاقات اشاره کرد و گفت: منطقه در حال گسترش بود و بدون هیچ آسیبی بیرون می آمد، تمام شده است. ما در همه جا و در هر زمان کار می کنیم و به این کار ادامه خواهیم داد.»

اظهارات بنت مورد انتقاد اعضای ارشد ارتش اسرائیل قرار گرفت. این اعضا بر این باورند که چنین اظهاراتی تنها باعث تقویت تمایل ایران برای انتقام از اسرائیل می شود.

مقامات سابق اسرائیل می گویند خروج ترامپ یک اشتباه است

در این گزارش آمده است: «به نظر می رسد اوج این دستاورد این است که دولت باید متقاعد شود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروریستی خارجی آمریکا باقی خواهد ماند». این موضوع که در اسرائیل بسیار مورد تمجید قرار گرفته است، بازگشت ایران به توافق هسته ای 2015 را بسیار دشوار کرده است، در حالی که بسیاری از مقامات سابق اسرائیلی بر این باورند که خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک یک اشتباه است.

شورای آتلانتیک گفت: «از دیدگاه یک ناظر عادی، ممکن است به نظر برسد که اسرائیل در ضربه زدن و سردرگمی مقامات ارشد ایران موفق است».

آیا استراتژی اسرائیل علیه ایران موفق است؟

در این گزارش آمده است: «اما واقعیت برنامه هسته‌ای ایران در 6 ژوئن در جلسه هیئت مدیره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روشن شد و با وجود تلاش‌های اسرائیل برای حذف برنامه هسته‌ای ایران، عمق پیشرفت ایران روشن شد.» . . تهران به غنی سازی ده ها کیلوگرم اورانیوم خالص 60 درصد، نصب سانتریفیوژهای پیشرفته IR6 در تأسیسات زیرزمینی فردو و تولید فلز اورانیوم ادامه می دهد. همه این فعالیت ها بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ممنوع بود، در حالی که اسرائیل به شدت با برجام مخالف بود و زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود، کابینه اسرائیل برای سرنگونی آمریکا لابی کرد و او تا ایران رفت. توافق را نقض کرد.»

تحریم ها و تهدیدها نه برنامه هسته ای ایران را متوقف کرده و نه رفتار آن را تغییر داده است

در این گزارش آمده است: «در پرتو این تحولات، اسرائیل موضع مشکوک خود را در مورد «غنی سازی صفر» در قبال ایران حفظ کرده است، در حالی که بر برنامه جایگزین غیرواقعی تکیه می کند. ادامه تحریم‌های اقتصادی، عملیات‌های مخفیانه مختلف و تهدید به بمباران تأسیسات هسته‌ای ایران نه برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرده و نه رفتار آن را متوقف کرده است و شکی نیست که این امر در آینده موفق خواهد بود.

همسایگان عرب تهران در خلیج فارس از اخراج ایران می ترسند

در گزارش شورای آتلانتیک آمده است: مفهوم «فشار حداکثری» که در دوره ترامپ مطرح شد، دیگر در دنیایی با کمبود نفت و تمایل به دور زدن تحریم‌ها معتبر نیست. درآمدهای صادرات نفت ایران تحت رژیم تحریم های کنونی گویای این واقعیت است. دولت بایدن نیز تمایلی به افزایش فشار به دلیل افزایش قیمت سوخت ندارد. همسایگان عرب ایران در سراسر خلیج فارس نیز از انزوای ایران می‌ترسند و تمایلی به اعمال تحریم‌ها بر ایران ندارند، موضوعی که باعث شده دولت ترامپ آشکارا از امارات به دلیل نادیده گرفتن فرار ایران از تحریم‌ها انتقاد کند.

سال 2003 آخرین باری بود که ایران یک تهدید نظامی واقعی برای ایالات متحده احساس کرد

در این گزارش آمده است: «این تصور که تهدید نظامی معتبری علیه برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد نیز اشتباه است. آخرین باری که ایران احساس خطر واقعی کرد در سال 2003 بود، زمانی که ده ها هزار نیروی آمریکایی به عراق حمله کردند. نیروهای آمریکایی نیز در افغانستان حضور داشتند و تهران می ترسید که کشور بعدی باشد. این نوع تهدید را نمی توان با توجه به سایر بحران های جدی تر و همچنین تمایل ایالات متحده برای کاهش حضور نظامی خود در خاورمیانه جدی گرفت.

شورای آتلانتیک در گزارشی اعلام کرد: «بنابراین، در حالی که اسرائیل همچنان به موفقیت های تاکتیکی قابل توجهی می بالد، به هدف استراتژیک خود برای جلوگیری از برنامه هسته ای پیشرفته ایران دست نیافته است».

دانش هسته ای در ذهن تعداد بی شماری از دانشمندان هسته ای ایران وجود دارد و قابل حذف نیست

در ادامه این گزارش آمده است: «اسرائیل همچنان ذهنیت یک دهه پیش را حفظ کرده است، زیرا جهان به ویژه برنامه هسته ای ایران تغییر کرده است. در واقع، اساس سیاست اسرائیل همچنان این ایده است که می توان ایران را از قابلیت های هسته ای خود محروم کرد، در حالی که برنامه هسته ای ایران دیگر آن چیزی نیست که یک دهه پیش بود. ایران توانسته است بر موانع فنی قابل توجهی به ویژه در زمینه غنی سازی و تولید سانتریفیوژ فائق آید. دانش در ایران گسترش یافته است و تعداد بیشماری از دانشمندان هسته ای در ذهن وجود دارد – بسیار بیشتر از آن که بتوان آنها را حذف کرد.

حتی اگر فردا تأسیسات هسته ای ایران ناپدید شوند، چند ماه دیگر بازسازی خواهند شد

در این گزارش آمده است: «بدتر از آن این است که حتی اگر فردا تأسیسات هسته‌ای ایران به‌طور معجزه‌آسایی ناپدید شوند، ایران می‌تواند ظرف چند ماه آنها را بازسازی کند زیرا دانش فنی در کشور دارد». در نهایت، راهبرد هزاران اسرائیلی مجروح در جنگ موسوم به «جنگ بین جنگ‌ها» در مسائل منطقه‌ای نیز اعمال شده است. با این حال، حملات اسرائیل در سوریه و لبنان نه وضعیت ایران را تغییر داده و نه حزب الله لبنان را تضعیف کرده است.

اسرائیل با حملات تلافی جویانه ایران پاسخ داده است

شورای آتلانتیک در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اگرچه ایران چالشی برای جامعه بین‌المللی است، اما اسرائیل به خط مقدم جنگ علیه ایران رفته و علیه ایران تلافی کرده است». با توجه به این واقعیت ها، اسرائیل به پیروزی بسیار پرهزینه ای بر ایران دست می یابد. در بهترین حالت، حملات اسرائیل برنامه ایران را متوقف کرد و در بدترین حالت، ایران را تشویق کرد که سریعتر حرکت کند. اسرائیل نیاز به محاسبه مجدد و اجرای استراتژی دارد که مطابق با وضعیت فعلی برنامه هسته ای ایران باشد و تأثیر بیشتری بر افکار عمومی داشته باشد».

در پایان این گزارش آمده است: «نتیجه این است که اسرائیل در حالی به موفقیت تاکتیکی دست می‌یابد که راهبردش علیه ایران در حال شکست است». شکاف بین اظهارات مقامات ارشد اسرائیلی و واقعیت میدانی در حال افزایش است. یک سیاست متعادل باید دنبال شود که وضعیت برنامه هسته ای ایران را قبل از اینکه دیر شود در نظر بگیرد. مقامات اسرائیلی باید در نظر داشته باشند که کشاندن ایران به گوشه و تغییر معادلات بازدارنده بین کشورها ممکن است با واکنش تند تهران همراه باشد که می تواند به تقابل منطقه ای منجر شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید