«استقلال سیاسی» اولین گام به سوی پیشرفت کلی است

ساعت: 07:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۷
کد خبر: 1806210

استقلال سیاسی از جهات مختلف برای کشور حائز اهمیت است چرا که شاید اگر در این عرصه استقلال نداشتیم در برخی موارد مانند اقتصاد نمی توانستیم در مسیر خودکفایی قرار بگیریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ از دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی می توان به سرنگونی رژیم دیکتاتوری و جایگزینی نظام مردم سالاری دینی اشاره کرد که در آن مردم خود خواستار برچیده شدن نظام فاسد شاهنشاهی و در عوض استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی هستند. که در زمان پهلوی مردم از بینش‌ها و اخبار سیاسی دور بودند و در جاهلیت زندگی می‌کردند، اما در دوران انقلاب توانستند از طریق منابع مختلف اخبار مربوط به صباسی را بدانند.

در دوران پهلوی مردم آزادی و مشارکت سیاسی نداشتند و نمی توانستند در مورد هیچ موضوعی اظهار نظر کنند، اما انقلاب اسلامی مردم را مجبور به مشارکت در تصمیم گیری های مهم کشور کرد و حضور مردم در انتخابات یکی از نشانه های بارز سیاسی بودن پهلوی است. با مشارکت انگلیس و آمریکا، این کشورها در سیاست خارجی خود از ایران استقلال یافتند که با ظهور انقلاب شکل گرفت.

* استقلال سیاسی ایران نمونه ای برای جهانیان است

عباس مقتدایی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز؛ وی در خصوص مقایسه استقلال ایران با کشورهای وابسته نیز گفت: وقتی ملتی تصمیم به تاریخ سازی و تمدن سازی می کند طبیعی است که اقدامات چشمگیری و گام های بلندی بردارد، ملت ایران در چند دهه اخیر تلاش کرده است تا به دست آورد. استقلال آن و تشکیل یک جریان مهم و تأثیرگذار برای نسل آینده.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: مردم ایران باشید.

وی گفت: مخالفان نه تنها سد را به عنوان مانعی بر سر راه مردم ایران برگزیدند، بلکه انحراف و نفوذ در این مسیر را مبنای فعالیت خود، جنگ تحمیلی، بلوکه کردن اموال و دارایی های ایران، انواع تحریم ها و تحریم ها قرار دادند. ایجاد مشکلات.» یکی از تفرقه افکنانه ترین اقداماتی است که اخیراً دشمنان ایران علیه حقوق بشر و بسیاری از مشکلات دیگر تحریم های هوشمندانه و فلج کننده خود را بر آن بنا نهاده اند.

مقتدایی گفت: اما واقعیت این است که اگرچه در این مسیر با مشکلات زیادی مواجه بوده ایم و به دلیل رفتار دشمن دچار اختلال شده ایم، اما استقلال سیاسی ایران در همه کشورها، آمریکا و شورای امنیت مثال زدنی است. اکنون در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای پاسخگویی به خواسته های مردم ایران مجبور به پذیرش شرایط مردم ایران هستند.

وی ادامه داد: برای کشورهایی مانند ایران می دانند که اصل بر بی تفاوتی و نادیده گرفتن خواسته های مردم ایران است، اما اکنون پای میز مذاکره می آیند، ما در این مقطع سخت و سرنوشت ساز قدم برمی داریم. و تکنولوژی تا کنون اکثر مهندسان و افراد تحصیلکرده فنی نسبت به جمعیت متعلق به ایران هستند.

استقلال سیاسی از جهات مختلف برای کشور حائز اهمیت است چرا که شاید اگر در این عرصه استقلال نداشتیم در برخی موارد مانند اقتصاد نمی توانستیم در مسیر خودکفایی قرار بگیریم.

«استقلال سیاسی» اولین گام به سوی پیشرفت کلی است

رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم خراسان شمالی، اهداف ملت ایران را در مفهوم کلیدی «پیشرفت» خلاصه کردند و تصریح کردند: پیشرفت اسلامی و انقلابی به معنای پیشرفت همه جانبه است. وی همچنین «پیشرفت در استقلال سیاسی» را یکی از معیارهای پیشرفت در ادبیات اسلامی می داند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم خراسان شمالی، اهداف ملت ایران را در مفهوم کلیدی «پیشرفت» خلاصه کردند و تصریح کردند: پیشرفت اسلامی و انقلابی به معنای پیشرفت همه جانبه است. وی همچنین «پیشرفت در استقلال سیاسی» را یکی از معیارهای پیشرفت در ادبیات اسلامی می داند.

* استقلال سیاسی از دیدگاه امام خمینی

حضرت امام (ره) از همان ابتدای نهضت اسلامی خود، در همه حوادث حساس و موقعیت های خاص، علاوه بر پیام ها، پیام ها و سخنرانی های خود، اهداف کوتاه مدت و بلندمدت انقلاب را به صراحت بیان و تبیین کرده است. حتي در ميان اهداف و برنامه هايي كه براي جريان اين انقلاب بزرگ تهيه شده است، نشان مي دهد كه كدام يك از اهداف اصيل و لايتغير و كدام يك از اهداف و برنامه ها مختص اين دوره زماني است و اين از اهميت كمتري برخوردار است.

وی برخی از برنامه های انقلاب را بلندمدت و برخی دیگر را کوتاه مدت و امروز تکلیف معرفی می کند. یعنی اصول کلی انقلاب را از آنچه در زیر آن است جدا می کنند. حتی در سخنان خود گاه پرسش هایی را به عنوان هدف انقلاب مطرح می کنند، اما اشاره می کنند که رسیدن به این هدف به معنای پایان انقلاب نیست. بلکه ما در پی آن هدف همیشه بالاتر و بالاتر هستیم و باید به اهداف متعالی انقلاب اسلامی برسیم.

همه این عرایض باید به این نکته اشاره می کرد که من خمینی دارم با توجه به اختلاف دیدگاه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و حتی اعتقادی، باز هم می گوید مبانی انقلاب افکاری است که در آن اختلاف نظر پذیرفته نیست و همه باید با اینها مخالفت کرد. تسلیم شوید و اگر کسی بخواهد آن را نقض کند باید مستقیماً زیر شمشیر عدالت بایستد. و ما امروز گرد هم آمده ایم تا گوشه ای از این اصول را بنگریم و به این اهداف و برنامه های تغییر ناپذیر انقلاب بنگریم و اندیشه امام را درباره آنها بیان کنیم. یکی از این اصول که مورد تایید حضرت امام (ره) قرار گرفت، اصل استقلال سیاسی است، از استقلال سیاسی لذت ببرید.

استقلال سیاسی «قدرت یک دولت برای اداره امور داخلی و خارجی خود بدون رضایت دولت دیگر» است. یعنی آزادی سیاسی حاکمان و ملت در برابر بیگانگان. بر اساس این دیدگاه تفاوت آن با استقلال فرهنگی، اقتصادی، نظامی و غیره از بیگانگان مشخص می شود. علاوه بر این، تفاوت استقلال و آزادی ملت در برابر حاکمان روشن است. آنچه در این سو مورد بحث است استقلال سیاسی ملت و دستگاه حاکمیتی کشور در قبال بیگانگان است. یعنی معنایی که در این جمله خلاصه می شود: «نه شرقی و نه غربی» حضرت امام (ره) در عبارات مختلف به اهمیت استقلال سیاسی اشاره کردند. تعابیر امام از استقلال سیاسی بسیار روشن و جامع است، همان طور که فرمایشات معمول امام و دستور رهبری ایشان است که مفاهیم و مسائل مختلف علمی را به زبان ساده و آشنای ملت ملت مطرح می کند.

وی به این تعابیر از استقلال سیاسی اشاره می کند: «لاغیرغیر» – «مستعمره و اسیر نشویم» – «دیگران در کار ما دخالت نکنند» – «مملکت را اداره کنیم و سرپرست نداشته باشیم». – «حاكم «نبايد دست نشانده باشيم» – «حاكم ما خادم نباشد» – «پايگاهها از كشور ما برچيده شود و بر ما تحميل نشود» – و در (30/11/57) مي گويند. ما باید مستقل باشیم، نه چپ و نه راست، اما زیر پرچم اسلام» و خیلی چیزهای دیگر که من دارم خمینی (ره) این معیار را به ما می دهد که اگر می خواهی مستقل باشی و استقلال سیاسی داشته باشی، چه باید باشی. چگونه برای حاکمان روشن شود، این هدف استقلال سیاسی بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید