اصلاح و به روز رسانی قانون ایمنی زیستی در دستور کار محیط زیست


ساعت: 17:33
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۷
کد خبر: 1898119

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از اصلاح و به روز رسانی قانون ایمنی زیستی مصوب 1387 خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی سلایگه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اولین جلسه کمیسیون هماهنگی شورای ملی ایمنی زیستی کشور که صبح امروز با حضور نمایندگان ناظر شورای اسلامی شورای ملی ایمنی زیستی و جمعی از نمایندگان برگزار شد. وی با تاکید بر اینکه اصلاح و به روز رسانی قانون ایمنی زیستی مصوب 1387 باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: قانون موجود ایمنی زیستی باید در مدت زمان کوتاهی به روز شود تا به تصویب شورای اسلامی شهر برسد. در اسرع وقت.

وی با بیان اینکه پژوهشکده دفاع ملی فعالیت های ایمنی زیستی انجام داده است، گفت: در زمان به روز رسانی قانون ایمنی زیستی از تمام ظرفیت انجمن های علمی، نمایندگان مجلس و اساتید مربوطه استفاده کنید و باید در مورد آسیب های احتمالی محصولات تراریخته بحث کنید. در قانون فوق..

سلاجقه همچنین به نقش حفاظت غیرعامل برای ایمنی محیط زیست اشاره کرد و حضور آن را ضروری دانست.

در بخشی دیگر از این نشست، محمدحسین بازگیر، رئیس دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی گفت: در سال 92 پس از اجلاس زمین و تصویب کنوانسیون تنوع زیستی، وظایفی برای دولت ها تعیین شد که یکی از آنها این بود. تدوین قوانین ایمنی زیستی داخلی توسط اعضا و کشورها.

وی افزود: سپس بحث پروتکل کارتاگنا در مورد ایمنی زیستی و قوانین داخلی در کشور مطرح شد. دبیرخانه ایمنی زیستی توسط آژانس حفاظت از محیط زیست تشکیل شد و قوانین الحاق به کنوانسیون تنوع زیستی و پروتکل کارتاژنا در مورد ایمنی زیستی به تصویب رسید.

بازگیر تصریح کرد: بر اساس گزارش های بین المللی، حدود 191 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی در دنیا زیر کشت محصولات تراریخته است که در این میان سویا، پنبه، ذرت و کلزا عمده ترین محصولات تراریخته هستند.

رئیس دبیرخانه شورای ایمنی زیستی همچنین گفت: ایران در دو بخش غذای انسانی و حیوانی واردکننده عمده محصولات و محصولات تراریخته محسوب می شود و تا به امروز مجوزی برای کشت و عرضه محصولات تراریخته در کشور صادر نشده است. .

بازگیر خاطرنشان کرد: تاکنون 11 جلسه شورای ملی به ریاست معاونان اول رئیس جمهور برگزار و در مجموع 60 تصمیم اتخاذ شده است که یکی از آنها تلفیق و یکسان سازی آیین نامه ها و دستورالعمل ها در حوزه است. ایمنی زیستی و تدوین آیین نامه اجرایی جامع و کامل قانون ایمنی زیستی که در اولویت فعالیت دبیرخانه ایمنی زیستی قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در این جلسه در خصوص بروزرسانی و اصلاح قانون ایمنی زیستی مصوب 1387 و همچنین بررسی و تصویب دستورالعمل اجرایی سه گانه بحث و تبادل نظر شد. عضو هیئت داوری تبصره ماده 5 قانون ایمنی زیستی، بررسی موضوع الحاق یا عدم انطباق با پروتکل ناگویا-کوالالامپور (مسئولیت و جبران خسارت های احتمالی ناشی از انتشار موجودات زنده اصلاح شده ژنتیکی) و دستورالعمل اجرایی ایمنی زیستی با نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای آزمایشگاه ها و فعالیت های تحقیقاتی بررسی و به بهره برداری رسید.

دیدگاهتان را بنویسید