استفاده از فناوری های روز؛ راهی برای نجات از کشاورزی سنتی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، کشاورزی یکی از مهم ترین ظرفیت های استان کردستان است که پس از گذشت سال ها همچنان به صورت سنتی قابل بهره برداری است و اقتصاد آن نیازمند بهره گیری از فناوری های روز است.

این استان تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از 490 هزار هکتار زمین زراعی داشت که به لطف نظام جمهوری اسلامی اکنون به یک میلیون و 134 هزار و 343 هکتار رسیده است که نسبت به قبل از انقلاب 107 درصد افزایش داشته است.

امنیت غذایی و حفظ منابع اولیه ضامن استقلال هر جامعه است و کشاورزی از این نظر جایگاه ویژه ای دارد.

سیمای کشاورزی استان کردستان بسیار قدرتمند و دارای فرصت های فراوان است، کشاورزی، باغداری، شیلات، دامپروری از مهمترین فرصت های رشد استان و جذب سرمایه گذار است.

شهرستان بیجار یکی از شهرستان های استان کردستان است که دارای فرصت ها و ظرفیت های فراوانی در زمینه معدن، کشاورزی، دامپروری، صنعت و گردشگری است که توجه به هر یک و ایجاد زیرساخت های آن باعث رونق این شهرستان می شود. و در همه ابعاد گسترش می یابد.

در حال حاضر کشاورزی و درآمد حاصل از آن منبع درآمد خانواده های بی سرپرستی است که به طور سنتی از آن استفاده می کنند.


c4e28581 7776 425a 8c17 21187cf5cb16 خبر خاکستری


صرفه جویی در کشاورزی سنتی با استفاده از فناوری های نوین امکان پذیر است

صرفه‌جویی در کشاورزی سنتی با استفاده از فناوری‌های روز امکان‌پذیر است و کمبود نقدینگی، بالا بودن نرخ سود بانکی و قیمت بالای کالاها باعث رکود تولید ماشین‌آلات کشاورزی و مکانیزاسیون در بخش کشاورزی شده است. از طرفی چون اکثر کشاورزان دانش استفاده از این ماشین ها را ندارند، امکان استفاده از این امکانات وجود ندارد.

با توجه به وسعت قابل توجه اراضی کشاورزی در شهرستان بیجار، توسعه و رشد کشاورزی با استفاده از مدرن ترین روش ها بسیار حائز اهمیت است، چرا که کشاورزی می تواند زمینه ساز توسعه یک شهرستان باشد.

حرکت به سمت توسعه و استقلال و دستیابی به استقلال ارتباط مستقیمی با تولیدات کشاورزی دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است که فناوری مناسب با نوع منطقه و مزرعه است که علاوه بر مکانیزه شدن مزارع و مزایای مربوط به آن منافع اقتصادی نیز به دنبال خواهد داشت. بنابراین برنامه ریزی برای انتخاب صحیح تجهیزات در مزرعه برای دستیابی به اهداف مکانیزاسیون از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مکانیزه شدن مزارع، تجهیز مزارع با سیستم های نوین آبیاری و نوسازی ماشین آلات کشاورزی مدرن می تواند علاوه بر کاهش قیمت تمام شده زمین های زراعی و سختی کار کشاورزی و ضایعات محصول، با آفات و بیماری ها، بهره وری نیروی کار و کشاورزی را کاهش دهد. این امر علاوه بر توانایی انجام کارهای کشاورزی در کوتاه ترین زمان ممکن و انجام به موقع عملیات کشاورزی، تولید را نیز افزایش می دهد.

از دیگر ابعاد مکانیزاسیون کشاورزی که منجر به توسعه و افزایش تولید می شود خاک شناسی، بهبود کیفیت آبیاری، بهبود بذر و بهینه سازی کار است.

کشاورزان عزیز ما نیاز به جایگزینی روش های قدیمی با روش های نوین کشت دارند که مصرف آب را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، علاوه بر مکانیزاسیون سیستم آبیاری مزرعه و بهبود مدل های کشاورزی و آبیاری برای استفاده حداکثری از حداقل آب.

با توجه به مزایای مکانیزاسیون و فضای مناسب کشاورزی در بیجار، با درایت و تلاش کارکنان و کشاورزان می توان آینده کشاورزی درخشانی را برای بیجار رقم زد و با فراهم آوردن زمینه های مناسب در این زمینه از مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری کرد. رشد منفی جمعیت در شهر بیجار بودن


4ccb5348 1264 4fa6 825c 06fcf534694a خبر خاکستری


5000 تراکتور و 500 کمپین در فصل برداشت در بیجار وجود دارد

محمد شهنواز مدیرعامل تعاونی تراکتورسازی درن بیجار در گفتگو با کُردتودی گفت: پارک کشاورزی بیجار فرسوده است و نیاز به تجهیز و مکانیزاسیون سیلوهای کشاورزی دارد اما متاسفانه عرضه و تقاضا در بیجار همخوانی ندارد.

وی با بیان اینکه 5 هزار تراکتور و 500 کمپین در بیجار وجود دارد، افزود: متأسفانه ماشین آلات کشاورزی در بیجار فرسوده است و همین عامل باعث کاهش راندمان تولید گندم شده است.

مدیرعامل تراکتورداران بیجار ادامه داد: در حال حاضر 1483 کشاورز بیجاری برای تراکتور درخواست داده اند و سهمیه شهرستان بیجار بسیار ناچیز است.


d8a1736a 2de3 4fd1 ba2b 57bdf8ec6d8b خبر خاکستری


تولید 3 میلیون تن محصولات کشاورزی در کردستان

سپری رئیس سابق جهاد کشاورزی کردستان در هفته جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران گفت: 30 درصد شاغلان در کردستان در حوزه کشاورزی هستند و سالانه بیش از سه میلیون تن محصول در این حوزه داریم. “

وی افزود: در تولید گندم جزو چهار استان برتر هستیم. از نظر تولید مرغ در رتبه هشتم کشور، سیب زمینی در رتبه پنجم، توت فرنگی در رتبه اول، گردو در رتبه چهارم و نخود در رتبه چهارم قرار دارند.

ساپری از تجهیز 58 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم آبیاری نوین خبر داد و گفت: سطح بهره وری در مناطق کشاورزی استان نیز بالاتر از میانگین کشوری است. 88 درصد از زمین های کشاورزی استان پر باران است و این ویژگی در هیچ استانی از کشور وجود ندارد.


c58f6b74 b77f 4d09 a90e cf26faf58fd8 خبر خاکستری


ایجاد 56000 شغل در حوزه کشاورزی و دامپروری در کردستان

سید جواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه 20 اسفندماه 93 در آخرین جلسه بعدی رئیس مجلس شورای اسلامی در کردستان گفت: انجام شد.

وی افزود: طرح احداث شبکه های آبیاری 100 هزار هکتاری اراضی کشاورزی که برای 24 هزار نفر شغل ایجاد می کند و 10 سال به طول می انجامد، اولین پروژه محرک در کردستان است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح افزایش 13 هزار تنی گوشت قرمز با ایجاد 7 هزار شغل که باعث افزایش تولید در استان به 23 هزار تن می شود از دیگر برنامه های کشاورزان کردستانی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید