استفاده و ترویج کف کشی و تسطیح لیزری در مزارع جنوبی خراسان شمالی / دامپروری در بهار امسال


ساعت: 13:38
تاریخ انتشار: 1301/03/24
کد خبر: 1855970

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کرد؛

حمیدنامور گفت: با توجه به اینکه میزان مصرف آب در زمین های کشاورزی ناهموار زیاد است، گفت: استفاده از روش کشت کف با انجام تسطیح لیزری در زمین های کشاورزی شهرستان های جنوبی استان برای کنترل مصرف آب و قابل تعمیم به سایر نقاط استان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمید نامور سرپرست معاونت بهبود کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با عصرترک با بیان اینکه کشاورزی خراسان شمالی متاثر از تغییرات اقلیمی و مدیریت محدود آب بوده است، اظهار داشت: کشاورزی خراسان شمالی متاثر از تغییر اقلیم و مدیریت محدود آب است. آن را بسیار مهم و ضروری دانست.

نامور با بیان اینکه میزان مصرف آب در اراضی کشاورزی دارای سطوح ناهموار است، گفت: در شش سال اخیر در شهرستان های جنوبی استان (گرمه، جاجرم و بخشی از اسفراین) از روش کشت کف با استفاده از روش استفاده می شود. لیزرهای تسطیح در سطوح کشاورزی اجرا می شود.

وی گفت: استفاده از این روش علاوه بر کاهش مصرف آب در زمین های کشاورزی، وقوع سرمازدگی در محصول و استفاده بهینه از بارندگی را نیز کنترل می کند.

معاون بهبود اصلاح اصلاح نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، کاربرد روش کف سازی و تسطیح لیزری زمین های کشاورزی را می توان در سایر شهرستان ها خلاصه کرد و اعلام کرد: دوره آموزشی فعلی وی در جاجرم در حال انجام است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به اهمیت تولید محصولات خوراک دام اشاره کرد و خاطرنشان کرد: کاشت بهاره یونجه امسال در بیش از پنج هزار و 700 هکتار، کاشت یونجه خشک در هفت هزار هکتار و همچنین کاشت سورگوم علوفه ای در 500 هکتار و چغندر علوفه در 120 هکتار کشت شد.

سرپرست معاونت بهبود اصلاح نباتات سازمان جهاد کشاورزی شمال خراسان شمالی گفت: بیش از 90 درصد برنامه کشت چغندر علوفه ای در استان اجرا شده و سورگوم علوفه ای نیز در حال کشت است.

نامور همچنین خاطرنشان کرد: در فصل کاشت بهاره امسال 200 هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت بذر سورگوم اختصاص یافته که بذر آن تهیه شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید