استقلال عامل گرایش جوانان به مواد مخدر است


ساعت: 09:47
تاریخ انتشار: 1301/06/24
کد خبر: 1897548

یکی از دلایل گرایش جوانان به اعتیاد میل به استقلال یا احساس استقلال است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون ، در جامعه امروزی اعتیاد به یک معضل و آفت برای افراد به ویژه جوانان تبدیل شده است و فرد معتاد علاوه بر از دست دادن توانایی انجام کارهای روزمره، آنها را در کار و یافتن کار ناموفق جلوه می دهد. این رضایت بخش

بیکاری و مواد مخدر به پیوندی مستقیم در جوامع امروزی تبدیل شده و افراد زیادی را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است.

همانطور که سوء مصرف مواد می تواند بر عملکرد شغلی افراد تأثیر بگذارد و به نظر می رسد که نقش بیکاری را در اعتیاد جوانان ایفا می کند، بیکاری نیز می تواند جوانان را به سمت مصرف مواد سوق دهد.

آزادی بیش از حد جوانان و نوجوانان و عدم مراقبت و راهنمایی در اوقات فراغت و بیکاری و عدم علاقه به تفریح ​​و ورزش سالم از علل گرایش به مواد مخدر است.

وجود اختلافات خانوادگی و گاه از هم پاشیدگی قلب گرم خانواده به دلیل طلاق، بی مهری، بیکاری، عدم دسترسی به امکانات رفاهی، اجتماعی و فرهنگی، بی سوادی و عدم احساس مسئولیت و عدم چشم انداز مناسب نسبت به آینده. همچنین از عوامل مهم اعتیاد در این گروه از جوانان و نوجوانان هستند.

چرا مردم به مواد مخدر روی می آورند؟

احمد مهربان کارشناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه علت اعتیاد در جامعه چیست اظهار داشت: می توان عوامل مختلفی از اعتیاد را برشمرد که متفاوت و متنوع هستند که شایع ترین و شاخص ترین اعتیاد احساس سرخوشی است. که یک احساس کاذب است و این غیرعادی است و به عقیده عامه مردم فکر می کنند که با مصرف مواد مخدر نیاز خود را برآورده می کنند.

وی افزود: دلایل تمایل افراد به مواد متفاوت است اما ویژگی های مشترک بسیاری دارد، نارسایی در نوجوانان و جوانان یکی از دلایل اصلی اعتیاد است، گروهی از جوانان مواد مخدر را راهی برای فرار از مشکلات و رهایی از آن می دانند. از ناراحتی فشارها و سختی های زندگی به او پناه می برد.

مهربان بیان کرد: یکی دیگر از دلایل گرایش جوانان به اعتیاد، استقلال طلبی و یا احساس استقلال طلبی به ویژه در بین جوانان و نوجوانان است، با توجه به اینکه امروزه به دلایل مختلف خانواده ها اغلب با تغییرات روانی همراهی نمی کنند. فرزندانشان می توانند به جوانان آسیب برسانند و منجر به ناهنجاری به نام اعتیاد شوند.

این کارشناس اجتماعی با اشاره به نقش جامعه و خانواده در پیشگیری از اعتیاد اذعان می کند: خانواده اساسی ترین عامل برای رشد آنها و تربیت هر فرد است که علاوه بر اینکه محل رشد و حفظ آن است. افراد، منبعی برای ایجاد تنش، اختلال و یا موفقیت و پیشرفت فرزندان است.آگاهی و ارتباط ضعیف والدین منجر به فقدان یا افراط در محبت و تبعیض بین فرزندان از عوامل شکل گیری و گرایش جوانان به مواد مخدر

وی افزود: درگیری ها و ناهنجاری های خانوادگی، عدم توجه به اوقات فراغت فرزندان از جمله این عوامل است.

مهربان خاطرنشان کرد: اعتیاد مقوله ای یک شبه نیست، با برنامه ریزی بلندمدت می توان آن را مدیریت کرد، می توان با خانواده، مدرسه، دانشگاه و متولیان امر تعامل و هم افزایی داشت، از طریق رسانه نیز می توان آن را جا انداخت. برای آگاهی مردم باید با برگزاری کارگاه های آموزشی ایفای نقش کنند و والدین و خانواده ها باید نقش خلاقانه ایفا کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید