اسناد محرمانه ای که ترامپ در خانه اش نگهداری می کرد، درباره چه بود؟

اسناد محرمانه ای که ترامپ در خانه اش نگهداری می کرد، درباره چه بود؟

در کیفرخواست تاریخی که علیه ترامپ در دادگاه تنظیم شده است، دادستان های آمریکا می گویند که ترامپ اسرار ملی را دزدیده و در حمام خود نگه داشته است. در برخی از این اسناد به طرح ترامپ برای حمله به ایران نیز اشاره شده است.

لیلا فرهادی رویداد۲۴: تبعات حقوقی و سیاسی اولین محاکمه رئیس جمهور سابق آمریکا می تواند بسیار جدی باشد. اگر مجرم شناخته شود، ممکن است با سال ها زندان فدرال روبرو شود، به همین دلیل محاکمه های دونالد ترامپ اهمیت دارد.

دادستان های فدرال ایالات متحده در کیفرخواستی که روز جمعه منتشر شد، اعلام کردند که دونالد جی. ترامپ اسرار محرمانه امنیت ملی را از کاخ سفید حذف کرده و سپس برای جلوگیری از انتشار این اسناد توسط دولت توطئه کرده است. در کیفرخواست 49 صفحه ای ترامپ به 38 سند در اختیار وی اشاره شده است. از جمله این اسناد می توان به برنامه های حساس هسته ای و آسیب پذیری های احتمالی کشور در برابر حمله نظامی اشاره کرد.

به گزارش نیویورک تایمز، دادستان ها گفتند که در برخی موارد، ترامپ اسناد را بدون مجوز امنیتی به دیگران نشان می داد و آنها را به طور تصادفی در ویلای شخصی خود در مارلاگو نگهداری می کرد. انبوهی از کارتن ها در حمام باشگاه خصوصی و محل سکونت او در فلوریدا انباشته شده بود.

نیویورک تایمز با استناد به کیفرخواست اعلام کرد زمانی که دولت در تلاش برای بازیابی اسناد بود، ترامپ اسناد را تحویل داد و به یک نفر گفت: «چرا آنها را با خود به اتاق هتل خود نمی بری و اگر اتفاق خیلی بدی در آن رخ می دهد، آن را بردارید.»

ترامپ با انگیزه های سیاسی و غیرموجه سعی در معرفی این دادگاه دارد. جمهوری خواهان مجلس نمایندگان نیز از این ایده حمایت کرده و می گویند بایدن وزارت دادگستری را علیه رقیب احتمالی خود در انتخابات 2024 بسیج کرده است.

بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی، ترامپ در 37 پرونده متهم شده است که هفت مورد از آنها نقض قوانین مختلف فدرال است. رئیس جمهور سابق به 31 فقره مخفی کردن عمدی اطلاعات دفاع ملی بر اساس قانون جاسوسی و یک فقره بیانیه متهم است.

نکته جالب این ادعا جایی است که به ایران اشاره شده است. بر اساس گزارش بازپرس در مورد این پرونده، در ژوئیه 2021، ترامپ یک “طرح حمله” بسیار حساس علیه ایران را به جمعیتی در باشگاه گلف خود در بدمینستر، نیوجرسی اعلام کرد. اظهارات ترامپ ضبط شد و نشان داد که او این مطالب را “فوق سری” و “محرمانه” توصیف می کند.

در حادثه دیگری در سپتامبر 2021، او برای یکی از کارمندان کمیته اقدام سیاسی خود که گواهی امنیتی نداشت، یک شناسنامه نظامی فوق محرمانه صادر کرد. انتشار کیفرخواست توسط وزارت دادگستری یک روز پس از آن صورت گرفت که ترامپ در شبکه اجتماعی خود تایید کرد که در این پرونده متهم شده است. ترامپ همچنین در نیویورک در ارتباط با یک پرونده مالی متهم شده است.

تحقیقات درباره اسناد دزدیده شده از کاخ سفید به پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ در ژانویه 2021 برمی گردد. در آن زمان، اسنادی که گفته می شد بسیاری از آنها در اقامتگاه کاخ سفید بوده اند، در جعبه هایی بسته بندی شده بودند. لباس، هدایا، عکس ها و سایر اقلام شخصی، و توسط اداره خدمات عمومی به باشگاه و محل اقامت شخصی خود در مارلاگو، فلوریدا منتقل شد.

اندکی بعد، آرشیو ملی دریافت که او پس از ترک دفتر، برخی از اسناد را پس نداده است. با وجود هشدارهای مکرر برخی از وکلای خود مبنی بر اینکه در صورت نادیده گرفتن درخواست های آرشیو ملی، ترامپ در ابتدا تمایلی به بازگرداندن اسناد نداشت.

ترامپ سرانجام در ژانویه سال گذشته 15 جعبه اسناد را به آرشیو ملی فرستاد. هنگامی که مقامات بایگانی را جستجو کردند، اسناد طبقه بندی شده را در میان آنها یافتند و به وزارت دادگستری هشدار دادند. این کشف جرقه تحقیقات گسترده ای را در مورد نحوه مدیریت و نگهداری اسناد طبقه بندی شده توسط ترامپ انجام داد.

این تنها مورد مربوط به ترامپ نیست. با وجود اینکه ترامپ قبلا نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 اعلام کرده است، فهرستی از مشکلات حقوقی پیش روی ترامپ وجود دارد.

پرونده ترامپ در انتخابات 2020

از دیگر شکایت های ترامپ می توان به پرونده انتخابات 2020 و حمله به ساختمان کنگره اشاره کرد. پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هواداران ترامپ به ساختمان کنگره حمله کردند و مدتی آنجا را اشغال کردند. در جریان این رویدادها ترامپ متهم به تحریک حامیانش شد.
پرونده ترامپ برای تقلب در رای گرجستان

بر اساس گزارش رویداد، 24 پرونده دیگر ترامپ مربوط به دخالت وی در انتخابات جورجیا است. فانی ویلیس، دادستان منطقه فولتون، یک دموکرات، در حال بررسی این موضوع است که آیا ترامپ و همکارانش برای لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2020 این ایالت توطئه کردند که نشان دهنده شکست ترامپ بود.

قضیه حق السکوت

پرونده بعدی شامل ادعاهایی در دادگاه نیویورک است که به عنوان پرونده حق کیفری برای سکوت شناخته می شود. ترامپ اولین رئیس جمهور آمریکا است که با اتهامات جنایی روبرو می شود. هیئت منصفه بزرگ نیویورک او را به دلیل جعل سوابق تجاری در ارتباط با پرداخت پول خاموش به یک ستاره فیلم های پورن (استورمی دانیلز) قبل از انتخابات ریاست جمهوری 2016 متهم کرد.

محکومیت ترامپ در پرونده تجاوز جنسی و افترا

پرونده دیگری که ترامپ در آن متهم شده است مربوط به اتهامات تجاوز جنسی و افترا است. هیئت منصفه فدرال در منهتن ترامپ را به پرداخت 5 میلیون دلار غرامت به جین کارول محکوم کرد. در این پرونده، ترامپ به دلیل آزار جنسی جین کارول در دهه 1990 و سپس دروغ گفتن و بدنام کردن او در سال 2022 محکوم شد.

پرونده کلاهبرداری ترامپ در دادگاه نیویورک

لتیتیا جیمز، دادستان کل نیویورک، سپتامبر گذشته از ترامپ و شرکت خانوادگی او به دلیل کلاهبرداری شکایت کرد. جیمز گفت که دفتر او بیش از 200 نمونه از ارزیابی های گمراه کننده دارایی های ترامپ را بین سال های 2011 تا 2021 پیدا کرده است. این دعوای مدنی به دنبال منع دائمی ترامپ و سه فرزند بزرگش از شرکت های عملیاتی در ایالت نیویورک و بازپرداخت حداقل 250 میلیون دلاری است که با تقلب به دست آمده است.

دیدگاهتان را بنویسید