اشتباهات عجیب تیم تشریفاتی ایران / از عکس یادگاری در بغداد تا “GO GO” در مسکو

اشتباهات عجیب تیم تشریفاتی ایران / از عکس یادگاری در بغداد تا

روز جدید : یکی از مشکلات دولت های ایران معمولا رعایت آداب دیپلماسی در مراسم مختلف است; این مشکل البته در دولت های نزدیک به اصولگرایان بیشتر به چشم می خورد. در دوره محمود احمدی نژاد چندین انحراف از پروتکل های دیپلماتیک وجود داشت و اکنون دولت اصلی نشان داده که دست کمی از سلف خود ندارد.

مراسم بزرگ دولتی

حاشیه های سفر رئیس جمهور به مسکو تمام نشده است. از آنجایی که محتوای این جلسه هنوز برای کسی مشخص نیست، فیلدها خارج از متن هستند. رسانه های روسی در جدیدترین تصاویر این سفر ویدئویی از خروج ابراهیم رئیسی از کرملین منتشر کردند. در این ویدئوی 40 ثانیه ای تیم تشریفات ریاست جمهوری که برای رفتن رئیس جمهور آماده نشده اند، در هوای سرد 7 درجه مسکو برای دقایقی منتظر ابراهیم رئیسی هستند تا ماشین تشریفاتی را برای انتقال رئیس جمهور آماده کند. در این فاصله مردی با کت تیره با یک دست روی کیف و پوشه و با دست دیگر با فریاد «برو» با راننده ماشین سفارت تماس می گیرد. عکس ها نشان می دهد که این مرد رضا نگی پور رئیس تشریفات نهاد ریاست جمهوری است. رضا نگی پور مدیرکل نهاد ریاست جمهوری پیش از این رئیس حراست فدراسیون فوتبال بود. نگی پور سابقه معاونت شهرداری تهران را نیز در کارنامه دارد.

در شهریورماه امسال، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور طی حکمی رضا نگی پور را به عنوان مدیرکل تشریفات منصوب کرد. در حکم ایشان آمده است «با توجه به تعهد، تخصص و تجارب ارزنده جنابعالی، به پیشنهاد «معاونت محترم تشریفات و تشریفات» (مجید نبی) به این سمت منصوب می شوید.

برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری منطقی، نظارت و مدیریت صحیح بر امور مربوط به مراسم میهمانان خارجی، سفرای خارجی و برنامه‌های رسمی رئیس‌جمهور، معاون اول رئیس‌جمهور و سایر مسئولان نهاد ریاست جمهوری در دستور کار مدیر تشریفات ریاست جمهوری است.

به گزارش رویداد۲۴، نگیپور اولین مدیرکل تشریفات ریاست جمهوری نیست که در حاشیه قرار می گیرد. پیش از این محتبی سروش پور، مدیرکل تشریفات نهاد ریاست جمهوری در دوره محمود احمدی نژاد نیز حاشیه ساز شده بود. نام او در پرونده حمیدرضا بقایی شایعه شده بود. به گزارش رسانه ها، سروش پور بر اساس حکم دادگاه به شش ماه حبس تعزیری و پرداخت 4 میلیون تن جریمه نقدی محکوم شد. او یکی از معدود مدیران تشریفات ریاست جمهوری بود که در رسانه ها گزارش شد. سروش پور در گفت و گو با جام جم گفت: در سفر احمدی نژاد به سنگال برای شرکت در اجلاس سران دولت اسلامی، احمدی نژاد تنها رئیس جمهوری بود که برای اولین بار سالن را به نماز ترک کرد. «در همان زمان سخنرانی ایشان با اذان مصادف شد و مراسم ریاست جمهوری نگران بود که به موقع به اجلاس نرسد.

احمدی نژاد مدیر تشریفات با زیر سوال بردن اصول رفتار تشریفاتی جهانی گفت: آیا الگوی ما در این زمینه رفتار کشورهای غربی است یا پیامبر گرامی اسلام که در کنار انصار و مجاهدین زندگی می کنند؟

برخی از حامیان دولت بر این باورند که منتقدان برای شفاف‌سازی دولت، چنین موضوعاتی را مطرح می‌کنند، اما واقعیت این است که ایرانی‌ها به دلیل آشنایی با یکدیگر ممکن است مشکلاتی را پشت سر بگذارند، اما در دنیای بین‌الملل اینطور نیست و رئیس‌جمهور هم اینطور نیست. سیاست های او را بپذیریم، چه بخواهیم و چه نخواهیم او به عنوان نماینده یک دولت عمل می کند و هر گونه بی احترامی به او بی احترامی به یک دولت محسوب می شود، بنابراین طبیعی است که کوچکترین تمایلی به استفاده از قهرمانانی در چنین موقعیت هایی داشته باشیم که حداقل بدانند. اصول اولیه مراسم طبیعتاً استفاده از چهره ای مانند نگی پور که کمترین دانش را در این زمینه دارد، منجر به حذفیات اساسی می شود، مثلا منتظر ماندن رئیس جمهور در مقابل کرملین تا رسیدن ماشین رئیس جمهور! یعنی از پیش پا افتاده ترین چیزها خبری نیست!

دردناک‌تر اینکه حامیان دولت به جای سرپوش گذاشتن بر چنین ضعف‌هایی برای حفظ اعتبار کشور و عزت رئیس‌جمهور، به دنبال ساکت کردن منتقدان هستند. اگر دیروز یکی از چهره های سیاسی از دولت می خواست با هر منتقد سفر رئیس جمهور به مسکو برخورد کند! اما موضوع اصول تشریفات دیپلماتیک از ابتدای دولت ابراهیم رئیسی به معضلی تبدیل شد و بی احترامی رئیس جمهور به دیدار با ولادیمیر پوتین به حدی بود که دو هفته پس از سفر وی رسانه های دولتی از توجیه خود دست برنداشتند. توضیح جدیدی در مورد اینکه چرا مقامات روسیه با رئیس جمهور ایران با تحقیر برخورد می کنند. توضیحاتی که البته چندان قانع کننده نیست. مثلاً اول می گفتند مسافت به خاطر تاج است، بعد می گفتند این فاصله به خاطر اهمیت رئیس جمهور است و این دیدار آنقدر برای پوتین مهم بود که میز بزرگی را انتخاب کردند! بعد گفتند چون رئیسی روزی قرنطینه نشد، سفره بزرگی انتخاب شد! بعد از این همه توجه، فیلم خروج تیم ایرانی از کرملین منتشر شد اما بهانه ای نبود! یعنی هیچکس حتی نمی خواست این واقعیت را بپذیرد که یک نفر به جای (بیا) از کلمه (برو) استفاده کرده و در مورد آن صحبت کند!

امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز در اولین سفر خود به نشست منطقه ای حمایت از عراق در 29 سپتامبر در بغداد، مرتکب اشتباهاتی شد. اولین اشتباه، ارائه اشتباه عکس یادگاری با مقامات حاضر در اجلاس بود که خلاف اصول دیپلماتیک بود. در عین حال گفته می شود که اقدام امیر عبداللهیان میزبان و رئیس هیئت امارات را آزرده خاطر کرده است. در واقع وزیر امور خارجه ایران به جای ایستادن در ردیف دوم و قرار گرفتن در کنار سایر وزرای خارجه، در ردیف اول در کنار سایر روسای جمهور و نخست وزیران و در جایگاهی که برای حاکم دبی در نظر گرفته شده بود، ایستاد. وزیر امور خارجه پس از بازگشت از سفر حاضر به اعتراف به اشتباه خود نشد و اقدام خود را برای نشان دادن موضع جمهوری اسلامی خواند. کمپینی به نام «دیپلماسی کرامت» نیز حامیان دولت را در شبکه های اجتماعی راه اندازی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید