استیضاح ناموفق در مجلس، روزی جدید

استیضاح ناموفق در مجلس، روزی جدید

روز جدید : ادبیات انتقادی نمایندگان مجلس نسبت به دولت کمی آرام شده است. نمایندگان از ابتدای سال جاری موضع محکمی در دولت گرفتند و تلاش کردند در کابینه سیدابراهیم رئیسی تغییراتی ایجاد کنند. اگرچه یک وزیر بدون استیضاح جایگزین شد، اما این تغییرات دوام نیاورد. هرچند اصرار نمایندگان مردم برای استیضاح وجود دارد. هنوز استیضاح های مختلفی در مجلس وجود دارد و سوالات زیادی از وزرا مطرح می شود که تاکنون هیچ کدام به نتیجه نرسیده است. نمایندگان مردم رئیس مجلس را عامل اصلی شکست استیضاح می دانند.

روز گذشته مسلم صالحی نماینده مردم اقلیدس در شورای اسلامی از طرح استیضاح زارع پور وزیر ارتباطات خبر داد و گفت: صبح امروز طرح استیضاح وزیر ارتباطات را با 10 امضا گنجانده و در سایت بارگذاری کردیم. سیستم به طوری که در دسترس نمایندگان برای امضا باشد.”

وی در خصوص محورهای این استیضاح افزود: تخصیص ناعادلانه اعتبارات، انتصابات ناکارآمد در بدنه وزارت ارتباطات، عدم اجرای برنامه های ارائه شده توسط وزیر در جلسه رای اعتماد طبق برنامه زمان بندی، عدم تعیین تکلیف به روستاها. عوامل مخابراتی، عدم آنتن دهی و پوشش شبکه اینترنتی به ویژه در روستاها و پایین بودن سطح خدمات رسانی در حوزه کاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از محورهای مورد تقاضا برای استیضاح وزیر ارتباطات است.

همچنین سوال ملی تعدادی از نمایندگان به دست وزیر بهداشت رسید. از جمله سوال محمد صالح جوکار و تعدادی از نمایندگان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص عدم توجه وزارت بهداشت به انجام تعهدات مشترک با خیرین در ساخت و تجهیز مراکز درمانی، سوال ملی فتح الله طوسلی و تعدادی از نمایندگان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص عدم توجه وزارت بهداشت به وضعیت بهداشت و درمان و تامین نیروی لازم در مراکز درمانی شهرها و روستاها موضوع ملی مهدی اصغری و تعدادی از نمایندگان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره نحوه مدیریت شیوع ویروس کرونا و بلاتکلیفی در زمینه واکسیناسیون اجباری و عوارض آن، موضوع ملی احمد راستین هفشجانی و تعدادی دیگر از نمایندگان وزیر و ورزش در خصوص عدم تصویب مقررات قانون مقامات و اختیارات وزارت ورزش و جوانان.
این در حالی است که علی اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی در رابطه با «همراهی رئیس مجلس با دولت و اینکه آیا این انجمن به جایگاه حقیقی و حقوقی وی و مجلس لطمه می زند یا خیر؟» وی درباره اینکه در بحث حریم خصوصی وزارتخانه به نوعی مقررات را کنار می گذارند تا با دولت باشد، گفت: ببینید الان 5-6 استیضاح در مجلس وجود دارد که هیچ کدام در دولت آقای روحانی اعلام نشده است. طی 15 ماه در حالی که این مجلس با این دولت کار می کند، 5-6 استیضاح مطرح شده و هیچ کدام اعلام نشده است. بدیهی است سیاست آقای رئیس همکاری با دولت ها و تعامل مثبت است.

به گزارش ادماد آنلاین، وی تصریح کرد: البته اگر مجلس به وظایف خود عمل نمی‌کند یا دولت‌ها معتقدند مجلس قادر به انجام وظایف خود نیست و از حق سؤال و استیضاح استفاده می‌کند، این موضوع نباید با عملکرد مجلس منافات داشته باشد. به نظر من می‌توان فضای بی‌قانونی در کشور ایجاد کرد و ممکن است به سمتی برویم که دولت‌ها براساس برداشت‌های خودشان و عدم توجه قانونگذار قانون را اجرا کنند.»

عنابستانی همچنین گفت: همان طور که در دولت قبل بود و اینطور شد، درخواست و پیگیری برای استیضاح وزیر نفت دولت قبل کردم و نزدیک به 50 امضا جمع آوری شد. بارها با وزیر نفت و رئیس مجلس و سایرین جلسات داشتیم اما آقای رئیس جمهور به دلیل اعلام وصول استیضاح نشد. امروز می فهمیم که وقتی این وزیر را استیضاح نکردیم، تولید و فروش نفت ما به 200 هزار بشکه و توقف کامل توسعه فرآوری نفت جرم بود، چقدر بد کردیم و امروز فهمیدیم که چقدر برای کشور سخت بود. ما باید در همان روز استیضاح می‌کردیم، اما تعامل رئیس مجلس باعث تشویق چنین مواردی می‌شود.

وی افزود: متأسفانه در این دوره که برای اولین بار نماینده مردم هستم می بینیم که رئیس مجلس مکرراً قانون شکنی و تخلف می کند و در عمل نیز بر اساس همین قوانین نمی توان با رئیس مجلس برخورد جدی کرد. زیرا برای مقابله با قانون شکنی تنها یک راه وجود دارد و آن استیضاح رئیس مجلس و برکناری وی است که راه نهایی است و معمولاً نمایندگان مردم با استیضاح رئیس مجلس موافق نیستند. مجلس به دلایل مختلف در نتیجه در مورد رئیس مجلس کاری نمی توان کرد، وقتی به رئیس مجلس رای می دهید باید مراقب باشید به چه کسی رای می دهید.»

دیدگاهتان را بنویسید