استیضاح وزرا در این مرحله چقدر جنبه انتخاباتی دارد؟ / علیرضابیگی: استیضاح ها بیشتر در راستای دستیابی به امتیازات و مطالبات است/ سیاه کولی: استیضاح ها شرایط مردم و کشور را در نظر می گیرند.

استیضاح وزرا در این مرحله چقدر جنبه انتخاباتی دارد؟  / علیرضابیگی: استیضاح ها بیشتر در راستای دستیابی به امتیازات و مطالبات است/ سیاه کولی: استیضاح ها شرایط مردم و کشور را در نظر می گیرند.

با نزدیک شدن به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس نمایندگان مردم در تلاش هستند تا نشان دهند از شرایط موجود و کار دولت راضی نیستند و راهشان از دولت جدا شده است. از جمله ابزارهایی که برای انتقاد از دولت استفاده می شود، استیضاح وزرا است. نماینده مردم تبریز درباره جنبه انتخاباتی استیضاح های کنونی می گوید که استیضاح ها بیشتر در جهت کسب امتیاز و مطالبات است. با توجه به تعهدی که این مجلس به دولت دارد، مشخص است که سرنوشت آنها چه خواهد شد. از سوی دیگر نماینده مردم قزوین معتقد است که در استیضاح شرایط مردم و کشور لحاظ می شود و اگر اینطور نباشد راه را اشتباه رفته ایم. استیضاح جزو اختیارات نمایندگان مردم و برابر قانون است و اگر اینطور به آن نگاه کنیم نباید کاری کنیم چون هر کاری می کنیم یکی می تواند حرفی بزند.

نزدیک به یک سال از مجلس یازدهم باقی مانده است. مجلسی که 220 نماینده آن در نامه ای از ابراهیم رئیسی خواستند در انتخابات 1400 شرکت کند، حالا که به انتخابات مجلس دوازدهم نزدیک می شویم با انتقاد از عملکرد رئیسی سعی در جدایی از دولت دارند. نمایندگان مجلس که یک سال اخیر را در ساختمان هرمی خیابان بهارستان سپری کرده اند به طرق مختلف مانند سخنرانی در مجلس و مصاحبه با رسانه های مختلف سعی دارند نارضایتی خود را از وضعیت موجود به مردم نشان دهند. یکی دیگر از ابزارهای مجلس برای نارضایتی از دولت استیضاح وزرا است. تا پیش از این فاطمی امین وزیر صلح تنها وزیری بود که در آستانه از دست دادن سمت خود بود اما با رای اعتماد مجدد نمایندگان به وزارت مربوطه بازگشت. هرچند او یکی از 9 وزیری است که اکنون برای استیضاح در راهرو هستند. جدا از اینکه استیضاح یکی از ابزارهای نظارت مجلس بر دولت است، اما گاهی ابزاری برای سهم گیری نمایندگان مردم برای موکلان خود است و به جنبه تبلیغاتی و انتخاباتی تبدیل می شود.

احمدعلی رضابیگی یکی از نمایندگانی است که بارها در مصاحبه های خود با رسانه ها اعلام کرده که امید چندانی به تکمیل طرح های استیضاح وزرا در این مجلس ندارد. چرا که به گفته وی نمی توان نمایندگان مردمی را که پیش از این به ابراهیم رئیسی نامه داده و از وی خواسته بودند به صحنه انتخابات بیاید حذف کرد. این عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای کشور در گفت و گو با «انتخاب» درباره ابعاد تبلیغاتی و انتخاباتی استیضاح وزرا در مقطع کنونی گفت: استیضاح بیشتر در راستای دستیابی به امتیازات و مطالبات است. با توجه به تعهدی که این مجلس نسبت به دولت دارد، مشخص است که سرنوشت استیضاح چه خواهد شد، اگر عده ای در این مسیر قدم بردارند، سرنوشت استیضاح را باور ندارند، بلکه می خواهند امتیازاتی برای موکلان خود بگیرند. اما در نهایت سرنوشت استیضاح مانند سامانی نخواهد بود.»

نظر لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس که از منتقدان وزیر صمت است و قصد برکناری وی را داشت، برخلاف نظر علیرضا بیگی است. سیاه کهلی درباره غلبه بعد انتخاباتی استیضاح به انتخاب گفت: استیضاح در حدود اختیارات نمایندگان و بر اساس قانون است. در واقع اگر نمایندگان این کار را نکنند به این معنی است که در وظایف خود کوتاهی کرده اند. اگر اینطور به قضیه نگاه کنیم، نباید کاری کنیم، چون هر کاری بکنیم ممکن است یکی چیزی بگوید. به هر حال، هر از چند گاهی اتفاقی می افتد. در مقطعی بحث امنیت کشور، اقتصاد و… مطرح می شود. و ما به وظیفه قانونی خود عمل خواهیم کرد.

وی همچنین تاکید کرد: در استیضاح شرایط مردم و کشور در نظر گرفته می شود. اگر اینطور نیست، ما در مسیر اشتباهی قرار داریم.»

دیدگاهتان را بنویسید