اشکال یا بی اطلاعی سخنگوی دولت؟

اشکال یا بی اطلاعی سخنگوی دولت؟

آرمان ملی: چندی پیش در پنجم آذرماه سالگرد فرار محمدرضا پهلوی از ایران، سخنگوی دولت توئیتی جنجالی و خبرساز مبنی بر حذف جواهرات سلطنتی از شاه منتشر کرد که ابعاد و ابعاد زیادی به خود گرفت. واکنش های زیادی ایجاد کرد. علی بهادری جهرمی در توییت خود نوشت: اموال ایرانی به ارزش 35 میلیارد دلار، 384 تنه سنگ های قیمتی و الماس دو تاج با 5000 قطعه الماس، 50 قطعه زمرد و 368 قطعه مروارید که از نظر قیمت و … قابل محاسبه نیست. اینها برخی از اموالی است که دیکتاتور هنگام فرار با خود برد. «امروز سالگرد مرگ سلطنت، وابستگی و میهن پرستی در ایران است. پس از انتشار این توییت، واکنش های زیادی به این توییت صورت گرفت که شاید واکنش فرح دیبا مهمترین و خبرسازترین آنها بود. وی همسر محمدرضا پهلوی بود که در مصاحبه با رسانه های خارجی اظهار داشت: همه این جواهرات در خزانه بانک مرکزی ایران است. وی گفت: در آذرماه 1357 و هنگام خروج از کشور، قسمت زیادی از جواهرات شخصی خود را در «گنجینه کاخ نیاوران» به جا گذاشت. وی افزود: پوتین هایم را با خودم آوردم اما حتی تنها نیم تاجی که مال خودم بود را که الماس و فیروزه بود گذاشتم و به ایران آمدم. واکنش ها به همین جا ختم نشد و حسین دهباشی، پژوهشگر و مستندساز تاریخی، در واکنش به توئیت سخنگوی دولت در توییتی نوشت: «با سلام و احترام. بر خلاف نوشته شما، دو تاج ذکر شده اکنون در موزه جواهرات بانک مرکزی موجود است و شنبه تا سه شنبه هر هفته از ساعت 14 تا 17 قابل بازدید است. آن هم تا این که ماجرای جواهرات سلطنتی در چند روز اخیر در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دست به دست شده و همه بر اساس شبهات خود نسبت به این موضوع واکنش نشان می دهند.

ابهام یا جهل؟

صحبت از جواهرات سلطنتی زیاد است و همه موضع خود را اعلام می کنند، اما مهمتر از آن علی رغم اظهارات سخنگوی دولت و پاسخ فرح پهلوی که گرفتن جواهرات سلطنتی را تکذیب کرد. سوال اینجاست که الان این جواهرات کجا هستند؟ به نظر می‌رسد اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر خروج جواهرات سلطنتی که واکنش‌هایی نیز به همراه داشت، چندان دقیق نباشد، چرا که همانطور که حسین دهباشی در توییت خود اشاره کرد، این جواهرات در موزه جواهرات بانک مرکزی نگهداری می‌شود. تاج هایی که سخنگوی دولت به آنها اشاره کرد، از ایران خارج نشده و در همان موزه نگهداری می شود. با این حال، مدتی است که خزانه جواهرات ملی در بانک مرکزی به روی عموم باز نشده است. اما در سایت رسمی بانک مرکزی و در معرفی مجموعه موزه، تاج شاهی پهلوی به عنوان یکی از آثار معروف این موزه معرفی شده است. با توجه به شرایط حفظ این مجموعه ارزشمند کشور، عکس و تصویر گنجینه آن کم است و پیش از آن بازدیدکنندگان اجازه نداشتند از موزه عکس بگیرند. یکی از شواهد حضور دو تاج سلطنتی پهلوی در موزه جواهرات، مستند «شواهد تاریخ – جواهرات ملی ایران» ساخته خسرو سینایی مستندساز فقید ایرانی در سال 1387 از مجموعه موزه جواهرات ملی ایران است. به دستور بانک مرکزی عده ای فکر می کنند اگر قرار باشد مسئولانی مانند سخنگوی دولت که حرف هایش رسانه ای زیادی دارد و در حال پیگیری است، با اطلاعات تاریخی بسیار بالا وارد برخی مسائل و حوادث تاریخی شوند و حداقل ارزان ترین چیزی که می توانسته باشد. در این مورد می توان برای احراز صحت مطالب گفته شده از موزه جواهرات بانک مرکزی نظرسنجی کرد تا سخنگوی دولت با سند محکم و بدون هیچ حرف و حدیثی در مورد حذف یا حذف جواهرات سلطنتی اظهار نظر کند. مثل تاج و فرح شاه.

واکنش سخنگوی دولت

علی بهادری جهرمی در پاسخ به ادعای فرح دیبا مبنی بر عدم خارج کردن اموال و جواهرات از ایران در آذرماه ۱۳۹۶، گفت: این را به فال نیک می‌گیرم که بعد از ۴۴ سال عده‌ای به یاد بیاورند که باید پاسخگوی اعمال خود باشند. و دزدی و اینکه مسئول اموال از دست رفته یا ضایع نشده است. وی افزود: از دادگاه صالح برای بررسی و روشن شدن میزان اموال در قالب حساب های بانکی یا نقدی و جواهرات یا اموال غیرمنقول یا سایر اموال متعلق به مردم ایران و دیکتاتور فراری و خانواده اش استقبال می کنیم. آیا سرقت شده اند و کجا خرج می شوند؟ برای تجمعات غیرقانونی یا اعتراضی یا تروریسم رسانه ای یا غیر رسانه ای اتهام وجود دارد. دادگاه های ذی صلاح باید با سیستم این اموال غارت شده مردم ایران برخورد کنند.

دستگاه قضایی باید وارد عمل شود

یک وکیل دادگستری با اشاره به آخرین اظهارات سخنگوی دولت گفت: آقای سخنگوی دولت وکیل هستند بنابراین من بیشتر تعجب می کنم. با توجه به اینکه این تاج ها و جواهرات تا چند سال پیش در ایران بود و مستندی هم در این باره ساخته شد، اگر گفته های سخنگوی دولت صحت داشته باشد، یعنی الان این جواهرات موجود نیست، جرم سازمان یافته و نهادهای امنیتی است. و نهادهای قضایی باید به ویژه از وی تحقیق کنند. زیرا این جواهرات پشتوانه پول ملی و سرمایه ملی کشور هستند. تبی که این کلمه در کشور ایجاد کرده را دیده ایم. وی افزود: اکنون سخنگوی دولت از این سمت چنین گفته است. اگر سخنان سخنگوی دولت صحت ندارد آیا این اقدام باعث تشویش اذهان عمومی نمی شود؟

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید