استقبال دولت از اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امیرحسین بانک های پورفرد شنبه شب با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه پیش از آن قانونی برای حمایت از خانواده و جمعیت نداشتیم، افزود: اصولی را در این زمینه در قالب بیان کرد. از یک سند

وی ادامه داد: 10 سال پیش مجلس شورای اسلامی باید قانونی تصویب می کرد اما نتوانست تا این که در دوره فعلی کمیته مشترک 9 کمیسیون مجلس با عنوان «کمیسیون حمایت از جوانان و خانواده» تشکیل شد و با جلسات آن تشکیل شد. موفق به تصویب قانون “حمایت از خانواده و جوانان جمعیت” شد.

بانکی پور فرد افزود: مسائل مالی در این طرح اصل است زیرا در صورت عدم تطابق منابع و هزینه های مالی طرح های مجلس، هیات امنا آن را رد می کند.

وی افزود: تسهیلاتی را که برای این منظور در نظر گرفته ایم تعریف کرده ایم تا بار مالی زیادی نداشته باشد. طبقه بندی به شرکت کنندگان داده می شود.

رئیس کمیسیون مشترک حمایت از جوانان، نفوس و خانواده گفت: خودروی بدون پیچ بار مالی ندارد. بار مالی واریز وام ۱۵۰ میلیون تومانی خرید یا ساخت مسکن برای خانواده های بی سرپرست پس از تولد فرزند سوم نیز در بودجه دیده شده و در برنامه ششم توسعه لحاظ شده است.

بانک پورفرد با تاکید بر اجباری بودن قانون، افزود: حمایت از خانواده تاکنون مغفول مانده است و با این قانون 30 سال بی توجهی را کنار گذاشته و برای حمایت از خانواده تلاش کرده ایم.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز با حضور در این برنامه گفت: بحث جمعیت جدای از مسائل فرهنگی و اجتماعی یک معضل اقتصادی در دنیاست چرا که جمعیت یکی از شاخص های توسعه یافتگی است.

محسن زنگنه افزود: زمانی که جمعیت پیر می شود یکی از آفات اقتصادی کشورهاست. وظیفه مجلس و دولت این است که منابع را بر اساس اولویت تقسیم کنند، یعنی ما منابع و هزینه های جدیدی ایجاد نمی کنیم، بلکه خانواده را اولویت بندی می کنیم و به دلیل آفت های کاهش رشد جمعیت و خطرات ناشی از آن، خانواده را در اولویت قرار می دهیم و حمایت می کنیم.

وی افزود: امسال بانک ها را موظف به پرداخت 600 هزار میلیارد تن فولاد تسهیلات اعم از تولیدی، کشاورزی، صنعت و مسکن کرده ایم. زنگنه گفت: در قانون «حمایت از خانواده و جوانان جمعیت» سیاست حمایتی و تشویقی را در نظر گرفته ایم. عدم وارونگی یکی از سیاست های تشویقی است که در این قانون دیده می شود.

کاهش 40 درصدی ازدواج در سال های اخیر

رئیس کمیسیون تلفیق حمایت از جوانان و خانواده با اشاره به اینکه نرخ زاد و ولد به صورت آزاد کاهش یافته است، گفت: در این چند سال ازدواج 40 درصد و موالید 30 درصد کاهش یافته و زاد و ولد افزایش یافته است. از 2 و یک دهم تا یک و هفت دهم. “می رسد.

امیرحسین بانک پورفرد با تاکید بر اینکه موانع زایمان باید برطرف شود، افزود: این موضوع در قانون حمایت از خانواده و جوانان دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه اجرای این قانون 7 ساله است، افزود: برای اطمینان از اجرای این قانون، لوایح نظارتی مختلفی داریم.

بانک پورفرد گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده، این قانون از سال آینده هر سال یک دهم افزایش زاد و ولد را خواهد داشت و با رسیدن زاد و ولد به 2 و یک دهم از خطر نجات خواهیم یافت.

وی با بیان اینکه بیش از 12 ماده قانون «حمایت از خانواده و جوانان» فرهنگ سازی است، گفت: 10 درصد از بودجه صدا و سیما در حوزه فیلم، سریال، مستند باید برای معضلات هدفمندی اختصاص یابد. جوانان.

رئیس کمیته مشترک حمایت از جوانان، جمعیت و خانواده افزود: سازمان موظف است در حوزه های مختلف فرهنگی به تابلوهای تبلیغاتی با نمادهایی مانند مادر و کودک و فضای خانواده توجه کند و اصلی باشد. در تبلیغات محیطی.”

بانک ها پورفرد تاکید کرد: سازمان صدا و سیما در این زمینه نقش مهمی در حوزه فرهنگی دارد که در این قانون نیز دیده شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در ماده 71 قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت، عدم رعایت مفاد این قانون جرم انگاری شده و دستگاه ها موظفند این قانون را اعمال کنند.

محسن زنگنه با اشاره به اینکه در کشورمان حدود 4 میلیون شاغل داریم، افزود: بر اساس این قانون، کارمندان می توانند از مرخصی و بیمه از بارداری تا شیردهی استفاده کنند و نگران از دست دادن شغل و موقعیت خود نباشند؛ که حقوق کارمندان را پرداخت می کند. همچنین به ازای هر کودک 15 درصد کاهش می یابد.

وی ادامه داد: علاوه بر این سن بازنشستگی برای هر فرزند کاهش می یابد که به کل خانواده تا 50 درصد و فرزندان تا 100 درصد پرداخت می شود. آقای زنگنه با اشاره به اینکه این قانون به دنبال رفع نگرانی کارمندان در خصوص فرزندآوری است، افزود: کارمندان دارای فرزند در اولویت دریافت منازل سازمانی هستند و رهن و خودرو از دیگر امکانات رفاهی آنهاست.

صالح قاسمی، پژوهشگر جمعیت در پیوند ویدئویی این برنامه گفت: اهمیت تصویب قانون «حمایت از خانواده و جوانان جمعیت» زمانی بهتر درک می شود که بدانیم جمعیت کشورمان در بالاترین حد خود قرار دارد.

وی ادامه داد: رشد جمعیت به 7 دهم درصد رسیده است و این کمترین میزان ثبت شده در تاریخ ایران است و زاد و ولد یک و شش دهم فرزندان یک زن است.

قاسمی افزود: میزان پیری یعنی. از جمعیت بالای 60 سال کشور ما به حدود 10 درصد و نیم رسیده است و در سال های آینده به سرعت رشد خواهد کرد. تعداد تولدها به حدود یک میلیون تولد در سال رسیده است و آمار مرگ و میر بیش از 500000 نفر در سال است.

این پژوهشگر جمعیت افزود: برای اصلاح ساختار سنی حداکثر 10 سال فرصت داریم که به همین دلیل قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت یک فرصت طلایی است.

قاسمی با اشاره به اینکه این قانون اولین گام در اجرای سیاست های مشترک جمعیتی است، افزود: در سیاست های کلی جمعیتی پیش بینی هایی داریم که در این قانون وجود دارد اما بی اهمیت است از جمله بحث مهاجرت داخلی یا خارجی. به اندازه کافی می بیند

وی با طرح این سوال که چرا بیش از 70 درصد جمعیت کشور در حدود 45 درصد از خاک کشور زندگی می کنند؟ وی گفت: این امر منجر به افزایش کلان شهرها، آلودگی محیط زیست و مشکلات ترافیکی شده است.

قاسمی ادامه داد: در زمینه مهاجرت خارجی، مهاجر ما یک مهاجر نخبه در حوزه مهاجرت است، یعنی. بیش از 55 درصد از مهاجرانی که از ایران خارج می شوند دارای تحصیلات عالی هستند، اما برعکس کمتر از 5 درصد از کسانی که به عنوان مهاجر وارد کشور می شوند دارای مدرک دانشگاهی هستند.

وی گفت: ایران به سکوی پرتاب جوانان افغان تبدیل شده است. کشورهای اروپایی می روند.

قاسمی با اشاره به اینکه قانون حمایت از خانواده و جوانان قانون بسیار خوبی است، افزود: اما بیشتر مشوق های این قانون برای زنان شاغل و دانش آموزان است در حالی که زنان خانه دار به هدف فرزندآوری نزدیکتر هستند.

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از 400 هزار سقط جنین در بلغارستان انجام می شود، گفت: این میزان حدود یک سوم کل تولدها در کشور است و باید به این موضوع رسیدگی شود.

دیدگاهتان را بنویسید