اصرار بر منافع ملی در مذاکرات


ساعت: 10:51
تاریخ انتشار: 1401/01/16
کد خبر: 1819683

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی نوشت:

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی هزریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در یادداشتی با عنوان اصرار بر منافع ملی نوشت: سخنگوی وزارت امور خارجه بنابراین برای تنویر افکار باید سیاست خاص کشور و جزئیات متن را با هم مقایسه کرد.

سیاست رژیم تحریم ها و موضوع مهم راستی آزمایی از سوی رهبر معظم انقلاب در 22 بهمن 1396 ابلاغ شد و اگر می خواهند ایران به تعهدات خود بازگردد، آمریکا باید در عمل تحریم ها را لغو کند و بررسی می کنیم، سپس به تعهدات برجامی برمی گردیم و از این سیاست برنمی گردیم.

در حالی که در 11 فروردین 1400 رهبری تاکید کردند که این سیاستی است که ابلاغ شده است، این اتفاق افتاده است و این سیاست این است که آمریکایی ها همه تحریم ها را لغو کنند، بعد بررسی می کنیم. اگر به معنای واقعی کلمه لغو شد، به تعهدات نهایی باز خواهیم گشت. این یک سیاست روشن است، ما قول آمریکایی ها را نمی دانیم که بگوییم آن را می گیریم و روی کاغذ می آوریم، فایده ای ندارد، اقدام لازم است، باید در عمل تحریم ها را لغو کنند، ما هم باید حقیقت را بررسی کنیم و بسازیم. مطمئن باشید که تحریم ها برداشته شده است و پس از آن به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.

حال باید پرسید که چگونه در بندهای 1-5 متن پیش نویس تصمیم کمیسیون مشترک، به جای دریافت تضمین حقوقی مبنی بر عدم خروج آمریکا از برجام، سخنان بایدن در 30 اکتبر 2021 قوی تلقی می شود. و ضمانت روشن؟!

جالبتر اینکه در بندهای 7 تا 5 این متن، ایالات متحده نه تنها متعهد نشد و یا تضمین نکرد که تحریم های لغو شده را مجدداً اعمال نخواهد کرد، بلکه علناً اعلام شد که اگر ایالات متحده تحریم های لغو شده را مجدداً اعمال کند. تنها شرط پایبندی کامل ایران به برجام به سرمایه گذاران 365 روز فرصت می دهد تا ایران را ترک کنند!

برخلاف قانون راهبردی مجلس که طرف مقابل را ملزم می‌کند قبل از لغو تحریم‌های نفتی و بانکی ابتدا تحریم‌ها را لغو کند، متن پیش‌نویس ایران را ملزم می‌کند که اقداماتی را برای توقف غنی‌سازی 20 درصد و 60 درصد به استثنای 2.5 کیلوگرم انجام دهد. تا 20٪، باقی مانده زیر 5٪ رقیق می شود.

تاسف بارتر این است که طبق بندهای 18، 19 و 25 ضمیمه بازسازی، راستی آزمایی تحریم های آمریکا و اروپا به عهده آنهاست و ایران در آن دخالتی ندارد. اما فعالیت های هسته ای ایران مطابق بند 20 این پیوست به طور کامل توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید خواهد شد!

در نتیجه، با توجه به اینکه راستی‌آزمایی تحریم‌ها به عهده آمریکا و اروپاست، اما برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های ایران باید توسط آژانس راستی‌آزمایی شود، طبق بند ۲۸ پیوست، ایالات متحده به‌طور خودکار به شورای امنیت و ماشه را می توان به طور جدی تحمیل کرد.

بنابراین با توجه به موارد مختصری که ذکر شد، آنچه مشخص است خط قرمزهای تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب و همچنین اقدام راهبردی لغو تحریم ها پیش بینی نشده و در چنین شرایطی قابل تصویب نیست. توسط مجلس و قبل از هر اقدامی باید انجام شود. به طور جدی اصلاح شود.

انتهای پیام/ ک

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید