اصلاح نظام پرداخت یارانه می تواند به توزیع عادلانه تسهیلات در کشور منجر شود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مصطفی باغبانیان در گفت و گو با کُردتودی گفت: شایعه حذف ارز 4200 تنی از اواخر سال 96 و اوایل سال 97 آغاز شد، اما اواخر امسال علی رغم دلایل فراوان، دولت تصمیم به حذف آن گرفت.

وی افزود: اکنون بر اساس قانون بودجه سال جاری دولت باید لغو ارز ترجیحی کالاهای اساسی را اجرا کند و مجلس نیز اختیار حذف این ارز را به دولت داده است اما به شرط افزایش قیمت ناشی از حذف. ارز ترجیحی جبران می شود.

این کارشناس اقتصادی به افزایش نرخ ارز از سال 96 به بعد اشاره کرد و گفت: دولت دوازدهم برای مدیریت قیمت کالاهای اساسی (دارو، خوراک دام و طیور و…)، ارز 4200 تنی توزیع کرد اما در اعمال این سیاست منجر به جستجوی رانت و بهره مندی دهک های جامعه با درآمد بالا از یارانه ارزی ترجیحی شده است.

باغبانیان بیان کرد: این اقدام به نام فقیر و ثروتمند بوده و منجر به تقاضای رانت 600 هزار میلیارد تنی فولاد از بخش کوچکی از جمعیت کشور شد.

وی عدم تخصیص منابع برای اقشار ضعیف و آسیب پذیر و تخصیص سالانه 15 میلیارد دلاری 4200 تنی و هدر رفت منابع کشور را آسیب جدی به سیاست دولت قبل برشمرد و گفت: این در حالی است که این سیاست بوده است. جلوگیری از توزیع رانت به قشر کوچکی از جامعه و کاهش مصرف ثروتمندترین دهک ها به اقشار فقیر جامعه به طوری که مصرف یارانه ها بر اساس اولویت و جینی توزیع شود. ضریب (توزیع عادلانه درآمد) بهبود یافته است.

باغداران اجرای آثار و نتایج مثبت این سیاست را زمینه ساز سرمایه گذاری و تامین زیرساخت های لازم دانستند.

رئیس شورای بسیج استان کردستان گفت: اکنون بر اساس قانون، دولت باید ارز ترجیحی کالاهای اساسی را حذف کند تا تصمیم اصلاح نظام پرداخت یارانه منجر به توزیع عادلانه تجهیزات در کشور شود. کشور و کمک به بهبود معیشت مردم و کوتاه کردن دست مستاجران و برندگان».

باغبانیان افزود: در این راستا دولت باید به منظور ارز ترجیحی و اصلاح نظام توزیع بر اساس قدرت خرید خانوارها، سبد غذایی دهک های پایین جامعه را تامین کند.

این کارشناس اقتصادی از اقدامات دولت در حمایت از اقشار آسیب پذیر و اعطای یارانه به مصرف کنندگان ابراز خرسندی کرد و گفت: امیدواریم با اصلاح نظام توزیع در کشور شاهد توزیع عادلانه درآمد در بین اقشار مختلف مردم باشیم. آسیب های اجتماعی ناشی از سیاست را کاهش دهید. «بیایید اشتباهات اقتصادی اشتباه گذشته را مرتکب شویم.

دیدگاهتان را بنویسید