اصلاح نظام توزیع یک ضرورت برای رضایت مردم است

ساعت: 14:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۹
کد خبر: 1793672

توزیع به عنوان بخش پایانی تولید در حال حاضر در سردرگمی به سر می برد که مردم کشورمان را به شدت متضرر کرده است و دولت باید برای تکمیل زنجیره حمایت از مردم و جلب رضایت آنان فکری به حال خود کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ مجموعه ای از تلاش های امنیتی در همه زمینه ها به ویژه «امنیت روانی» جامعه زمانی تأمین می شود که نیازهای جامعه هوشمندانه محاسبه شود و در نهایت منابع تأمین و تولید با «نظام توزیع» به دست مصرف کننده اصلی برسد.

در کشور ما از همان ابتدا این زنجیره گسسته شده و به دلیل رها شدن در سال های اخیر به شدت نیازمند توجه اصلی دولت هستند. دولت به‌عنوان سیاست‌گذار، مسئولیت پشتیبانی و نظارت و سپس هدایت در حوزه‌های: تولید و توزیع را بر عهده دارد. دولت در حوزه‌های مختلف زنجیره قدرتمند است.

کالاهای حمایتی از دیرباز مشکل اقتصاد ایران بوده است. چه کالاهایی مانند مرغ و تخم مرغ که نرخ مصوب آنها اعلام شده باشد و چه مانند روغنی که با یارانه ارزی به دست مردم می رسد. بی توجهی دولت باعث شده است که این کالاها برای مدت طولانی از طریق فساد، انحراف و از دست دادن منابع به دست مردم برسد.

به گفته کارشناسان ارشد اقتصادی، آنچه که عامل اصلی بی نظمی و فساد در زنجیره تولید و توزیع کشور است، جدای از کرختی و ناآگاهی دولت قبل، رانت های ناشی از توزیع 4200 تنی است. زمانی که دولت آقای روحانی تصمیم گرفت ارز یارانه ای برای واردات کالاهای اساسی آزاد کند، همه در دهه 90 شاهد انواع رانت ها و فسادها در اطراف این کالاها بودند. در طول ارز 4200، دولت بیش از 60 میلیارد دلار (طبق گزارش های رسمی تا اواسط سال گذشته) برای این کالاها هزینه کرده است، اما چیزی که در واقع مردم را با خود می برد، گاه کمبود و گرانی این کالاها و تأثیر نامحسوس آن بود. ارز روی بودجه مردم تا جایی که بررسی ها نشان می دهد جدا از فضای روانی مقطعی، حذف این ارز تاثیر چندانی در افزایش قیمت ها و تورم ندارد!

در محوریت دولت سیزدهم بر موضوع اقتصاد به ویژه تامین و تضمین حداقل اقتصاد خانوار که ناظر بر ثبات قیمت کالاهای عمومی است، موضوعات مهمی در زمینه تولید و تامین مایحتاج اساسی وجود دارد که این موضوع وجود ندارد. موضوع این مقاله؛ زیرا در این مقاله سوال «توزیع» و ایجاد مسیر امن برای رسیدن کالا به مردم است. بخشی از رنج اقتصاد و بازار امروز ایران در سیستم توزیع کالاست. اما طرح جهاد اخیر وزارت کشاورزی پس از مدت ها می تواند راه حلی برای این موضوع باشد.

استفاده از سامانه های مجازی فروش اینترنتی که اولین تجربه آن در یک ماه اخیر در توزیع مرغ و تخم مرغ در پایتخت و چندین شهر کشور به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت را می توان برای شکل گیری «سامانه توزیع جدید» نویدبخش دانست. روشهای سنتی توزیع، تنوع. این افتتاح به کشور یک شبکه توزیع می دهد. دولت باید در وزارتخانه های ذیربط مراقب باشد تا از انحصار توزیع برخی سامانه ها و برندها در شبکه های مجازی که می تواند منجر به فساد و مشکلات اضافی شود، جلوگیری کند. زیرا فضای تجارت الکترونیک پتانسیل ایجاد سریع انحصار را دارد. بنابراین ایجاد رقابت برای تحویل آنلاین این کالاها ضروری است. نظارت دقیق دولت بر تجارت الکترونیک و سیستم های توزیع، موضوع بسیار مهم و اساسی است که سرمایه گذاری بخش خصوصی را در این زمینه به نفع مردم و رضایت جامعه سوق می دهد. برای رقابتی تر و کاهش هزینه ها به ویژه در کالاهای اساسی و کشاورزی، به نظر می رسد هر چه تولید و عرضه محصولات از رژیم انبوه دور شده و به سمت برندسازی و شبکه سازی، تنظیم بازار این محصولات، تولید و ایجاد شود. رقابت و حمایت آسان تر تولید کننده و مصرف کننده واقعی کارآمدتر خواهد بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید