استقلال و پرسپولیس وارد فرابورس شدند + ارزش سهم هر باشگاه


ساعت: 23:07
تاریخ انتشار: 14/01/12/01
کد خبر: 1810021

رئیس سازمان خصوصی سازی و مدیرعامل فرابورس ایران جزئیات ورود استقلال و پرسپولیس به بازار سرمایه را تشریح کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فرابورس ایران ، جلسه بررسی «وضعیت استقلال و پرسپولیس برای ورود به بازار سرمایه» با حضور رئیس سازمان خصوصی سازی و مدیرعامل فرابورس ایران برگزار شد. بعدازظهر یکشنبه 22 اسفند.

رئیس سازمان خصوصی سازی: صورت های مالی استقلال و پرسپولیس شفاف سازی می شود

در ابتدای این نشست حسین گربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی و معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: روند خصوصی سازی دو باشگاه از زمان حذف این دو باشگاه از کنفدراسیون فوتبال آسیا سرعت گرفته و امیدواریم به جایگاه واقعی خود برسد. اگر بخش واقعی اقتصاد کشور خصوصی نشود، به زودی اقتصاد این اتفاق نخواهد افتاد.

وی با اشاره به اینکه هر دو باشگاه پرسپولیس و استقلال دارای ضمانت تقاضا هستند که شاید در هیچ جای دنیا یکسان نباشد، گفت: افشای صورت های مالی و بندهای حسابرسی این الزام را برای شفافیت سال های گذشته ایجاد می کند.

نام تجاری؛ مهمترین دارایی زاغی ها

گربان زاده به حل آسان و سریع بخش قابل توجهی از مشکلات این باشگاه ها اشاره کرد و گفت: این موضوع نشان داده است که تاکنون هیچ فردی به طور جدی به رفع مشکلات این دو باشگاه پرداخته است. به عنوان مثال می توان به مالیات ساده از این باشگاه ها اشاره کرد که تاکنون انجام نشده است.

رئیس سازمان بیهوشی خصوصی سازی مشکلات این باشگاه ها را شفافیت و انضباط مالی عنوان کرد و گفت: این باشگاه ها از روز گذشته در سازمان بورس به ثبت رسیده و به زودی در بورس اوراق بهادار ثبت خواهند شد. بازار فرابورس.”

وی ادامه داد: ارزش واقعی این دو باشگاه برند آنهاست و دارایی اصلی آنها دارایی های نامشهود است که بر این اساس ارزیابی صورت گرفت.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه وظیفه سازمان خصوصی سازی اصلاح صورت های مالی و رسیدگی به قیمت سهام پس از عرضه اولیه است، گفت: آینده مشخص است.

سرخابی ها باید کارآمد و مولد باشند

حسین گربان زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی در پاسخ به برخی چالش ها در خصوص واگذاری استقلال و پرسپولیس گفت: فرار از وضعیت این باشگاه ها است: واقعیت این است که به سرعت از مدیریت بد سال های گذشته دوری می کنیم. ما در حال فرار از پنهان کاری و کدورت این باشگاه ها هستیم.

وی ادامه داد: به من فشار آوردند که صورت های مالی استقلال و پرسپولیس را منتشر نکنم. افشای صورت های مالی اولین دلیل بر مسلمان بودن ماست. الان دیگه راه برگشتی نیست باشگاه ها دیگر لازم نیست مولد و کارآمد باشند. این بازار دیگر اجازه نمی دهد که هیات مدیره با این دروازه بان میلیون ها یورویی قرارداد ببندد تا نیمکت نشین شود و پول هدر دهد.

مدیرعامل استقلال: آغاز فوتبال ناب

در ادامه جلسه مصطفی ایرلو مدیرعامل باشگاه استقلال با تاکید بر اینکه این اتفاق بزرگ شفافیت و آغاز فوتبال ناب را به همراه دارد، گفت: استقلال یک ثروت ملی است و حفظ این گنجینه ملی مهم است. استقلال به عنوان یک بنگاه اقتصادی در حوزه اقتصاد کشور فعالیت می کند.

وی با اشاره به اینکه باشگاه استقلال به واقعیت تبدیل شده است، افزود: استقلال با بیش از 35 میلیون هوادار ثروتمندترین شرکت اقتصادی کشور خواهد بود و سهامداران این باشگاه شرکای خوبی خواهند بود.

سردار ایرلو با اشاره به اینکه ورود باشگاه های ورزشی به بازار سرمایه نقطه عطفی برای اقتصاد این صنعت است، گفت: کافی است هواداران استقلال به شرکای اقتصادی خود اعتماد کنند. در آینده نزدیک این دو باشگاه اقتصاد کشور را مات و مبهوت خواهند کرد به شرطی که سازمان خصوصی سازی و UTC در کنار ما باشند و همکاران و حامیان ما به ما اعتماد کنند.

مدیرعامل پرسپولیس: سهام پرسپولیس و استقلال در بازار سرمایه قطعا مورد استقبال قرار می گیرد

رضا درویش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس نیز در این نشست صحبت کرد و گفت: پرسپولیس دارای ثروت فراوان و ده ها میلیون هوادار است که هنوز نتوانسته اند از ظرفیت آن استفاده کنند. بازار سرمایه استقبال می شود.

ارزیابی استقلال: ارزیابی مبتنی بر NSA

در ادامه این جلسه جمشیدی فر کارشناس ارزیابی باشگاه استقلال به تشریح روند ارزیابی این باشگاه پرداخت.

وی گفت: عدد فعلی عددی است که شورای انتقال و ارزیابی سهام برای ارائه به سازمان خصوصی سازی تایید کرده است. جمشیدی فر در خصوص برآورد قیمت باشگاه استقلال گفت: به دلیل زیان، نتوانستیم بر اساس معیار سودآوری برآورد کنیم و روش بر اساس NAV بود.

جمشیدی فر افزود: ارزش برند استقلال یک میلیارد و 780 میلیون تن و املاک نیز هزار و 400 میلیارد تن برآورد شده است.

این کارشناس ارزشیابی با تاکید بر اینکه ارزش گذاری برند بر اساس اصول استانداردهای بین المللی انجام شده و ارقام با بررسی و تایید نهایی شده است، گفت: نرخ رشد 30 درصدی، نرخ تنزیل 25 درصدی و درآمد آتی پیش بینی شده است. درآمد محاسبه می شود.چهار سناریو و یکی دیگر از سناریوهای رایج در فوتبال این است که قیمت برند 10 برابر قیمت اسپانسر است که در بررسی ها نیز به آن نگاه کردیم.

هر سهم استقلال 388 جلد ارزش گذاری شد

جمشیدی فر ادامه داد: در سال 1401 معادل 260 میلیارد تن درآمد برآورد شد و طبق بررسی ها برای برآورد بدهی حدود 272 میلیارد تن، ذخایر لازم لحاظ شد. کل تعدیل بدهی 170 میلیارد تومان است، همچنین حدود 445 میلیارد تومان بر اساس ارزش دفتری بدهی استقلال است که در نهایت ارزش این مجموعه حدود 2 میلیارد و 790 میلیون تومان و به ازای هر سهم 388 تومان تعیین شد.

ارزش تخت جمشید: 3.210 میلیارد تن قیمت پایه سهام پرسپولیس

رنجبر، ارزیاب پرسپولیس نیز در ادامه جلسه گفت: مبنای ارزیابی بر اساس آیین نامه اجرایی نحوه قیمت گذاری شرکت ها و استفاده از تخصص کارشناسان پزشکی قانونی است.

وی در خصوص ارزش باشگاه پرسپولیس گفت: ارزش روزانه دارایی های این شرکت 3200 میلیارد تن و بدهی ها نیز 330 میلیارد تن است. بر این اساس قیمت پایه سهام 3.210 میلیارد تن است.

این مقام مسئول افزود: ارزش برند پرسپولیس یک هزار و 984 میلیارد تومان و دارایی ثابت آن یک هزار و 100 میلیارد تومان است.

مدیر عامل فرابورس: دو تعهد به سازمان بورس از سوی سرخابی ها

میثم فدایی، مدیرعامل فرابورس نیز در این نشست گفت: می خواهیم شفافیت دو باشگاه سنگ بنای عرضه سهام استقلال و پرسپولیس باشد. در بازار اصلی هیچ الزام قانونی وجود ندارد اما ما از شفافیت این دو باشگاه حمایت می کنیم و بر همین اساس توصیه نامه ای تهیه و به باشگاه ها اعلام کرده ایم. در این میان سازمان بورس تعهداتی را برعهده گرفته است که یکی از آنها اجرای حاکمیت شرکتی است و دیگری پذیرش بدهی هایی است که ایجاد می شود و قبل از ارائه پیشنهاد، میزان آن مشخص می شود.

وی گفت: تنها بازاری که این دو باشگاه می توانند وارد شوند بازار اصلی است. طبق قانون احکام دائمی توسعه کشور، هر شرکتی که سهامی عام شده است باید توسط شرکت بورسی به ثبت برسد. اکنون سوال این است که چه کسی افزایش سرمایه را انجام خواهد داد و بقیه مراحل مشخص است.

فدای به نگرانی اهالی بازار سرمایه در خصوص خصوصی سازی این دو باشگاه اشاره کرد و گفت: با توجه به دغدغه فعالان بازار سرمایه در جلسات، تمامی سناریوهای اغراق آمیز را تهیه و بررسی کرده ایم حتی «قیمت سهام پژوهشی رو به کاهش است». همچنین از شورای عالی نقل و انتقالات خواسته شده است منابعی را برای مدیریت قیمت سهام در هر شرایطی مانند رشد بیش از حد یا کاهش ارزش شناسایی کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید