اشتباهات رایج در مصرف قهوه که فواید آن را از بین می برد

فواید قهوه برای سلامت مغز
قهوه حاوی ترکیبات مفیدی است که بسیاری از آنها خواص آنتی اکسیدانی دارند و از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. از دیگر فواید قهوه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هوشیاری را افزایش می دهد
کافئین، مهم ترین ماده فعال قهوه، به طرق مختلف بر سیستم عصبی مرکزی (CNS) تأثیر می گذارد. تصور می شود که این اثرات عمدتاً به دلیل نحوه تعامل کافئین با گیرنده های آدنوزین است. آدنوزین یک انتقال دهنده عصبی است که خواب را تقویت می کند. نورون ها یا سلول های عصبی در مغز گیرنده های خاصی دارند که آدنوزین می تواند به آنها متصل شود و فعالیت عصبی را کاهش دهد. آدنوزین در طول روز انباشته می شود و در نهایت وقتی زمان خواب است باعث خواب آلودگی شما می شود.

کافئین و آدنوزین ساختار مولکولی مشابهی دارند. بنابراین وقتی کافئین در مغز وجود دارد، برای اتصال به گیرنده ها با آدنوزین رقابت می کند. با این حال، مانند آدنوزین، کافئین فعالیت نورون ها را کاهش نمی دهد، بلکه از مهار فعالیت آنها توسط آدنوزین جلوگیری می کند. به عبارت دیگر، کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و شما را هوشیارتر می کند.

عملکرد مغز را تقویت می کند
تاثیر قهوه بر عملکرد مغز
کافئین می تواند باعث افزایش آنتروپی مغز در حالت استراحت شود. آنتروپی مغز برای عملکرد مغز بسیار مهم است و افزایش آن در حالت استراحت نشان دهنده ظرفیت بالاتر برای پردازش اطلاعات است. کافئین همچنین با افزایش آزادسازی سایر انتقال دهنده های عصبی از جمله نوراپی نفرین، دوپامین و سروتونین، سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند. کافئین جنبه های مختلف عملکرد مغز از جمله خلق و خو، توجه و یادگیری را بهبود می بخشد.

حافظه را بهبود می بخشد
کافئین موجود در قهوه بر حافظه شما تأثیر می گذارد، اما نتایج تحقیقات متناقض هستند و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. برخی از مطالعات نشان می دهد که کافئین تاثیر مثبت قابل توجهی بر حافظه کوتاه مدت و بلند مدت دارد. اما مطالعات دیگر هیچ تأثیری را گزارش نمی‌کنند یا حتی نتیجه می‌گیرند که کافئین عملکرد حافظه را مختل می‌کند.

خستگی را برطرف می کند
دلیل اصلی نوشیدن قهوه افزایش سطح انرژی و بیدار ماندن طولانی تر است، بنابراین جای تعجب نیست که تحقیقات نشان می دهد کافئین احساس خستگی را کاهش می دهد. با این حال، انفجار انرژی برای مدتی طول می کشد و پس از آن احساس می کنید که به یک فنجان قهوه دیگر نیاز دارید.

خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد
بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل در سراسر جهان است. این بیماری معمولاً به کندی پیشرفت می کند و با گذشت زمان شدیدتر می شود. آلزایمر باعث از دست دادن حافظه و مشکلات زیادی در تفکر و رفتار می شود.

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، اما رژیم غذایی بر شانس ابتلا به آن تاثیر می گذارد. برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف منظم و متوسط ​​قهوه می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تا 65 درصد کاهش دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید این ادعا مورد نیاز است.

از بیماری پارکینسون جلوگیری می کند
بیماری پارکینسون
بیماری پارکینسون یکی از بیماری های مزمن سیستم عصبی مرکزی است. در بیماران مبتلا به این بیماری، سلول های عصبی مغز که دوپامین آزاد می کنند و برای حرکت ماهیچه ها مهم هستند، از بین می روند. بیماری پارکینسون عمدتا حرکات را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث لرزش می شود. هیچ درمان شناخته شده ای برای این بیماری وجود ندارد، بنابراین پیشگیری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برخی از مطالعات نشان می دهد که قهوه به کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون کمک می کند. در یک مطالعه بزرگ، نوشیدن سه فنجان قهوه در روز با کاهش 29 درصدی خطر ابتلا به این بیماری همراه بود. به نظر می رسد اثر قهوه بر بیماری پارکینسون ناشی از کافئین موجود در آن باشد.

اشتباهات رایج هنگام مصرف قهوه
رایج ترین اشتباهاتی که باعث می شود فواید قهوه را از دست بدهید عبارتند از:

1. بیش از حد قهوه مصرف می کنید
اگرچه نوشیدن قهوه در حد اعتدال برای مغز مفید است، اما مصرف زیاد آن می تواند مضر باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که نوشیدن بیش از 6 فنجان قهوه در روز با کاهش حجم مغز و افزایش خطر زوال عقل تا 53 درصد مرتبط است.

طبق گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده، بزرگسالان می توانند روزانه تا 400 میلی گرم کافئین دریافت کنند که تقریباً معادل چهار فنجان قهوه خانگی است. اگر می خواهید بدن و مغز سالمی داشته باشید، مقدار قهوه مصرفی خود را در این محدوده نگه دارید و به یاد داشته باشید که کافئین در سایر غذاها و نوشیدنی ها مانند چای، نوشیدنی های انرژی زا و شکلات نیز وجود دارد.

2. اواخر شب قهوه می نوشد
بسیاری از مردم برای افزایش سطح انرژی و هوشیاری خود در وسط روز به قهوه روی می آورند. اما اگر خیلی دیر و نزدیک به زمان خواب قهوه بنوشید، ممکن است خواب شما مختل شود. زیرا کافئین محرکی است که مدت ها پس از نوشیدن آخرین جرعه قهوه در جریان خون شما باقی می ماند.

محققان بیان کرده اند که نیمه عمر کافئین تقریباً پنج ساعت است، یعنی 10 ساعت طول می کشد تا تمام کافئینی که مصرف می کنید از بدن شما دفع شود. به همین دلیل، نوشیدن قهوه در اواخر روز می تواند برای خواب مشکل ساز باشد. کم خوابی بر سلامتی به ویژه مغز تأثیر منفی می گذارد و یادگیری و تمرکز را مختل می کند. همچنین به مرور زمان باعث ایجاد بتا آمیلوئید در مغز می شود. بتا آمیلوئید پروتئینی است که با اختلالات شناختی و بیماری آلزایمر مرتبط است.

محققان توصیه می کنند که حداقل 6 ساعت قبل از خواب از نوشیدن قهوه و سایر منابع غذایی حاوی کافئین خودداری کنید.

3. مقدار زیادی شکر در قهوه خود می ریزید
بدون شک قهوه شیرین طعم بهتری دارد اما مصرف مداوم شکر باعث افزایش التهاب در بدن، پوسیدگی دندان و در صورت عدم دقت باعث افزایش وزن می شود. همچنین سلامت مغز شما را به خطر می اندازد. قند خون بالا به طور مداوم می تواند مغز را کوچک کرده و بر مویرگ ها تأثیر منفی بگذارد. یک مطالعه روی افراد مسن نشان داد که بین مصرف بیش از حد قند و عملکرد شناختی ضعیف ارتباط وجود دارد.

اگر به قهوه عادت دارید بهتر است آن را شیرین نکنید یا میزان شکر را به حداقل برسانید. به طور کلی توصیه می شود که مردان مصرف قند خود را به حداکثر 9 قاشق چایخوری در روز محدود کنند. حد مجاز قند برای خانم ها 6 قاشق چایخوری در روز است.

شیرین کننده هایی که در فرآیند تولید یا آماده سازی به غذاها اضافه می شوند، شکر یا شکر افزوده نامیده می شوند. هنگام محاسبه میزان قند مصرفی، به خاطر داشته باشید که بسیاری از غذاهای فرآوری شده مانند شیرینی ها، بیسکویت ها، نوشابه ها و غیره. حاوی شکر اضافه شده بنابراین حتی اگر قهوه خود را شیرین نکنید، احتمالاً با خوردن غذاهای مختلف در طول روز قند اضافه دریافت می کنید.

4. به طور ناگهانی نوشیدن قهوه را متوقف می کنید
سردرد هنگام قطع قهوه
اگر فکر می کنید در طول روز بیش از حد کافئین مصرف می کنید، بهتر است به تدریج مصرف قهوه و سایر منابع حاوی کافئین را کاهش دهید. افرادی که عادت به خوردن قهوه دارند و به طور مرتب از این نوشیدنی استفاده می کنند، ممکن است علائم ترک را تجربه کنند که به صورت سردرد ظاهر می شود و حتی می تواند تمرکز را دشوار کند.

برای جلوگیری از سردرد و مه مغزی، مصرف کافئین خود را به تدریج کاهش دهید. به عنوان مثال، می توانید یک روز در میان از قهوه معمولی و قهوه بدون کافئین استفاده کنید و سپس به تدریج میزان قهوه معمولی مصرفی خود را کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید