استفاده از دیپلماسی خارجی برای توسعه صادرات

ساعت: 12:36
تاریخ انتشار: 1300/09/22
کد خبر: 1791785

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: موضوع اتاق های تهاتر با همکاری بانک مرکزی تدوین شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا پیمان پاک امروز در روز ملی صادرات اظهار داشت: در برنامه ریزی وزیر صمت برای روز ملی صادرات، نشستی با رئیس جمهور با گروه های مختلف صادرکنندگان برگزار شد. این در حالی است که با دستور ویژه ریاست جمهوری دستور صادرات تجهیزات پزشکی صادر شد.

مدیرعامل سازمان توسعه تجارت افزود: همچنین در زمینه اجرای تکلیف ارزی ابلاغی از سوی معاونت اقتصادی رئیس جمهور ابلاغ شد که بخشی از آن آیین نامه آن را ابلاغ کرد و بخشی دیگر در حال انجام است. “

وی ادامه داد: در زمینه تعهدات ارزی و واردات به صادرات هماهنگی های لازم با بانک مرکزی انجام شده و در تلاش هستیم تا با چالش های تجارت خارجی و صادرات پاسخ دهیم.

وی گفت: کل زنجیره تولید، صادرات برای فروش و برگشت ارز در قالب یک نقشه راه کامل ترسیم و مشخص شده است.

معاون وزیر صمت افزود: وزارت اقتصاد نیز اعلام کرد که 5 دستگاه در حوزه صادرات فعالیت دارند و باید این روند تسهیل شود. به همین دلیل ما در سازمان توسعه تجارت تلاش می کنیم تا پنجره ای از دولت در کنار صادرکننده باشیم. به همین دلیل است که گلوگاه های تجاری مانند تعرفه ها و تسریع در قراردادهای تجاری شناسایی شده است. در عین حال، چالش لجستیکی به طور جدی در حال بررسی است.

وی افزود: از معاونت اقتصادی دولت می خواهیم با توجه به محدودیت منابع ریالی، ارزی و ساختاری، تنگناهای کوتاه را در اولویت قرار دهد. برای مثال خط ریلی رشت – انزلی یا آستارا باید سریعتر تکمیل شود.

وی گفت: 10 درصد هزینه های لجستیکی منجر به جهش 100 درصدی صادرات می شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در پایانه‌های صادراتی نیز مشکلات ساده‌ای داریم که باید سریع‌تر برطرف شود. به عنوان مثال لایروبی بندر آستارا 10 سال به تاخیر افتاده است.

وی گفت: با توجه به تحریم ها، باید به دنبال جایگزینی برای اسد باشیم. ما به دنبال ایجاد شبه سوئیچ های مختلف هستیم. صندوق ضمانت صادرات نیز مذاکراتی را با سایر کشورها برای جایگزینی بیمه نامه آغاز کرده است.

معاون وزیر صمت ادامه داد: موضوع اتاق های تسویه با همکاری بانک مرکزی تدوین شد.

وی افزود: رفع موانع قانونی و رفع بخشنامه های متناقض نیز در دستور کار قرار دارد. در این بین 4 بخشنامه و دستورالعمل صادراتی مخرب و متناقض شناسایی شده و در قالب کارگروه مشترک با قوه مجریه و اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف موانع را شناسایی و رفع کرده ایم.

به گزارش پیمان پک، کارگروه مشترکی با بانک مرکزی برای ایفای تعهد ارزی تشکیل شده که هفته ای سه تا چهار جلسه برگزار می کند.

وی گفت: وزارت امور خارجه از تمام ظرفیت دستگاه دیپلماسی خارجی استفاده می کند و از این پس اجرای برنامه توسعه صادرات مورد حمایت وزارت صمت و امور خارجه قرار می گیرد.

انتهای پیام/
منبع: شاتا نیوز

دیدگاهتان را بنویسید