استعلام رهبری برای افزایش حقوق در دوران بازنشستگی

استعلام رهبری برای افزایش حقوق در دوران بازنشستگی

نشست زنده مجازی «بررسی دلایل مخالفت دولت با افزایش حقوق بازنشستگان بیمه و آخرین وضعیت آن» ساعاتی پیش در صفحه اینستاگرام اتحادیه ایثارگران کار با حضور حسن صادقی برگزار شد. رئیس اتحادیه ایثارگران از شرکت کار.

صادقی در ابتدای این جلسه با اشاره به رای شورای اجرای مصوبه هیات وزیران گفت: روش دولت به گونه ای بود که در عمل در مقابل جامعه بازنشستگان ایستاد. این اقدام در واقع رد مصوبه شورای عالی کار و هیات تامین اجتماعی و عدول از مصوبه نمایندگان دولت در این شورا و در این شورا بود.

وی ادامه داد: حداقل سبد معیشتی که در واقع بیش از 10 میلیون تن بود در نهایت توسط جامعه کارگری کنار گذاشته شد و حداقل سبد مصوب دولت که هشت میلیون و 980 هزار تن بود به تصویب رسید. اما در نهایت دولت افزایش 57.4 درصدی حداقل دستمزد و 38 درصدی میانگین دستمزد را اقدامی مثبت از سوی دولت دانست.

برخی خرابکاری ها در حقوق بازنشستگان
معاون امور استان های خانه کارگر با بیان اینکه پس از ورود به بحث بازنشستگان متوجه کارشکنی ها شدیم، گفت: آنجا گفتیم اگر قانون رعایت نشود اعتراض مستمری بگیران اجتناب ناپذیر است. بعد متوجه شدیم که در متن قانون بازنشستگی امسال شیطنت هایی وجود داشته که بین تامین اجتماعی و نیروهای مسلح کاما اضافه شده است.

صادقی افزود: پس از طرح سوال از لایحه اولیه مجلس متوجه شدیم که متن به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح اشاره دارد و در این فضا بود که سازمان تامین اجتماعی همان مصوبات را به شورای عالی کار ارائه و تصویب کرد. شورا.”

هوادار ما به یکباره موقعیت خود را به 180 درجه تغییر داد
وی با اشاره به رویکرد دوگانه وزیر کار وقت گفت: خوشحال بودیم که تامین اجتماعی و وزیر کار وقت در جلسات دولت پشت ما بودند اما در 15 خرداد امسال. خود وزیر پیشنهاد حداقل دستمزد بالا را مطرح کرد و هوادار ما ناگهان سمت خود را به 180 درجه تغییر داد. وی بر کاهش متوسط ​​درآمد مشمولان به 10 درصد تاکید کرد.

به گفته رئیس اتحادیه پیشکسوتان کار، ما بازنشستگان از این تصمیم بسیار متضرر شده‌ایم و در اعتراضات آسیب‌های زیادی دیده‌ایم، اما در نهایت تلاش‌ها می‌تواند مجلس و سایر نهادها را حساس کند و جلسات متعددی را با کمیسیون‌های مجلس و دولت انجام دهد.

صادقی گفت: کمیسیون نیروی انتظامی مجلس هفته گذشته مصوبه دولت را با استناد به اصول 85 و 136 قانون اساسی در خصوص بازنشستگان رد کرد و خاطر نشان کرد که این تصمیم به دلیل تلاش، مطالبات، اعتراض و مذاکره بازنشستگان بوده است. لغو این مصوبه در چنین شرایطی باعث خوشحالی ما و بازنشستگان شد که در کمتر از 24 ساعت سخنان ما را ناراحت کرد.

وی افزود: این اصلاحیه انجام شد و ابطال آن مورد قبول دولت قرار نگرفت و نظریه حقوقی مجلس حاصل تلاش های طولانی مدت ما بازنشستگان و فعالان بود.

این فعال کارگری گفت: بحث دولت این بود که نظریه کمیته تطبیق به تصویب رئیس مجلس برسد و به دولت ابلاغ شود. دولت اصل نظر مجلس را خلاف قانون نگفته، بلکه بیان و ابلاغ آن را خلاف قانون می داند.

صادقی با اشاره به قانون اساسی گفت: اصل 138 قانون اساسی که دولت تصویب می کند و مدعی نقض آن است، وارد نمی شود زیرا فقط یک اشتباه لفظی صورت گرفته است، زیرا دولت نباید اصل 85 قانون اساسی را فراموش کند. آزادی انجام این کار از بیان نمایندگان در نظر خودداری کنید.

بی نظمی و عدم یکپارچگی در نگاه حکومت
وی افزود: سخنگوی دولت مدتی نظر مجلس را پذیرفت و خود را ملزم به آن معرفی کرد و به قول امام (ره) مجلس را رئیس امور دانست اما اداره مکتوب گروه اطلاع رسانی دولت مدعی شد بی صلاحیت ناسازگار باشد مجلس را مطرح می کند و نظر دیگری را مطرح می کند که نشان از بی نظمی و ناهماهنگی عقاید در حکومت دارد.

به گفته رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، با اشاره مجدد به قانون اساسی، یادآور شد: اصل 85 قانون اساسی که توسط گروه اطلاع رسانی دولت به آن اشاره شده است، به شرح زیر است: مجلس نمی تواند اختیارات قانونگذاری را به هیچ شخصی یا به هیچ فردی تفویض کند. هيأت، ولي مي‌تواند در صورت لزوم، اختيارات تصويب قوانين خاص را طبق ماده 72 به كميسيون‌هاي داخلي خود تفويض نمايد و اجرا و تصويب نهايي آن در مجلس خواهد بود.

مصوبات دولت نباید با قوانین و مقررات عمومی کشور مغایرت داشته باشد
همچنین مجلس شورای اسلامی می‌تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسات دولتی یا مرتبط با دولت را با رعایت اصل ۷۲ به کمیسیون‌های ذیربط تفویض کند یا اجازه تصویب آن را به دولت بدهد. در این صورت تصمیمات دولت نباید با اصول و قواعد مذهب رسمی یا قانون اساسی کشور مغایرت داشته باشد. تصمیم گیری در این خصوص مطابق اصل نود و ششم هیات امنا است. همچنین مصوبات دولت نباید با قوانین و مقررات عمومی کشور مغایرت داشته باشد و برای رسیدگی و اعلام عدم مغایرت با آن قوانین باید مراتب اجرا به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی برسد.

صادقی افزود: با توجه به نظر شورای نگهبان که در پاسخ به استفساریه دفتر مقام معظم رهبری و نامه آیت الله محمدی گلپایگانی مطرح شد، هیات وزیران پس از اعلام نظر پس از تصمیم گیری مجلس شورای اسلامی: «هیات وزیران موظف است پس از اعلام نظر رئیس مجلس شورای اسلامی، مصوبه خود را بررسی و اصلاح کند. در غیر این صورت پس از انقضای مهلت قانونی، رأی موضوع لغو می شود».

دولت آهنگین در بیان دیدگاه های اقتصادی هماهنگ نیست
به گفته صادقی، بر اساس این استفساریه شورای نگهبان و بر اساس نظریه قانونی ابطال کمیسیون تطبیق مجلس، دولت موظف است ظرف یک هفته آینده مصوبه خود را اصلاح کند و نظر ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون کمیسیون اجتماعی مجلس، کامل است. وی با تاکید بر اینکه دولت رویکرد هماهنگی برای بیان دیدگاه های اقتصادی ندارد، گفت: می دانیم که رئیس سازمان برنامه و بودجه برای کاهش حقوق بازنشستگان و کارمندان لابی کرده است. وی در سال گذشته در مورد حقوق کارکنان دولت تاکید کرد که افزایش حقوق آنها بر اساس قانون کار باعث تورم می شود.

این فعال کارگری گفت: میرکاظمی بدون اینکه به عواقب تصمیم خود فکر کند سه ماه بعد همین منطق را برای مستمری بگیران صندوق تامین اجتماعی اعمال کرد ردیف های بودجه تامین اجتماعی در بودجه امسال.

صادقی خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: پیام ما به میرکاظمی این است که شما در اشتباه هستید که می گویید افزایش حقوق بازنشستگان از جیب خودشان که از صندوق تامین اجتماعی است و منطقی آنهاست. و قانوناً باعث تورم می شود.»

حقوق بازنشستگان در مقایسه با بودجه کل کشور اصلا به چشم نمی آید
وی با تاکید بر اینکه سیاستی که باعث تورم می شود پولشویی، فقر و اقتصاد خیریه ای است که دولت در زمینه توزیع یارانه نقدی و پول قوی دنبال می کند، گفت: کشور، تولید ناخالص داخلی و عوامل تورم و افزایش نقدینگی دیده نمی شود. . ضمناً پرداخت این یارانه باعث افزایش اختلاف طبقاتی و ضریب جینی می شود.

این نماینده کارگری با انتقاد از برخورد بی ادبانه رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: این نوع برخورد برای برخی دولت ها شخصی و غیرحرفه ای است. دولت ها باید بدانند که اگر جامعه بازنشستگان سکوت کنند، به معنای احترام به تصمیمات و استقامت مجلس و امید آنها به روند قانونی است.

صادقی ادامه داد: دولت باید بپذیرد که افزایش مستمری به جز آنچه در هیات امنای تامین اجتماعی تصویب شده قابل قبول نیست. درست است که تصمیمات دولت را می گیرد، اما نظر مجلس بر اساس استفساریه شورای نگهبان بر اساس مکاتبات سال 91 با دفتر رهبر معظم انقلاب صحیح است.

وی با تاکید بر اینکه در شرایطی که اقتصاد ایران از نظر شاخص توسعه انسانی رتبه 117 و از نظر حقوق مالکیت رتبه 53 جهان را دارد، دولت سایر مشکلات و مسائل اساسی و زیربنایی را فراموش کرده و در مورد حقوق بازنشستگان اظهار نظر کرده است، تاکید کرد: مشکل این است که که دولت سیاست های تورم و تزریق پول پرقدرت و تحریک نقدینگی را کنار می گذارد. علل اصلی تورم و تورم در سایر حوزه ها نهفته است.

به گفته رئیس اتحادیه ایثارگران، دولت مدعی است افزایش حقوق بازنشستگان بر اساس مصوبه شورای عالی کار و هیئت امنا که هر دو نماینده دولت هستند موجب تورم می شود اما یارانه نقدی دو یا سه برابر می شود. خیریه، تورم زا نیست!

شما نباید کارگران و بازنشستگان را از قطار انقلاب پیاده کنید
صادقی با بیان اینکه با سیاست غلط کارگران و مستمری بگیران سرباز انقلاب از قطار انقلاب پیاده نشوید و اجازه این کار را نخواهیم داد، گفت: این نظر کمیته امداد و امور خیریه نمی شود. به مردم پاسخ دهید: «این تفکر کمیته امداد نمی تواند کشور را از مسیری که در آن قرار داریم نجات دهد.

وی با بیان اینکه دیدگاه رهبر معظم انقلاب نیز بر تولید مولد و اشتغال تاکید دارد و این امر موجب پایداری و تقویت صندوق های تامین اجتماعی و اقتصاد کشور است، یادآور شد: در این صورت شاهد آرامش در کشور خواهیم بود. به گفته مجلس، دولت برای حفظ آرامش باید قانون را رعایت کرده و آن را اجرا کند. میرکاظمی و نزدیکانش در دولت باید بدانند که مستمری بگیران مستمری بگیر نیستند.

این فعال کارگری در بیانیه‌ای خطاب به کارگران گفت: اگر دولت تصمیم بگیرد در سال‌های آینده به متوسط ​​حقوق بازنشستگان آنچه را که می‌خواهد بپردازد، توصیه من این است که این کارگران به جای حداکثر پاداش که 7 است، حداقل پاداش را نیز دریافت کنند. با این سیاست دولت وضعیت مالی صندوق ها بهتر می شود یا به جایی نمی رسد؟

گفتن نه پولی از دولت می خواستیم نه چیزی! این سنت توسط هیئت تامین اجتماعی دولت در سال 1975 تایید شده است.

وی افزود: شاهدیم که سازمان تامین اجتماعی با عجله مفاد قانونی بازنشستگان را در پروفایل آنها در راستای مصوبه دولت قرار داده است در حالی که این مصوبه برخلاف ماده 96 قانون تامین اجتماعی همچنان در حال انجام است. بین مجلس و دولت».

نماینده خانه کارگر از رئیس مجلس خواست تا با امضای مصوبه کمیسیون تطبیق قانون مجلس و حمایت از آن، تکلیف بازنشستگی در اسرع وقت مشخص شود.

دیدگاهتان را بنویسید